Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Thunderbo1t »

En bra förenklad bild hur ett pcv system kan/ska se ut, dock kan nog en oljefälla kanske sitta fint på slangen till luftburken.

https://www.speednik.com/wp-content/blo ... -14-25.jpg

PCV-ventilfunktion:
https://mdhmotors.com/wp-content/upload ... iagram.jpg
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Har varit i garaget lite till och från nu i två veckor och pysslat på lite. Fästen tillverkades på jobbet till nya 740 axeln som skulle upp. Svetsade dit dom och pressade in bussningarna. Ser ut att bli bra.

Fortsatt på grenröret också. Byggt i 42.4 mm syrafasta böjar.
Fick ett gäng böjar över om någon skulle vara intresserad av att köpa.





Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av robinb3rgsten »

Snyggt grenrör
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Ibland blir det långt mellan gångerna här på Sävar. Det händer saker lite då och då, men inte alltid nått som jag tror är så pass intressant att det är värd att dela...
Soppasystemet är nästan helt färdigt nu iaf, lite ström som skall dras, relä osv.
Bakvagnen är på plats målad och klar, ny mellanaxel snickrades ihop och det blev bra. Återstå att se hur illa balanserad den är.

Bromsoksaddaptrar till bakaxeln gjordes i ordning i samma veva som axeln var nere, så det är bromsledningarna kvar nu då och ny bromsservo och större cylinder kvar.

Grenröret är färdigt sedan några veckor tillbaka, det betades och planades i bandslipen. Tänkte väl beställa ett 3" avgassystem, katalysator och cutouts snart så att man kan göra klar allt som är under bilen och få ner den på backen nån gång.

I övrigt så letar jag fortfarande dörrar i gott skick till höger sida på bilen. Även stötfångare bak från nyare karossen. Nån som har något liggandes kring Sundsvall?

Släpper några bilder här i samma veva då.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av robinb3rgsten »

Riktigt tjusigt rör där o bra stil på resten
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

robinb3rgsten skrev:Riktigt tjusigt rör där o bra stil på resten
Tack Robin! :thumbright:


Jag körde igång med bromsledningarna i garaget igår kväll. Nu när man har bytt bromsar på bilen så har man ju inte som Volvo 240, alltså dubbla anslutningar in till de främre oken.
Jag har ju någon form av block som sitter vid motorutrymmet där alla bromsledningar ansluter till.
Och nu kommer jag alltså får två anslutningar över på blocket om man väljer att dra det så. Jag har inte funderat så mycket på det än, finns det något speciellt jag bör ha i åtanke här för att inte skapa några risker med bromsarna?

bild
Volvo 244 - B6304
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av therealpinto »

Jag tror jag har skrivit om det förut, men mitt råd är att du tar bort det fördelningsblocket helt.

Använd en vanlig rak (inte stegborrad) huvudcylinder matchad till bromsoken (troligen 23.8 eller 25.4 mm borrning), och så delar du bara kretsarna fram/bak (en ledning bakåt, T-koppling före bakaxel). En justerbar reducering till bakre kretsen är troligen lämpligt också.

Att försöka ha kvar någon form av diagonal indelning blir bara onödigt komplext. Du blir av med varningslampan för kretsbortfall men det är okej, se bara till att du har genomsynlig bromsvätskebehållare.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

therealpinto skrev:Jag tror jag har skrivit om det förut, men mitt råd är att du tar bort det fördelningsblocket helt.

Använd en vanlig rak (inte stegborrad) huvudcylinder matchad till bromsoken (troligen 23.8 eller 25.4 mm borrning), och så delar du bara kretsarna fram/bak (en ledning bakåt, T-koppling före bakaxel). En justerbar reducering till bakre kretsen är troligen lämpligt också.

Att försöka ha kvar någon form av diagonal indelning blir bara onödigt komplext. Du blir av med varningslampan för kretsbortfall men det är okej, se bara till att du har genomsynlig bromsvätskebehållare.

Gustaf
Tack för svar Gustaf, det blev precis så som du sa. Jag tog bort blocket och körde med två ledningar, fram och bak. Easy as pie. Ang: huvudcylinder så har jag kikat lite på Mustang -96. Denna är inte stegborrad och mäter 27mm.
Volvo 244 - B6304
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av therealpinto »

Visst var det några 6-kolvsok fram? 27 mm är rätt stort men kan funka om du har bromsservo med rätt rejäl förstärkning. Finns det cylindrar med samma monteringsmått med mindre borrning om det skulle behövas?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

therealpinto skrev:Visst var det några 6-kolvsok fram? 27 mm är rätt stort men kan funka om du har bromsservo med rätt rejäl förstärkning. Finns det cylindrar med samma monteringsmått med mindre borrning om det skulle behövas?

Gustaf

Enligt nån kille från USA så har han kört med dessa bromsar och den cylindern, det funkade bra enligt honom. Däremot kommer jag behöva ha en mindre bromsservo än Volvo orginal, typ 7" för att få plats med trattar. Om det går så ska jag försöka få dit en bromsservo med dubbla membran, om det inte tar i fjäderbenstornet också..

Bromsoken fram är 6-kolvsok, 4 bak.

Jag har inte forskat så mycket efter bromscylindrar än, men du rekommenderar att köra med lite mindre borr för att få det lite mer lätt trampat då eller?

/Nicke
Volvo 244 - B6304
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av therealpinto »

Generellt sett rekommenderar jag att man väljer huvudcylinder med samma borrning som en bil som använder oken i produktion har. Som exempel, Volvo S60R-ok används normalt sett med 25,4 mm cylinder i S60R, då funkar det oftast i andra bilar också. Men har någon kört oken med 27 mm i en bil med liknande vikt, pedalutväxling och bromsservo så är ju det en indikator på att det troligen fungerar.

Men det är klokt att kolla om det finns alternativa cylindrar som passar bolt on. Har man möjlighet att välja en typ av huvudcylinder som finns med olika storlekar är det ett stort plus när man börjar prova ut systemet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Fick hem lite avgasdelar för en vecka sedan. Köpte en halvsats rostfritt med ljuddämpare från KL, 100 cells katt och flexrör. Resterande delar köptes från Biltema. Kan varmt rekommendera Biltemas rostfria delar. Utmärkt kvalité :thumbright:
Fick sätta rondellen i karossen för att få in röret från sista ljuddämparen. Annars var passformen klockren från grenrör till slutburk.
Det är nog bara bromsbackarna till handbromsen kvar nu för att sen släppa ner bilen på marken efter 5 långsamma år. Börjar bli dags att leta fälgar...

lyckades även smida ihop ett fjäderbensstag.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

Så vackert så att man blir tårögd! Vilken finish på grejerna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Kjelle »

Ser att du lägger ner mycket jobb på fina detaljer, roligt för en gamling att se välgjorda osv, fortsätt med det. Nu en liten fundering på grenröret, normalt sett sätter man ihop 123 respektive 456 i varsin kollektor eftersom man med en tändföljd 153624 får en bra spridning mellan pulserna om man gör så, finns det nån annan teori som förordar att sätta dom som du gjort? Mvh Kjelle
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av dundersmurfen »

Kul å se det fina bygget! Synd att du bor så långt bort hade gärna haft den i min bänk. Vad blir det för sprut? Kamaxlar?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar