RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo updt 20/6

Inlägg av Robert Markström »

Ja eftersom jag ha spjället på std position så blir de ivägen för railen. Bygger man då ny plenumkammare på insuget å sätter
spjäll i framkant så är ju saken biff. Runnerserna är ca 5mm grövre (yxmätt) på E insuget motför F insuget. ca 23cm runnerlängd
på båda två. större volym i plenumet på E insuget åxå. kan dock tycka själv att F insuget borde fördela luften mellan burkarna
bättre än E men den större plenumvolymen hjälper nog till.


Snyggat till bara lite vart runner möter flänsen, inte ökat diametern vid packningsytan. Slipa ned spridarhylsorna
så mycket jag vågade innan jag skulle köra hål i dom. Så i stort standard.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Inlägg av Baxman »

Robert Markström skrev: Är det nån som provat ta ut lite effekt med A kam tidigare? Jag inbillar mig att det är den
som inte rikitgt vill vara med. Jag kommer byta kam & bromsa den igen senare så jag
hoppas på 50-70hp till på samma tryck. Då är ja nog 100% nöjd, en stund iaf :hihi:
Jeg husker det slik: Fra gammelt av, dvs. med gamle 1980 tals turboer og 1980 talls motorstyresystem altså, ble A-kammen oppgitt til å ha 320 hk potensiale. D-kammen ble omtalt som en 400 hk kam. :)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo updt 20/6

Inlägg av Robert Markström »

ja då kanske det inte var så konstigt att den började bli seg vid 350 på naven. Den gav bra vrid tidigt men dog sen på topp, v-kammen med 1mm mer
lyft & insuget (som nog hjälper mycket) blev det klar skillnad. Tappade lite under 3500rpm men inte så det stör.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo updt 20/6

Inlägg av Steve »

Riktigt trevligt bygge, och blir bara bättre :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo updt 20/6

Inlägg av Robert Markström »

https://www.facebook.com/robert.markstr ... 3010101657


Vet it hur eller om det går att bädda in den här på nått sätt så ni får nja er såhär :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Daniel-635 »

Tycker det där ser rätt snabbt ut :thumbright:
Är det mer effekt nu, än när ni bromsade den ?

Hur är Ryssmeket att köra mot den orangea fin bilen ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Robert Markström »

efter bromsningen så fick den en V kam med 11.37 i lyft mot A kammens 10.40 (mätt lyft på kammen). E insuget monterades ist för F insuget.
E insuget har ca 5mm grövre runners motför F, ungefär samma runnerlängd.

Laddar 1hg mindre nu men fick lägga på massor med soppa på 5500> så mer effekt är det ja, skulle tippa på runt
380-390 på naven nu.

Liknande motor som jag byggt fast med mer kam (STS247) bromsades nyss till 418 på naven vid 1.8 bar så jag borde inte
vara långt bakom med skåpet.


Jag har jobbat sen 29 maj så den har gått som brukis sen dess, även hunnit vara på en liten sväng med husvagnen
& den sköter sig bra. Den är avsvärt mycket mer lättkörd med organisk lamell & bättre respons så skåpet torkar
av 242an 0-100 ganska lätt tror jag. 100km/h> har kombin inte en chans. Så ska man rödljusrejsa i stan så kör
jag nog 245an :lol:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Robert Markström »

Jahapp, rödljusrejsade lite idag i stan. Stod i en korsning & skulle före bilen brevid, snyter ur lite på 1an & 2an sen kuggar jag 5an & kör normalt.

En liten bit bakom rullar tydligen en civil BMW som sedan stannar mig efter några kilometer laglig körning. Han tycker
att bilen ser "pigg" ut & förslår att jag följer med 1.5mil bort vart dom står med besbussen. Dom kollar igenom bilen
& ger mig sen ett papper vart det står :

50.1.1.10 Allmänna uppgifter, Motoreffekt, fordonet överensstämmer inte med
registrerad uppgift.

Dom har alltså sett mig gasa på 1an & 2an på håll, inte mätt distans/tid eller provkört bilen.
Jag har inte skrivit under något.. dom frågade vad det var att köra med i den & jag dribblade lite
om allt mellan 150-750hk.


Jag påvisde ju att han inte kan ha på känn att det är för mycket effekt varpå han kontrade med att " Ja men jag såg ju hur
hela bilen vred på sig när du gasa iväg". Fast en snart 30år gammal 245a är ju rätt svampig eller? :hihi:

hittat på internet: Fordonslag (2002:574)

5 § Beslut om körförbud som har meddelats av en polisman, en bilinspektör eller ett besiktningsorgan får överklagas hos Transportstyrelsen. Detsamma gäller beslut i ett ärende om registreringsbesiktning, mopedbesiktning eller lämplighetsbesiktning, beslut om återkallelse av en godkänd lämplighetsbesiktning och beslut om fastställande av ett fordons tekniska identitet enligt 2 kap. 5 c §.
Överklagande får ske utan begränsning till viss tid. Överklagandet ska ges in till Transportstyrelsen. Lag (2009:224).¨




Är jag körd?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av blackadder »

Ta kontakt med hårde'n på "cruisingen stannar" på fejan.
Bra att du inte skrev på.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Robert Markström »

Ja alltså hade dom iaf provsnytit den en sväng hade jag ju inte grälat men nu har han ju bara sett mig på håll, gasa på ettan & lite på 2an så
hur han kan med säkerhet säga att bilen har för mycket effekt pga att den krängde utan ett ens kollat stötdämpare/chassie är ju ogrundat.

Har skrivit till transportstyrelsen, får se vart det leder
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Steve »

Då den är reggad med turbo och alltså mer köra med än original borde det ju gå försöka protestera med den infallsvinkeln
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av ventonz »

Bara stå i sig, vi får hålla tummarna :x
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av tdacke »

Hej Robban,

För att lite retsamt strö lite salt i såret så är det så enkelt att leker man med elden får man räkna med att bli bränd någon gång :hihi:
Jag är mycket imponerad av ditt bygge och hur ballt det än är så är det ett omöjligt fordon att besikta om nu besiktningsmannen
inte är fullständigt blind...

En bilinspektör/trafikpolis behöver faktiskt inte komplicera till det så mycket för att ge dig regbesiktning,
självklart så måste han ha kött på benen men att kräva av honom att han ska provköra ett fordon är inget nödvändigt.
Det är tyvärr så enkelt att alla motorer från och med (mer eller mindre) efter -74 så är samtliga fordon avgascertifierade
i olika grad. Det innebär att de är godkända med just den utrustning som fabriken har monterat och då har avgascertifierats
i det utförande, direkt som du byter ut en del så som insug, topplock, turbo, grenrör, intercooler mm så har du genast från
gått det avgascertifierade utförandet och BOOM, då hamnar vi direkt juridiskt under en motor som inte uppfyller kraven längre....
Sen kan du hävda som gladamatör att den inte har mer än 150hk och att du inte laddar mer än original mm mm mm
men faktum kvarstår att den inte levererades i det utförandet från volvo. Självklart fritt demokratiskt land och du får
tycka att detta är hur löjligt som helst och det är just det som är så fint med Sverige att du får tycka det dock svårt att få
det i hamn på den juridiska vägen...

Det viktiga som många inte har koll på det är hur stor "spelplanen" är för modifieringar av fordon,
har man koll så ser man fort vilka medel som är tillåtna och vill man ha så lite strul som möjligt så håller man sig till spelreglerna
men oandrasidan så är det klart roligt att ta ut svängarna men då är man helt plötsligt långt utanför periferin och "spelar"..

Men ok, vad exakt står det i det föreläggandet, skriv ordagrant förutom "50.1.1.10 Allmänna uppgifter, Motoreffekt, fordonet överensstämmer inte med
registrerad uppgift." för detta är orsaken till att du har fått en regbesiktning.

När du skickad in din överklagan, vad vart din formulering?
En polismans ord är alltid värt 2 civila i o m att de är i sitt yrkesutövning och i sin profession,
det är mycket möjligt att även om transportstyrelsen överväger din överklagan så skulle det
vara mycket anmärkningsvärt ifall de inte skulle råda dig att uppvisa fordonet för en besiktningsorgan.
Vad gör du då? Om du visar upp den hos en besiktningsorgan i det skicket så är du körd...
Har inte polismannen tagit några bilder på motorrummet så finns det inte heller några direkta bevis
på HUR du har åstadkommit effekthöjningen vilket så klart försvårar för besiktningsorganet,
jag menar att ifall du rullar in på en besiktningstation till en ingenjör med en (1) turbo av RÄTT storlek
så den ser original ut så vad ska ingenjören göra?
Tittade de under huven?

//Ákos
Ps Fd bes-man
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Steve »

Efter -75

//Steve
Nuvarande messerschmittter :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo mätarfilm

Inlägg av Robert Markström »

Är bara det som stod i protokollet. Det enda han gnällde på var de faktum att det satt intercooler i den. Han såg inte
det andra aggregatet som sitter längre ned bakom generatorn utan bara det övre. Som är i std storlek rent fysiskt.
Intercoolern är den ju förvisso reggad med men sen att den inte är till just en B230FK är ju en annan sak.
Insuget i sig eller motorn i övrigt kunde dom inte se några större fel på.

Nå jag fick beskedet av ts att det är hos polisen jag måste överklaga & för att inte verka 100% retarderad så skiter
jag i det & ska fara & surra/boka tid för regg. Måste bara få ut en annan polismagnet ur garaget först.

Det jag retar mig mest på är att jag inte är ett sånt där ägg som åker runt på stan lördag natt & kör som en idiot &
börnar/sladdar för jag har bara 1 bruksbil & det är denna. 242an å andra sidan är för fin för att sätta i en refug så den
kör jag med eftertänksamhet åxå. Så jag använder grejerna med förstånd & beter mig allmänt vuxet i trafiken & ändå
ska man bli "straffad" när andra jönsar man känner far runt fredag/lördag & svinar på parkeringar & racear med varandra
i 150Km/h+ på 70 vägar kring stan, utan att bli stoppade ens. Då blir man lite tjejsur :?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar