Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

thomass skrev:Så vackert så att man blir tårögd! Vilken finish på grejerna Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kjelle skrev:Ser att du lägger ner mycket jobb på fina detaljer, roligt för en gamling att se välgjorda osv, fortsätt med det. Nu en liten fundering på grenröret, normalt sett sätter man ihop 123 respektive 456 i varsin kollektor eftersom man med en tändföljd 153624 får en bra spridning mellan pulserna om man gör så, finns det nån annan teori som förordar att sätta dom som du gjort? Mvh Kjelle
dundersmurfen skrev:Kul å se det fina bygget! Synd att du bor så långt bort hade gärna haft den i min bänk. Vad blir det för sprut? Kamaxlar?

Tack för kommentarerna!

Kjelle, ang grenrörets utformning, så kan jag inte annat än beskylla min okunskap. Jag är väldigt ny till motorvärlden och kan näst intill inget faktiskt. Jag vet vilken vetenskap det är att bygga ett grenrör och förstod nog direkt att det inte kommer bli ett korrekt rör, då jag inte kan med pipemax, inte har någon flödesbänk och inga erfarenheter kring ämnet. Jag läste på lite olika forum och försökte bilda mig en väldigt grov uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Och vad jag fick förklarat för mig så skulle tändföljderna dras i ordning till kollektorerna för att lyckas skapa ett vakuum till nästa tändföljd. Exempelvis då cylinder 1-5-3 till samma kollektor. Om det är sant eller inte vet jag inte. Men det var vad jag läste mig till just då. Hur illa det gör i prestanda väg får ni gärna utveckla för mig som inte kan så mycket :D
Men egentligen så var det väl lite av en grej för att lyckas styla upp lite i motorutrymmet också. Men det bör väl kunna fungera bättre än limporna som satt där orginal? Annars får man väl ta och smida ihop ett nytt när man vet lite mer hur det bör se ut :thumbright:


Dundersmurfen, sprut är väl lite oklart i nuläget, budget får väl avgöra lite av det. I nuläget har jag kikat lite på maxxecu street, erfarenheter av det?

Kamaxlar är något som skall tas fram ur ämnen i framtiden, eftersom att jag inte kan speciellt mycket om motorteknik som jag nämnde ovan, så har jag inte kommit fram till så mycket där än. Men orginalkammarna har för liten bascirkeln för att kunna användas till något vettigt. Så det får bli helt nya när jag listat ut vad det är jag ska ha. Vet inte riktigt hur mycket lyft man kan köra med med orginalkolvarna innan ventilerna riskerar att ta i. Målet är iaf minst att nå 100hk per liter. Om det är rimligt med befintligt insug, grenrör och kommande kammar kan jag inte svara på. Men det är iaf önskemålet.

/Nicke.
Volvo 244 - B6304
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Kjelle »

Nu lurade du mej att googla :hihi: https://burnsstainless.com/blogs/articl ... r-design-1 ,där får du en förklaring varför man parar rören 123 resp 456, på deras hemsida går det att läsa en hel del om grenrör och sånt, många bra tekniktips, tex om, svetsning av rostfritt, fogberedning och en hel del inspiration när det gäller fina rör, det märks att dom lever på att göra (dyra) fina grejor. Mvh Kjelle
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Kjelle skrev:Nu lurade du mej att googla :hihi: https://burnsstainless.com/blogs/articl ... r-design-1 ,där får du en förklaring varför man parar rören 123 resp 456, på deras hemsida går det att läsa en hel del om grenrör och sånt, många bra tekniktips, tex om, svetsning av rostfritt, fogberedning och en hel del inspiration när det gäller fina rör, det märks att dom lever på att göra (dyra) fina grejor. Mvh Kjelle
Tack för svar Kjelle, det var en bra sida och förklaringar. Tråkigt att man kanske byggt grenröret fel då, får väl se i framtiden hur det fungerar och nån gång när man vill börja trimma så kanske man får göra om det då. Men för stunden får det sitta där och bara pryda :hihi:

/Nicke
Volvo 244 - B6304
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av v8volvo »

Hej
Jag har en liten fundering? Krävs det bara att hänga upp en axel från typ 7/940 i org fästena på 240 för att få den genom reg bes?
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

v8volvo skrev:Hej
Jag har en liten fundering? Krävs det bara att hänga upp en axel från typ 7/940 i org fästena på 240 för att få den genom reg bes?
Ska du regga som ombyggt fordon så krävs det tre större förändringar på bilen för att få köra med annan motor och effekt. Att sätta upp en bakaxel från en annan bil räknas som en större förändring. Att sätta upp en 1031 axel från en nyare 240 på en äldre kaross räknas inte som en större förändring då den har samma infästning orginal. Det skall "byggas om" som jag förstod det.

Kika på SFRO's hemsida, där står det en del.
Volvo 244 - B6304
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av therealpinto »

v8volvo skrev:Hej
Jag har en liten fundering? Krävs det bara att hänga upp en axel från typ 7/940 i org fästena på 240 för att få den genom reg bes?
Som Nicke säger så beror det på vad mer man ändrar. Den vanligaste delen av definitionen för ombyggt fordon (som Transportstyrelsen har satt) som folk siktar på är "byte av motor, växellåda, bakaxel, samt hela bromssystemet".

Väldigt många som bygger 240 byter allt utom bakaxel. Är man i det läget (dvs man har bytt motor/låda/bromsar), så "räcker" det att sätta dit en 740/940-axel i 240 upphängning för att bilen formellt sett ska kunna klassas som ombyggt fordon. Den är ju betydligt bredare än 240-axeln.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av dundersmurfen »

Ja maxxecu är väl ett av dom vettigare valen av sprut idag. Jag har alltid varit förtjust i vems men ska jag ge en rekommendation idag så är tyvärr vems hopplöst efter hårdvarumässigt. Maxx är lätt att koppla in och har bra hårdvara som är skyddad så man inte släpper ut röken om nåt går galet samt att man kan välja i mjukvaran mellan hall och vr givare. Det är iof standard på dom flesta spruten idag utom vems. Man bör skaffa versionen med inbyggd bredbandslambda för att koppla in en extern är bara kludd. Tyvärr så är steget upp om man vill ha blåtand till surfplatta lite dyrt. Dom flesta vill ha möjligheten att koppla upp en surfplatta där man kan se alla mätare med värden som finns i sprutet och göra lite olika inställningar som olika laddtryckskurvor
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

dundersmurfen skrev:Ja maxxecu är väl ett av dom vettigare valen av sprut idag. Jag har alltid varit förtjust i vems men ska jag ge en rekommendation idag så är tyvärr vems hopplöst efter hårdvarumässigt. Maxx är lätt att koppla in och har bra hårdvara som är skyddad så man inte släpper ut röken om nåt går galet samt att man kan välja i mjukvaran mellan hall och vr givare. Det är iof standard på dom flesta spruten idag utom vems. Man bör skaffa versionen med inbyggd bredbandslambda för att koppla in en extern är bara kludd. Tyvärr så är steget upp om man vill ha blåtand till surfplatta lite dyrt. Dom flesta vill ha möjligheten att koppla upp en surfplatta där man kan se alla mätare med värden som finns i sprutet och göra lite olika inställningar som olika laddtryckskurvor

Tack för svar! Om man ser till att det är en sugmotor utan någon effektökning mot orginal eller behov av speciella utgångar/funktioner, skulle du anse att maxxecu fortfarande är ett bra val, eller onödiga pengar kontra ett begagnat vems eller ms tex? Är lite velig ang valet då det finns rätt billiga ms/vems att få tag på, medans ett maxxecu är lite dyrare. Samtidigt uppskattar jag att det är smidigt den dagen det är dags att koppla ihop allt, mappa det osv. Och framförallt vill jag ha ett driftsäkert sprut som inte krånglar eller går sönder, är det något man ser tydligare hos olika märken? Eller funkar det när det väl funkar i längre perioder? Tänker på hårdvaran främst.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Markus »

dundersmurfen skrev:Ja maxxecu är väl ett av dom vettigare valen av sprut idag. Jag har alltid varit förtjust i vems men ska jag ge en rekommendation idag så är tyvärr vems hopplöst efter hårdvarumässigt. Maxx är lätt att koppla in och har bra hårdvara som är skyddad så man inte släpper ut röken om nåt går galet samt att man kan välja i mjukvaran mellan hall och vr givare. Det är iof standard på dom flesta spruten idag utom vems. Man bör skaffa versionen med inbyggd bredbandslambda för att koppla in en extern är bara kludd. Tyvärr så är steget upp om man vill ha blåtand till surfplatta lite dyrt. Dom flesta vill ha möjligheten att koppla upp en surfplatta där man kan se alla mätare med värden som finns i sprutet och göra lite olika inställningar som olika laddtryckskurvor
Jag blev snål och köpte ett street, dvs de utan blåtand. Men går jättebra att köra RealDash på en surfplatta med en usb-otg-kabel rätt in i maxxecuet!
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Markus skrev: Jag blev snål och köpte ett street, dvs de utan blåtand. Men går jättebra att köra RealDash på en surfplatta med en usb-otg-kabel rätt in i maxxecuet!
Jag blev också lite snål, så valet föll på ett street för min del också. Stod och sorterade ut lite kabel från härvsn i förrgår och fick en fundering, yes Jag har googlat redan.

Jag har ju fullständigt elschema till sprutet, stod och kikade på tps:en och funderade vart stiften ska sitta i kontakten, det står inget på själva tps:en. Är detta något man kan mäta sig till eller hur fungerar det?
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

En till fundering, håller på med spridardelen på härvan, och har en 12v kabel till spridarna på härvan, hur drar man 1 kabel till 6 spridare på ett bra sätt?
Så här ser schemat ut. Hur brukar ni erfarna göra? :)

Bild

Mvh Nicke.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av dundersmurfen »

Du kan mäta på tps. Mellan 2 stift är det samma motstånd oavsett hur man rör på spjället. Den som är kvar är signal och sen jord och 5volt på dom andra. Går att kalibrera bakvänt i dom flesta spruten så polariteten spelar ingen roll.

Jag använder lite olika sätt att skarva ihop flera kablar, oftast skalar jag dom typ 2cm och tvinnar sedan lödar och på med krympslang. Men gör man det inne i bilen så duger det gott med sockerbit typ ubåt eller en wago. Skruvplint och wago är smidigt för man stoppar i dom man behöver. och kommer man på nåt mer man vill koppla in så är det bara att lägga till.

Du får splitta sensorjorden också (brun) alla givare ska ha jord därifrån
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

dundersmurfen skrev:Du kan mäta på tps. Mellan 2 stift är det samma motstånd oavsett hur man rör på spjället. Den som är kvar är signal och sen jord och 5volt på dom andra. Går att kalibrera bakvänt i dom flesta spruten så polariteten spelar ingen roll.

Jag använder lite olika sätt att skarva ihop flera kablar, oftast skalar jag dom typ 2cm och tvinnar sedan lödar och på med krympslang. Men gör man det inne i bilen så duger det gott med sockerbit typ ubåt eller en wago. Skruvplint och wago är smidigt för man stoppar i dom man behöver. och kommer man på nåt mer man vill koppla in så är det bara att lägga till.

Du får splitta sensorjorden också (brun) alla givare ska ha jord därifrån

Tack för svar! :thumbright:

Har ni dragit till spridare, tps, lambda, vattentemp, insugstemp. Tänkte göra kamsynk, spolar och vvt i morgon. Sen är det väl lite relän och skit kvar, det känns som att det är nära en start nu. Efter 5 års väntan :mrgreen:
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Löd inte ihop kablar om du inte övat och är bra på det är ett tips från mig. Har sett och lagat alldeles för många dåliga lödskarvar genom åren :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Sorry Steve, To late! :D Jag har inte hållt på så mycket tidigare men jag kör med flussmedel och det ser ut att flyta ut bra tycker jag. Binder dessutom ihop kablarna med koppar innan. Såg att NASA har den standarden och kraven på sina prylar så jag har gjort likadant :hihi:

Upptäckte att jag inte hade inbyggda tändsteg i mina spolar, så jag skickade efter nya här om dagen, vag 115R skulle tydligen vara bra skit som alla använder, borde väl få dom till veckan nu då.

Gav mig på ett försök till att få ihop kamlägesgivaren tidigare idag men det verkar ju finnas noll information om hur den ska kopplas samt om den ska ha 5 eller 12 volt. Så jag skulle uppskatta om någon av er har lite info att ge, annars får jag ringa Volvo och be om ett elschema där om dom har.

Bild
Volvo 244 - B6304
Skriv svar