Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Tjuvluft?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Steve skrev: mån jul 19, 2021 6:24 pmTjuvluft?
Jag tror inte det, är oringade grejer monterade, nytt och fräscht, borde inte vara något sånt. Om du tänkte på spjällen.

Här är en till video med mycket tydligare ljud.
https://youtu.be/NKRDKGLT1uw

Snart är nog alla alternativ slut, och man får nog riva skiten :thumbdown:
Volvo 244 - B6304
inken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor maj 20, 2021 10:14 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av inken »

kul bygge,
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Att tro är att inte veta 😉 är ju rätt lätt att provtrycka en cylinder/ett spjällhus på den
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Steve skrev: tis jul 20, 2021 10:29 pm Att tro är att inte veta 😉 är ju rätt lätt att provtrycka en cylinder/ett spjällhus på den
Helt rätt Steve! Jag skulle göra det igår, men blev lite för trött efter jobbet. Ska prova det någon dag nu i veckan, återkommer med resultat! :thumbright:
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av mattias »

Ett enkelt bond-tips är att ta en slang som passar i örat och stoppa andra ändan i tratten och lyssna på tonen som motorn har, man hör lätt om "suget" i cylindrarna avviker från varandra utan avancerade mät-metoder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Var in och bänkade igår hos min lokala maxxecu kille, Ljunggrens motorteknik.
Saker och ting gick bättre än väntat med mappningen, inge större bekymmer egentligen förutom att spridarna inte ville följa med längre än till 5800 varv pga etanolen. Blir till att byta spridare nästa år.
214 Hk på hjulen tror jag att det blev när det var klart. Vi lyckades få till VVT:n att lira också.

Ang missljudet på cylinder ett som vi disskuterade ovan i tråden. Så tror jag att det är en ventil eller lyftare, blir till att kika på det nästa år. Grenröret var ca 50 grader kallare på den cylindern under mappningen igår. Postar lite bilder och en youtube länk längst ner.


Bild

Bild

Bild

Bild




https://www.youtube.com/watch?v=aOTYO-lIqY8
Volvo 244 - B6304
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Micke K »

Vad är det för kamaxlar?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Micke K skrev: tor aug 12, 2021 7:46 am Vad är det för kamaxlar?
Standard kammar
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Kom hem för ett tag sedan, har varit och rivit toppen på Vofflan. Tänkte försöka hitta orsaken till varför den låter som den gör, och varför den är kallare på 1:an. Har inte kikat något ännu, bara avfettat prylarna och lagt dom på tork. Ska börja plocka isär toppen framöver när det lugnar ner sig på jobbet.

Tänkte ställa lite dumma frågor till er som kan något, eftersom att jag inte är så duktig i ämnet..
Jag går ju i tankarna att fixa kammar till den här motorn nån gång. Mitt önskemål med den här bilen nån gång i framtiden är att plocka mellan 300-350 sughästar och försöka ha en någorlunda körbar bil.

Tydligen så är bascirkeln för liten på dessa kammar för att kunna slipa något vettigt. Så kammar ur helt nya ämnen är det som gäller tydligen.
Det jag funderar över egentligen är väl, hur vet jag vilka profiler som passar mig för mitt ändamål? Jag var inne på att typ kopiera en kamprofil från en M3 med samma motorvolym. Skulle en sån grej funka?
Vilken ände börjar man i? Jag har förstått att fjädrar, lyftare osv måste bytas ut.

/Nicke.
Volvo 244 - B6304
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av whilliam »

Du tänker ganska rätt när du vill ta profiler från M3, i vissa fall kan man ta kamaxlarna, göra om vid lagerlägen och infästning för drev - därefter köra dem rakt av. En sån grej förutsätter att cylinderavståndet är lik på båda motorerna (och det är det på Volvo/BMW, båda har 91mm)

Men, nu kommer det som ger bekymmer. Tryckardiametern måste vara tillräckligt stor för att kamaxelns profil ska kunna öppna/stänga ventilen lika fort som det är tänkt - här är Volvons mindre, vilket betyder något försämrad prestanda. (en BMW kam skulle gå utanför tryckarens kant om den användes rakt av och det går inte alls)

Du måste alltså "bolla" med kamaxelsliparen hur detta ska kunna lösas.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av super7 »

Nicke H skrev: ons sep 29, 2021 10:01 pm Jag går ju i tankarna att fixa kammar till den här motorn nån gång. Mitt önskemål med den här bilen nån gång i framtiden är att plocka mellan 300-350 sughästar och försöka ha en någorlunda körbar bil.

Tydligen så är bascirkeln för liten på dessa kammar för att kunna slipa något vettigt. Så kammar ur helt nya ämnen är det som gäller tydligen.
Det jag funderar över egentligen är väl, hur vet jag vilka profiler som passar mig för mitt ändamål? Jag var inne på att typ kopiera en kamprofil från en M3 med samma motorvolym. Skulle en sån grej funka?
Vilken ände börjar man i? Jag har förstått att fjädrar, lyftare osv måste bytas ut.

/Nicke.
Ring och pratat med Gunnar Lundström.

Hur stor volym är det på motorn?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

whilliam skrev: tor sep 30, 2021 10:07 am Du tänker ganska rätt när du vill ta profiler från M3, i vissa fall kan man ta kamaxlarna, göra om vid lagerlägen och infästning för drev - därefter köra dem rakt av. En sån grej förutsätter att cylinderavståndet är lik på båda motorerna (och det är det på Volvo/BMW, båda har 91mm)

Men, nu kommer det som ger bekymmer. Tryckardiametern måste vara tillräckligt stor för att kamaxelns profil ska kunna öppna/stänga ventilen lika fort som det är tänkt - här är Volvons mindre, vilket betyder något försämrad prestanda. (en BMW kam skulle gå utanför tryckarens kant om den användes rakt av och det går inte alls)

Du måste alltså "bolla" med kamaxelsliparen hur detta ska kunna lösas.
super7 skrev: tor sep 30, 2021 12:16 pm
Ring och pratat med Gunnar Lundström.

Hur stor volym är det på motorn?

//Nisse
3 liter


Tack för svar grabbar!

Jag tog kontakt med Enem idag och besvärade dom med mina dumma frågor, fick ett trevligt bemötande av herren jag pratade med, och saker bra förklarat tyckte jag.

Enligt han jag pratade med så trodde han inte att det skulle vara något bekymmer att plocka 300 hästar med mina kammar om man slipade om dom och hade ett bra insug och grenrör, 4-5k plus moms skulle det kosta ungefär. Ville man gå vidare och jaga mer så är det helt nya kammar som gäller.

Jag har mätt mina kammar och skickat till dom för att dom ska kunna återkomma med vad som går att göra med dessa kammar. Om jag förstod han rätt så har 3 liters motorn fetast bascirkel av vitmotorerna, det är ju bra isåfall.

återkommer när jag fått lite info om vad det går att fixa för profil på kammarna så får ni också säga vad ni tror om saken.

/Nicke.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av super7 »

Nicke H skrev: tor sep 30, 2021 7:27 pm
super7 skrev: tor sep 30, 2021 12:16 pm
Ring och pratat med Gunnar Lundström.

Hur stor volym är det på motorn?

//Nisse
3 liter


Tack för svar grabbar!

Jag tog kontakt med Enem idag och besvärade dom med mina dumma frågor, fick ett trevligt bemötande av herren jag pratade med, och saker bra förklarat tyckte jag.

Enligt han jag pratade med så trodde han inte att det skulle vara något bekymmer att plocka 300 hästar med mina kammar om man slipade om dom och hade ett bra insug och grenrör, 4-5k plus moms skulle det kosta ungefär. Ville man gå vidare och jaga mer så är det helt nya kammar som gäller.

Jag har mätt mina kammar och skickat till dom för att dom ska kunna återkomma med vad som går att göra med dessa kammar. Om jag förstod han rätt så har 3 liters motorn fetast bascirkel av vitmotorerna, det är ju bra isåfall.

återkommer när jag fått lite info om vad det går att fixa för profil på kammarna så får ni också säga vad ni tror om saken.

/Nicke.
Gunnar slipar kammarna åt Enem :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

super7 skrev: tor sep 30, 2021 7:33 pm
Nicke H skrev: tor sep 30, 2021 7:27 pm
Gunnar slipar kammarna åt Enem :thumbright:
Ahh!! Då var det nog Gunnar jag pratade med kanske? väldigt trevlig herre iaf! Lät som att han hade bra koll också :thumbright:
Volvo 244 - B6304
Skriv svar