Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Fick hem ett paket i veckan med lite bra att ha saker så ny kunde jag montera kolvringar och få i dom.

Bild

Bild
Tror min svarvning blev skapligt bra iallafall :)
Bild


Fick även tillbaka toppen i fredags från planing
Bild

Åkte till en kompis som har hetvattens tvätt och tvättade bröstkåpa och topplock och annat smått innan jag började montera ihop den igen.

Nu har jag fått ihop topp och block iallafall.
Som den står nu är det då alltså en T5 2,3 botten med borttagna balansaxlar och svarvade kolvar samt t7 topp med packning och t5 kamaxlar. Tror det kommer bli bra :D
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Händer verkligen inte mycket på den fronten, har monterat en plugg med oring istället för plastpluggen som brukar läcka i bakkant av motorn. Sen har jag plockat på remspännare och löphjul.

Jag väntar väl mest på att få tillbaks karossen så jag kan göra om motorfästena och fortsätta där.


Bild
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Idag hämtades hem, buren såg riktigt bra ut i verkligheten med :) Nu återstår målning av buren och det jag har rostlagat, även lite rostlagning står på schemat och en ombyggnad av kardantunneln eller gaspedalen. Får se lite hur det ser ut med allting i :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Tog tag i saken och svetsade klart golvet och tröskeln sen målade jag på allt plåtrent ett lager så att det inte rostar upp. Ska på med ett lager till sen ska jag nog flytta hem den igen så jag kan pyssla lite med kardantunneln samt stolsfäste till förarsidan innan framrutan plockas bort och jag blåser färgen invändigt.

Bild
Bild

Fundera hinner man ju göra mycket, tankar går kring det mesta men just nu är jag inne på insuget. Tanken var ju först att göra en adapterplatta för att kunna köra t5 spjällhus på ett t7 insug men efter att ha hittat lite inspiration så kommer jag nog kapa av kammaren från runners på t7 insuget för att få rätt anpassning mot toppen sen bygga en kammare och använda 9000 spjällhus. Känns inte som något jätteavanserat projekt faktiskt och der blir nog bättre än en adapterplatta.

Jag har även hittat en 3,31 utväxling dock var pinjonglagret dåligt men det går ju att byta. Nu ska jag bara hitta någon som gör det Eller tackla den uppgiften själv..
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Idag hölls jag lite i verkstaden och när jag ändå var där så kände jag att det var dags att ta tag i något som hörde till den här.

Fick ju tag i en bakaxel med 3,31 utväxling men med dåliga pinjonglager så den strippades och allt onödigt hamnade på skrothögen.
Bild


Bild

Det va inte bara pinjonglagret som va dåligt det här är till diffen :D
Bild

Men dom här delarna såg faktiskt riktigt bra ut så det är ju skönt :)
Bild

Sen tog jag tag i insuget, hängde upp ett insug till 9-5 i skruvstädet och tog stora kapen och började grovkapa.
Bild

Blev skapligt iallafall! Bara att snygga till lite.
Bild

Såhär blev det mot motorn efter lite tillsnyggning.
Bild

Sen så skulle jag ju ha ett spjällhus och lite vakuumanslutningar osv. så då hängde jag upp ett 9000 insug och började kapa där med.
Bild


Bild

Kanske skulle vara bättre med ett eftermarknads men jag kände det att här hade jag ju alla grejer som behövs till sprutet direkt och så var det ju betydligt billigare också så det får duga :)
Bild

Blev inte mycket kvar av det insuget :D
Bild

Men för att fortsätta bygga insug så måste jag ha en kaross att mäta på och för att få hem den så ville jag lägga ett till lager färg på allt plåtrent. Så jag åkte till kompisen som har den i sin maskinhall sålänge och gjorde exakt det. Så i helgen kanske den flyttar tillbaka till mig :)
Bild


Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Tillverkade ett nedre generator fäste då det sitter i fästet till drivaxel standard om jag inte missminner mig. Skar även ut lite nya och grövre plåtar för nya motorfästena.

Bild


Bild

Borrade hål och kollade så det passar, högra plåten är rätt stor men jag ska testa att bygga först sen kapa bort överflödet bara.
Bild


Bild

Sen lyfte jag ner den från stativet och monterade kåpan bak och oljetråget, nästa gång blir det att lyfta i den såfort jag har monterat lyftöron i toppen. Tyvärr så la jag nog dom på ett bra ställe när jag plocka isär allt :D
Bild


Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Bilen är hemma och motor och låda hamnade på plats igen och då märktes det verkligen vilka skitfästen som satt där. Påbörjade bytet på höger sida. Det är inte helt klart än då motorn behöver lyftas ur igen för att komma åt det på balken men tycker det ser bättre ut :)

Bild

Påbörjat med all kringutrustning monterat för att se så inget hamnade ivägen.
Bild

Kommer snyggas till senare när allt är ur igen.
Bild

Påbörjade även vänster motorfäste men kom inte så långt idag :) Där används original mot balken och så görs det bara nytt mot motorn.
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Sista motorfästet är ihop, ser väl skapligt stabilt ut men det ska svetsas mer sen när allt lyfts ut igen.
Bild

Började lite smått på insuget också men lyckades givetvis förstöra en runner i fräsen när jag skulle plana av det så det blev lite för kort så nu måste jag börja om igen med ett annat. Nu tog ena väggen på kammaren i motorn...
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Turbo

