"Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
"Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Hej!
Min hobby är att förfina och förbättra min Volvo 945 Classic -98 som jag köpte 2007 och som har pillats med sedan dess. Bilen är
endast en sommarbil och står alltså avställd innomhus på vintrarna för att bevara den längre.
Ska försöka knåpa ihop en projekttråd som i stora drag visar vad som hänt med den. Att presentera alla detaljer här skulle ta alldeles
för lång tid, men håll tillgodo...
Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.
Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 3 Chip.
* BSR Wastegate-klocka.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* Forge motorsport återcirkulerade dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* Kamaxel-"T". Lyft=9,94 Dur in=225 Dur ut=218 LSA=109
* Nuke ställbart kamdrev.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo och kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole, epoxifylld. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.
Effekt:
* 210Hk
Vridmoment:
* 335Nm
Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* 1031 axel, 3,73:1 utväxling.
Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.
Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.
Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.
Däck:
* 205/55-16".
Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.
Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* Vindavvisare sidorutor.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.
Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2015)
Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.
Min hobby är att förfina och förbättra min Volvo 945 Classic -98 som jag köpte 2007 och som har pillats med sedan dess. Bilen är
endast en sommarbil och står alltså avställd innomhus på vintrarna för att bevara den längre.
Ska försöka knåpa ihop en projekttråd som i stora drag visar vad som hänt med den. Att presentera alla detaljer här skulle ta alldeles
för lång tid, men håll tillgodo...
Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.
Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 3 Chip.
* BSR Wastegate-klocka.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* Forge motorsport återcirkulerade dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* Kamaxel-"T". Lyft=9,94 Dur in=225 Dur ut=218 LSA=109
* Nuke ställbart kamdrev.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo och kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole, epoxifylld. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.
Effekt:
* 210Hk
Vridmoment:
* 335Nm
Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* 1031 axel, 3,73:1 utväxling.
Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.
Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.
Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.
Däck:
* 205/55-16".
Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.
Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* Vindavvisare sidorutor.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.
Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2015)
Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.
Senast redigerad av Truls_Nordahl den tor mar 18, 2021 9:54 am, redigerad totalt 24 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Lite interiörbilder.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Lite bilder från när jag monterade ställbart Panhardstag med polybussningar.
Det gamla lossnade som sagt snällt och det nya var hyfsat lätt att få på plats. Man fick dock trycka bakaxeln lite i sidled för att få i översta bulten i karossen, men
det gick ganska lätt. Det som var lite bökigt var att justera det rätt så bakaxeln ligger mitt under bilen, det krävdes lite meck för att få det riktigt bra. Nu har jag 22mm
från skärmkant in till fälgen på vänsterhjulet och 24mm på högerhjulet, bättre gick det inte att få. Original kan det skilja flera centimeter.
Bilen upphissad och pallbockar under.
Gamla panhardstaget borta.
Gamla grejerna. Kan säga att bussningarna gjort sitt.
Grovjustering av längden på nya staget. Här ser man också hur mycket grövre det nya staget är
Nya staget på plats och finjusterat, dragit till 85Nm.
Det gamla lossnade som sagt snällt och det nya var hyfsat lätt att få på plats. Man fick dock trycka bakaxeln lite i sidled för att få i översta bulten i karossen, men
det gick ganska lätt. Det som var lite bökigt var att justera det rätt så bakaxeln ligger mitt under bilen, det krävdes lite meck för att få det riktigt bra. Nu har jag 22mm
från skärmkant in till fälgen på vänsterhjulet och 24mm på högerhjulet, bättre gick det inte att få. Original kan det skilja flera centimeter.
Bilen upphissad och pallbockar under.
Gamla panhardstaget borta.
Gamla grejerna. Kan säga att bussningarna gjort sitt.
Grovjustering av längden på nya staget. Här ser man också hur mycket grövre det nya staget är
Nya staget på plats och finjusterat, dragit till 85Nm.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Bytte bromssköldarna fram då dom gamla börjat fått lufthål!
Bromsok och hållare av...
...bromsskiva och nav borta...
...ny sköld på plats och navet momentdras...
...allt klart på denna sidan! Samma procedur på andra sidan.
Allt gick smärtfritt och inget satt fastrostat utan lossnade lätt!
Bromsok och hållare av...
...bromsskiva och nav borta...
...ny sköld på plats och navet momentdras...
...allt klart på denna sidan! Samma procedur på andra sidan.
Allt gick smärtfritt och inget satt fastrostat utan lossnade lätt!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Oljekylare till automatlådan monterad.
Bromsarna blev renoverade med nya grejer och målade ok.
Lite rostlagning! Inget allvarligt bara fingernagel stora bubblor i lacken, men lika bra att blästra och lacka.
Uppgradering av hela chassit.
Nya spindel och styrleder.
Montering av nytt drag.
Montering av TarOx high performance bromsbelägg.
Bromsarna blev renoverade med nya grejer och målade ok.
Lite rostlagning! Inget allvarligt bara fingernagel stora bubblor i lacken, men lika bra att blästra och lacka.
Uppgradering av hela chassit.
Nya spindel och styrleder.
Montering av nytt drag.
Montering av TarOx high performance bromsbelägg.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Köpte mig en filteravskärmning hos BSR vilken lackades vit.
ITG luftfilter med 3" anslutning.
Satt på klämmorna för att ha något att skära efter.
Slangen monterad och kapad till rätt längd.
Här monteras grejerna:
Utgångsläget!
Börjar så smått med att lossa kontaktstycke till LMM och värmeventilen till vevhusventen.
Locket bortmonterat! Det blir lite dammigt i burken.
Här ligger locket i väntan på att LMM ska skruvas loss.
Skruvar bort avskärmningen/luftstyrningen jag tillverkat.
Insugsslangen mellan LMM och turbo borta.
Burken bortmonterad! Skitigt som fan under, men det torkade jag rent. (Ej på bild)
LMM avmonterad från locket.
Avskärmning med LMM monterad sitter på plats.
Oops! Stod ingen information om att avskärmningen inte passar på bilar med automatlåda!
Vad fan gör jag nu...
...jo man får helt enkelt bocka om röret till oljekylaren så insugsslangen går fri. Kan säga att det inte var helt lätt att få till det så röret gick att gänga på kylaren
utan att tvinga det.
Insugsslangen på plats! Notera att den ligger helt fri från oljeröret.
Filter och kantlist på plats.
En ITG dekal får kröna verket!
ITG luftfilter med 3" anslutning.
Satt på klämmorna för att ha något att skära efter.
Slangen monterad och kapad till rätt längd.
Här monteras grejerna:
Utgångsläget!
Börjar så smått med att lossa kontaktstycke till LMM och värmeventilen till vevhusventen.
Locket bortmonterat! Det blir lite dammigt i burken.
Här ligger locket i väntan på att LMM ska skruvas loss.
Skruvar bort avskärmningen/luftstyrningen jag tillverkat.
Insugsslangen mellan LMM och turbo borta.
Burken bortmonterad! Skitigt som fan under, men det torkade jag rent. (Ej på bild)
LMM avmonterad från locket.
Avskärmning med LMM monterad sitter på plats.
Oops! Stod ingen information om att avskärmningen inte passar på bilar med automatlåda!
Vad fan gör jag nu...
...jo man får helt enkelt bocka om röret till oljekylaren så insugsslangen går fri. Kan säga att det inte var helt lätt att få till det så röret gick att gänga på kylaren
utan att tvinga det.
Insugsslangen på plats! Notera att den ligger helt fri från oljeröret.
Filter och kantlist på plats.
En ITG dekal får kröna verket!
Senast redigerad av Truls_Nordahl den sön jan 01, 2017 4:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Lite service på automatlådan. Extra viktigt när man kör trimmat!
Grejerna som man behöver:
ATF, givetvis. (Snåla inte här utan köp hem många!)
Dunk med nivåmarkeringar.
Rörbit med genomskinlig slang för att man ska kunna se luftbubblor.
Tratt med slang för påfyllning genom oljestickans rör.
Lossa övre (retur) oljeröret från kylaren.
Skruva dit röret (köpte ett oljerör på skroten och kapade) på övre anslutningen.
Ner med slangen i dunken.
Starta motorn och kör ut ATF tills det börjar komma luftbublor, i det här fallet liter för liter. Kör samtidigt växelväljaren mellan dess olika lägen.
Fyll på med ny färsk ATF.
Så här håller man på tills ATF som kommer ut är lika klarröd som det man fyller på
Det går åt en del flaskor.
Så, nu är det ny färsk ATF på lådan.
Grejerna som man behöver:
ATF, givetvis. (Snåla inte här utan köp hem många!)
Dunk med nivåmarkeringar.
Rörbit med genomskinlig slang för att man ska kunna se luftbubblor.
Tratt med slang för påfyllning genom oljestickans rör.
Lossa övre (retur) oljeröret från kylaren.
Skruva dit röret (köpte ett oljerör på skroten och kapade) på övre anslutningen.
Ner med slangen i dunken.
Starta motorn och kör ut ATF tills det börjar komma luftbublor, i det här fallet liter för liter. Kör samtidigt växelväljaren mellan dess olika lägen.
Fyll på med ny färsk ATF.
Så här håller man på tills ATF som kommer ut är lika klarröd som det man fyller på
Det går åt en del flaskor.
Så, nu är det ny färsk ATF på lådan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Den Vite Volvo 945 Classic -98
Nya däck på kärran och en framvagnsinställning.
Köpte mig ett par slitsade Bremboskivor fram.
Målade naven svarta.
Utgångsläget!
Påbörjat demonteringen.
Gamla skivorna loss. Dom satt ganska hårt vill jag tala om, men med en plastklubba gick det att övertala dom.
Klockar in kastet! Max angivna axialkastet på skivorna var satt till 0,1mm, dessa låg på 0,05mm så med råge innanför toleransen.
Slutresultatet så! Nu väntar bara inkörning av skivorna innan dom får bekänna färg.
Köpte mig ett par slitsade Bremboskivor fram.
Målade naven svarta.
Utgångsläget!
Påbörjat demonteringen.
Gamla skivorna loss. Dom satt ganska hårt vill jag tala om, men med en plastklubba gick det att övertala dom.
Klockar in kastet! Max angivna axialkastet på skivorna var satt till 0,1mm, dessa låg på 0,05mm så med råge innanför toleransen.
Slutresultatet så! Nu väntar bara inkörning av skivorna innan dom får bekänna färg.