Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av dundersmurfen »

Alla hallgivare jag har stött på går på 5 och 12volt. Vissa verkar må bättre av 12volt tillåmed. Sen är det man får tänka på att en kabel som är lödad blir väldigt spröd precis där tennet slutar så man får vara noga med att göra det där det inte rör sig och ha bra dragavlastning.

Lägg upp en bild på kamgivaren så kan jag tala om hur den ska kopplas

115r är fina spolar om man köper typ bosch, hüco, ngk å dom andra riktiga tillverkarna. Har kommit många med helt nya spolar från diverse speedshoppar som vart helt nya men totalt skrot så troligen kina kopior

Lödningarna såg riktigt bra ut förresten :thumbright:
Senast redigerad av dundersmurfen den ons apr 15, 2020 7:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Se till så det inte blivit vassa spetsar nånstans på lödtennet också, sånt punkterar lät krympslang och kortsluter mot annat
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

dundersmurfen skrev:Alla hallgivare jag har stött på går på 5 och 12volt. Vissa verkar må bättre av 12volt tillåmed. Sen är det man får tänka på att en kabel som är lödad blir väldigt spröd precis där tennet slutar så man får vara noga med att göra det där det inte rör sig och ha bra dragavlastning.

Lägg upp en bild på kamgivaren så kan jag tala om hur den ska kopplas

115r är fina spolar om man köper typ bosch, hüco, ngk å dom andra riktiga tillverkarna. Har kommit många med helt nya spolar från diverse speedshoppar som vart helt nya men totalt skrot så troligen kina kopior

Lödningarna såg riktigt bra ut förresten :thumbright:
Steve skrev:Se till så det inte blivit vassa spetsar nånstans på lödtennet också, sånt punkterar lät krympslang och kortsluter mot annat

Tack för tipsen och hjälpen grabbar, det uppskattas som fan faktiskt :thumbright:

Om det är skräp spolar eller kvalitetsprylar har jag ingen aning om, köpte dom mycket riktigt på nån speedshop på nätet, kommer inte ihåg vilken det var nu. Breemi var märket spolarna.
Hur funkar Biltemas spolar? Nån som provat?

Jag har iaf gjort klar hela härvan förutom kamsynken nu. Slänger in lite bilder här, och om du förstår dig på hur det ska kopplas Dundersmurten så kanske jag hinner göra klar härvan under helgen :thumbright:

Har några småsaker att ta hand om innan jag kan provstarta, måste göra ett fäste för fuelrailen så att jag kan låsa fast den och spridarna, samt fixa ett nytt rör mellan vacumrailen och spjällhus på cylinder 1. Har tappat bort det :doh: Annars är det väl det vanliga, fylla vatten, olja osv.

Det här motorn har stått sedan den tillverkades, det har varit olja i den hela tiden. Men den har aldrig suttit i bil så det har ju inte direkt gått runt nån olja i den under alla dessa år. Är det något speciellt jag bör tänka på innan uppstart? Tänker på att det kan vara torrt på sina ställen, och det tar väl en liten stund innan man får upp oljetryck osv?

//Nicke



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av dundersmurfen »

Den kamgivaren är smidig. Om du tittar inne i så ser du färgerna och det följer faktiskt logik. Dom är riktigt bra vet folk som kopplat dom fel utan att dom tog skada så verkar finnas inbyggt skydd i dom

Svart = jord.
Röd = plusmatning (dom går fint på 12volt)
Grön = signal

Sen är kabeln platt och det är bara å följa inne ifrån så ser man vart dom går i kontakten.

Bild finns en bit ner här i första inlägget

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=97425
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Sprutet är nästan klart nu, tack för hjälpen igen Smurfen! :thumbright:

Har sökt lite på Maxxecu's hemsida men hittar ingen info om vilka kablar från sprutet som skall in till VVT:n. Förutom det så är resten inkopplat.

Kamremen skall bytas då den suttit stilla i 20 år, så jag drog till volvo och köpte en ny rem och nya rullar. Så storebror var vänlig att ta tag i den biten. Och i samma veva så tog vi loss ventilkåpan för att skicka in den på lack. Har idag stått och gnuggat säkert 3 timmar för att få bort all jäkla oxid. Det blev ju bra tillslut iaf.

Jag hade turen att komma över 4 st rostfria dörrar på blocket. Jag har ju sökt dörrar till höger sida väldigt länge, men inte hittat något i bra skick, som tur var dök dessa upp 2 timmar Norr ut, så jag for och hämtade dom. Ska slipa ner dom i morgon och göra dom klar för lack, så på tisdag lämnas dörrarna och ventilkåpan in. Under tiden så ska jag ta tag i handbromsen och se om jag får till det.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tjäna! Det har gått rätt trögt sedan senast, dörrarna slipades ner och står fortfarande kvar på lacken. Får se när dom har tid att blåsa dom åt mig.
Ventilkåpan är iaf lackad och en ny kamrem är monterad. Klantig som jag var så har jag haft fel kamsynk till motorn, så jag vart tvungen att fixa en ny. Det enda som skall göras nu innan uppstart är väl att koppla in den, och byta ut oljestickan mot den nya som ligger på posten. Just ja, och fixa tändningslåset som sitter fast... Tror jag fått blästersand i skiten så det går inte att vrida runt nyckeln.

Finns det någon här som vet hur kablaget är i dessa kamsynkar? Har sökt över hela internet men inte hittat någon info om dom. Tänkte försöka starta på Fredag om jag lyckas lista ut vad som är jord, signal och spänning så jag kan koppla in den. Släpper lite bilder på vad som är gjort, och även på givaren ifall någon skulle ha nån info om det.

/Nicke.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Löste problemet med givaren, åkte till volvo och fick ett elschema utskrivet där. Så jag dokumenterar det här ifall fler behöver informationen nån gång. Det är som sagt en Denso givare. VR och inte hall som jag trodde att det var. Den skall kopplas följande:

Röd = Spänning (5v).
Blå = Signal.
Svart = Signaljord.

Efter några dagars klurande fick jag och brorsan precis bilen att starta. Vi slog av den direkt då jag inte hade någon oljetrycksmätare i garaget, better safe than sorry. Men nu vet vi iaf att den startar.
Tog bilder på loggen och inställningarna på givarna. Vet inte riktigt hur det ska se ut, men jag antar att trigger kurvan ska ligga rakare och finare än vad den gör enligt loggen? Vad kan detta bero på isåfall? Kan tillägga att vi inte vet riktigt hur detta skall ställas in, utan vi har mest provat oss fram (gällande givarna).
Tänkte försöka få den att gå skapligt tills man ska dra iväg den för mappning. Så att man kan provköra bilen och se så att allt är riktigt.


Bild







Bild
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tjäna! Statusuppdatering på kärran.

Har monterat in en ny framruta på vofflan, så nu har den glas på alla sidor vilket känns skönt :thumbright:
Den nya bromsservon som tog ca 4 månader att få hem sitter äntligen på plats, om den är stor nog för att kunna hjälpa till med vad som behövs återstår att se.
Bromsskivorna bak har fått ringar inpressade för att stämma överens med 940 backarna.
Beställde nya plåtfälgar som lämnades till Ajden för omsvetsning. Centrum flyttades 20mm in på framfälgarna och 20mm ut på bakfälgarna. Det har varit besvärligt med 940 axeln bak då den är så jäkla bred. Lyckades inte hitta några alu fälgar som passade så det fick motvilligt bli plåt istället då. Men det känns lite bättre nu när man börjat vänja sig vid dom. Dom ska lackas och nya däck ska på. Just nu har jag tagit däck från däckhögen bara för att kunna få ner bilen på backen och kunna flytta runt den lite. (Första gången på 5 år :thumbright: )



Här är då nya servon, 7" dubbel membran, ruskigt liten och smidig. Får se om den gör jobbet som den ska, trattarna får iaf plats nu, annars får jag försöka lösa det senare.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Den nya rutan monterade vi själva, jag kontaktade diverse firmor och frågade om dom kunde komma ut och hjälpa mig på plats, men inga var intresserade av detta. Inte ens carglass som har sin verkstad vägg i vägg med mig. Förstår inte riktigt varför, men det slutade med att brorsan hjälpte mig och vi fick dit den själv.
Jag köpte glaset via Vp-autoparts, lika så med limmet. Och fick goda råd från en kille på ryds om hur man gör detta på bästa sätt. Så jag tänkte att jag delar med mig lite här om vad jag fick lära mig då det här var information som jag inte hittade på nätet efter mycket sökning.