Inlägg av CCRobin »

Såhär blev det, spjällhus från 9000. Runners från 9-5 och lite aluminum :cool:
Bild
Bild

Det vinner nog inga design priser men det ska väl synas att det är jag som håller på... :D

Nu skulle jag bara vilja köpa hem massa grejer för att bygga grenrör också men allt har väl sin tid :D


Och där var jag ifatt med uppdateringar i tråden så vi ligger i fas igen :)
Robin Bäckstrand
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av The »

Var monterar du 12.9? Det är inte skruv som hör hemma i hjulupphängning /bromsar/bärande grejer på en bil.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

The skrev:Var monterar du 12.9? Det är inte skruv som hör hemma i hjulupphängning /bromsar/bärande grejer på en bil.
Infästning mot karossen mm. Utveckla gärna varför.
Robin Bäckstrand
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av The »

Om man inte har en nog stadig mutter så att man kan dra skruvarna med rätt moment så kommer de inte att sitta fast som de ska. Dessutom är en 12.9 väldigt mycket sprödare än en 10.9 eller 8.8 och tål inte böjning utan går lätt av.
Gäller att använda rätt skruv till rätt förband.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
AlbinC
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 10, 2020 7:09 pm

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av AlbinC »

The skrev:Om man inte har en nog stadig mutter så att man kan dra skruvarna med rätt moment så kommer de inte att sitta fast som de ska. Dessutom är en 12.9 väldigt mycket sprödare än en 10.9 eller 8.8 och tål inte böjning utan går lätt av.
Gäller att använda rätt skruv till rätt förband.
Det är lite konstigt att du säger att 12.9 går lätt av när det är nästan dubbla brottgränsen mot en 8.8 samt sitter monterad i en bussning. visst 8.8 är mjukare men du ska ha mycket kraft för att bryta av en 12.9 som är monterad korrekt, har aldrig sett en M12 12.9 gå av bara sådär utan kraftig yttre påverkan i form av kraftiga vibrationer eller kollision. På jobbet har jag sett dem gå av men då är det tex en lastmaskin på lite över 10 ton so kört in en en betong pelare med aggregat osv.
Har man en 8.8 mutter på 12.9 så går det alldeles utmärkt att dra med 8.8 mutterns moment så ser inget fel i att använda 12.9 i framvagnen.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av jompazx »

AlbinC skrev:
The skrev:Om man inte har en nog stadig mutter så att man kan dra skruvarna med rätt moment så kommer de inte att sitta fast som de ska. Dessutom är en 12.9 väldigt mycket sprödare än en 10.9 eller 8.8 och tål inte böjning utan går lätt av.
Gäller att använda rätt skruv till rätt förband.
Det är lite konstigt att du säger att 12.9 går lätt av när det är nästan dubbla brottgränsen mot en 8.8 samt sitter monterad i en bussning. visst 8.8 är mjukare men du ska ha mycket kraft för att bryta av en 12.9 som är monterad korrekt, har aldrig sett en M12 12.9 gå av bara sådär utan kraftig yttre påverkan i form av kraftiga vibrationer eller kollision. På jobbet har jag sett dem gå av men då är det tex en lastmaskin på lite över 10 ton so kört in en en betong pelare med aggregat osv.
Har man en 8.8 mutter på 12.9 så går det alldeles utmärkt att dra med 8.8 mutterns moment så ser inget fel i att använda 12.9 i framvagnen.
skruvar utan låsning sitter kvar för att skruven sträcks, blir svårt att sträcka 12.9 skruven tillräckligt om du drar med 8.8 muttermoment. The's huvud poäng är inte att den går av lättare, jag citerar "så den sitter fast som den ska" det är att den inte ska lossa(tolkar jag det som). en 12.9 bult kräver dessutom att man momentdrar med hög precision pga att den har ett mycket kortare sträckintervall (procentuellt av längden om man jämn för med 10.9 och 8.8 ) drar du lite för löst sträcker du inte bulten tillräckligt eller så kan du dra den för hårt så den når sträckgränsen och tappar "spänsten". Sedan stämmer det att en 12.9 går av utav axiell last långt senare än 10.9 och 8.8. men en 12.9 kan brytas som en pinne innan en annan kvalitet går av då den bara kröks, det är lättare att knäcka en okokt spagetti än en kokt men lättare att dra av en kokt spagetti än en okokt.

Jag vet inte om 12.9 är rätt eller fel i en framvagn det får mer kunniga på framvagnsområdet än mig uttala sig om.
mvh! Jonathan Hall
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av therealpinto »

Jag håller med, 12.9 är sällan bästa valet i hjulupphängningar och anledningarna har ni fått ovan. Men i vissa fall (när man använder en mutter eller gängad del där man dra till rätt moment, till exempel) är det vettigt.

Kolla gärna vad som används i produktionsbilar.

10.9 är ofta lämpligt, lite beroende på tillämpning där också, och det är ju grejen, allt "beror på". Vikt på bilen, vilken del av hjulupphängningen vi pratar om, hur den belastas (bussning/hårdhet/länklager/geometri) osv. - och om det är kritiskt om skruven går av respektive kröker sig.

Har man dessutom tänkt använda bilen på riktigt kan det vara bra att ha lite koll på ytbehandling och korrosionsbeständighet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar