Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av The »

Det är ju axelrören som bestämmer bredden.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Thunderbo1t skrev:Angående spårvidden bak, jag hörde en gång en "historia" där det sades att man kunde montera 240 drivaxlar och bromsar/fästen på en 740/940 axel för att få smalare spårvidd, är det någon sanning i det?
Ja, kapar man rören till rätt längd och svetsar dit igen så...kanske inte så tvärgjort :D

Diffklumpen passar mellan 140/240/740/940
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Thunderbo1t »

Jo nog förstår jag de, men det jag fick höra vara att 740/940 drivaxeln bara sticker ut längre än 240 drivaxeln och rören var ungefär lika, fast det kanske vara 140 och 240 som gick att skifta på det viset, sista 140:in hade ju mindre spårvidd bak, lika som 240, var ju över 20 år sen jag hörde det :shock:
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tror inte det går mellan 240 och 7/940.
7/940 axeln är 10cm bredare. Jag är nästan 100% säker att det är längre drivaxlar på 7/940. Men mycket riktigt går det att korta rören och dunka in 240 drivaxlar om man vill då det som sagt är samma diff.
Planen nån gång är väl att om man ska köra mer effekt så lär det bli en annan axel. Kanske en Ford eller nått, vill helst att man ska kunna dra en lakritsrem utan att fundera på om man ska behöva ringa en bärgare.

Finns det någon här inne som kört med volvo axel med vettig diff och typ sviktstålaxlar? Tänkte hur det är jämfört med tex en Ford 9" Bättre, sämre?
Volvo 244 - B6304
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av The »

Hur mycket är mer effekt?
Vet några bilar med 6-800whp med 1031 axlar som gått ganska länge.
Ge ju någon drivaxel då och då men verkar hålla ihop bra, speciellt om man kör med en bra diff, typ torsen och bra upphängning s man inte har hjulstuds
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av jompazx »

The skrev:Hur mycket är mer effekt?
Vet några bilar med 6-800whp med 1031 axlar som gått ganska länge.
Ge ju någon drivaxel då och då men verkar hålla ihop bra, speciellt om man kör med en bra diff, typ torsen och bra upphängning s man inte har hjulstuds
kevin brunberg tävlar i drifting med 1031(med org axlar) med txr bakvagn och torsen och ska tydligen aldrig kört av en enda drivaxel med det arrangemanget med typ 265 R-däck och över 600whp https://www.google.com/search?q=kevin+b ... 40&bih=789
mvh! Jonathan Hall
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Hej gott folk! Jag behöver akut hjälp med ett minst sagt annorlunda problem. Bilen står nu ganska redo för avfärd mot vinterförvaring och igår när vi skulle ut och provköra den så började servon strula när vi startade bilen. Rätt vad det var så gjorde ratten fullt utslag till vänster själv, i en jäkla fart.

Styrväxeln som sitter där är från en nyare 240 och är helt genomgången och renoverad med nya tätningar av mig, jag har den senaste veckan rivit servon själv säkert tre gånger pga yttre läckage. Det slutade med honings verktyg i huset vid damasken och sen ny tätning, sen var det löst.. nu med detta nya underliga fenomen så har jag rivit den igen, säkert två gånger. Och kollat allt, både genom logiskt tänkande så gott jag är kapabel iaf, och efter en komplett sprängskiss från Volvos verkstadsbok. Allt verkar rätt, men nånting är ju uppenbarligen fel. Nån som varit med om detta nån gång? Och ja, anslutningarna från pump sitter på rätt ställe i både Servo och pump.

Mvh Nicke.

Bild
Volvo 244 - B6304
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Antonlarsson »

Hade en 240 som gjorde samma sak precis innan jag skulle åka och bänka den. Hängde av servoremen för att kunna genomföra bänkningen och körde så några veckor innan jag montera tillbaka den och då funka det som det skulle igen! Ingen aning vad som var felet men tänkte berätta iaf...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Antonlarsson skrev:Hade en 240 som gjorde samma sak precis innan jag skulle åka och bänka den. Hängde av servoremen för att kunna genomföra bänkningen och körde så några veckor innan jag montera tillbaka den och då funka det som det skulle igen! Ingen aning vad som var felet men tänkte berätta iaf...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Tack för svar, jag löste problemet till slut. Det visar sig att lagret som sitter gängat i botten på pinjongen måste sitta justerat så att pinjongen sitter på exakt rätt höjd i huset för att kunna fungera som den ska. Kan tillägga att justeringen av pinjongen är fruktansvärt kännslig. Man får skruva lite, sätta tillbaka locket, prova med tryckluft och repetera tills det är 100% har inte hängt upp den än, ska göra det ikväll, så egentligen är väl inte segern helt hemma än först man provat det på riktigt med olja osv.
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tjena, har inte orkat uppdatera på slutet. Så jag ger lite closure på tråden tills nån gång i framtiden.
Som det ser ut just nu så är garaget jag hyrde borta sedan en månad tillbaka. Bilen startades och kördes till en som vinterförvarar den åt mig. Så just nu står den där, inknuffad i mörkret och bortglömd.

Provturen och färden till vinterförvaringen gick väl ganska bra med tanke på att allt provades för första gången ungefär..
Självklart dök det upp ett par saker som behövs åtgärdas innan reggning som man upptäckte vid körning.
Jag kan börja med att säga att styrservon inte funkade som den skulle, biilen gillar fortfarande att svänga av sig själv när man vrider på ratten.
Nästa bekymmer var väl att soppapumpen lät högre än en topfuel dragster på fulla spjäll... Så den måste bytas och placeras om. Bromsarna behöver luftas.
Sen så är det väl diverse annat som bör göras också, stötfångare bak måste införskaffas och monteras. bränsleledning vid framvagnsbalken ligger för lågt, den måste dras om osv, plus massa annat tjaffs.

Sen är det mappning och reggning. Just nu känns det tyvärr inte lika spännande och roligt längre. Men förhoppningsvis tar det om mot våren när det är dags att köra igång igen. Jag kastar in lite bilder och nån video.

https://www.youtube.com/watch?v=nqlH_Zpk2gM




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 244 - B6304
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Truls_Nordahl »

Fanken vilket najs och stilrent bygge! :drool:

Jo det blir ju tyvärr så ibland att man tappar gnistan, men tar man ett steg tillbaka
brukar den innfinna sig igen efter ett tag. :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Hej igen! 240:in kommer hem om en vecka ungefär. Det är dags att ta hand om de sista grejerna innan mappning och reggning.

Byta soppapump
lufta bromsar
fixa elfel (allt blinkar)
fixa styrväxeln som svänger av sig själv..
flytta bränsleledning
mappa

Så ser alltså listan ut innan det skall göras ett försök till att reggas.
Jag kommer köra hem den till brorsan och skruva klart det sista på hans garageuppfart.

Så nu när man inte haft någon bil att pilla med så tog jag och slängde ihop ett nytt grenrör och en downpipe till brorsans Amazon turbo.
Slänger in lite bilder på det, är inte klart än så jag får fylla på med bilder framöver.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av MrCrankyface »

Otroligt snyggt, bra jobbat! :shock:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Steve »

Har för mig att det var du som hade dragit piporna i fel ordning på ditt eget grenrör? Tyvärr är det ju fel även här

Fast du verkar ju iofs inte ha byggt ett delat grenrör vid närmare koll, fastän du har en sån fläns
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Steve skrev: mån apr 12, 2021 8:53 am Har för mig att det var du som hade dragit piporna i fel ordning på ditt eget grenrör? Tyvärr är det ju fel även här

Fast du verkar ju iofs inte ha byggt ett delat grenrör vid närmare koll, fastän du har en sån fläns
Jo det stämmer att jag drog piporna i fel ordning på mitt egna grenrör. Tror du kan se det lite längre bak i tråden om du vill kolla igen.


Kollektorn gjordes väldigt brant på det här grenröret efter önskemål. Och blev då väldigt lång också (trångt). Tanken var först att det skulle delas precis som man gör, men det blev trångt och skulle isåfall göra att vissa rör skulle bli väldigt kort och andra väldigt långa. Det gick inte att dra det vettigt. Så vi sket i det och fokuserade på att få så jämna längder som möjligt och en så bra kollektor som möjligt istället. Det kändes som en högre prio än att dela kollektorn och grenröret.
Volvo 244 - B6304
Skriv svar