Vissa nyare 240 modeller har rutan monterad med butyltape, och de äldre med lim om jag förstått det rätt. Självklart så går det att både limma eller tejpa rent logiskt då det är samma kaross och glas. Skillnaden är väl att man har olika täcklister runt kaross osv beroende på årsmodell. Min ruta är en klar variant, utan solskydd och utan den svarta "toningen" runt kanterna som är till för att dölja limmet. En ruta som ska limmas måste först ha primer runt kanterna, samma gäller på rutramen på karossen. Detta är för att limmet ska fästa riktigt. Enligt killarna på ryds, och volvo så kan rutorna lossna annars då limmet inte greppar i varken glaset eller lacken. Vilket verkar logiskt.

Jag köpte primern på volvo i efterhand då jag inte kände till det här när jag beställde rutan och limmet på nätet.

Bild

Primern kletades på efter kanterna på glaset och karossen, värt att tänka på är att försöka dra primern rakt och snyggt på glaset då detta sen kommer synas på utsidan rutan, den tjänar också syftet att dölja limmet så man slipper se en fet korv innanför glaset. Detta fattade jag efteråt :doh:
Limmet lägger man på glaset och inte på karossen för att undvika att få för långt mellan limmet, alltså kant till kant. Detta listade jag också ut efteråt att jag kletat ner rutramen med lim.

Pipen på tuben skärs som på bilden, för att få en limbädd som ser ut som en pyramid, delvis för att undvika spänningar och för att få en högre limbädd så att rutan får högre chans att täta.

Bild


Trasiga listclips byttes ut i samma veva.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Kan slänga upp en video också på första uppstarten. Dock utan lambdaplug eller lambdasond på plats, därav ljudnivån.
https://www.youtube.com/watch?v=mIaUP9X9GOg


Det blir till att beställa lite småprylar nu, typ multirem, behållare för koppling/bromsvätska, spacers, huvudbromscylinder, tuta, ratt osv.
Förhoppningsvis kan man provköra nån gång under hösten. Och eventuellt regga och besiktiga.

Over n out.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av The »

Varför 940 axel?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av robinb3rgsten »

Fräckt o kul me uppstart
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

The skrev:Varför 940 axel?
Enkel att få tag på, lätt att hitta reservdelar, billig, lätt, samma bultdelning osv. Kändes som en bra idé vid tillfället. Den var dock bredare än vad jag trodde och tänkte att det inte borde blivit så stora bekymmer med bredden. Men det blev det.
Jag kommer byta axel i framtiden, finns en del prylar som skall göras om på bilen, snart har jag inte tid att skruva då andra saker bör prioriteras i livet. Tex husköp osv. Så planen är bara just nu att få den reggad och besiktigad så den går att använda till vardagsbruk. Så får man återuppta när man har eget garage och hus i framtiden.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Nicke H skrev:
The skrev:Varför 940 axel?
Enkel att få tag på, lätt att hitta reservdelar, billig, lätt, samma bultdelning osv. Kändes som en bra idé vid tillfället. Den var dock bredare än vad jag trodde och tänkte att det inte borde blivit så stora bekymmer med bredden. Men det blev det.
Jag kommer byta axel i framtiden, finns en del prylar som skall göras om på bilen, snart har jag inte tid att skruva då andra saker bör prioriteras i livet. Tex husköp osv. Så planen är bara just nu att få den reggad och besiktigad så den går att använda till vardagsbruk. Så får man återuppta när man har eget garage och hus i framtiden.
Den stora anledningen till bytet är väl för att kunna registrera som ombyggt fordon om jag förstått det rätt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Steve skrev:Den stora anledningen till bytet är väl för att kunna registrera som ombyggt fordon om jag förstått det rätt?
Jo precis, så är det. En av förändringarna på bilen som gjordes för att godkännas som ombyggt fordon.
Volvo 244 - B6304
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Thunderbo1t »

Angående spårvidden bak, jag hörde en gång en "historia" där det sades att man kunde montera 240 drivaxlar och bromsar/fästen på en 740/940 axel för att få smalare spårvidd, är det någon sanning i det?
Skriv svar