Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

https://www.burtonpower.com/gaz-rear-co ... -2069.html

Kolla med GAZ (billigare att handla därifrån, men hittar inte de produktnumret på deras hemsida), finns ju även utan fästen för coilover fjäder, samtidigt kan man bara skippa att använda den övre koppen och köra dom som dämpare om planer finns på coilovers längre fram :)

Jag har sånna på min Kadett, då fick jag korta tornen ca 4-5cm om jag minns rätt för att få till det. Men jag har en sedan, längre dämpare original.. Så på en City kanske de funkar :) Leta annars upp MattiasH, han har två city's under sitt bälte. Den första gjorde han inte överdrivet mycke med (760 Tic drivlina) men den andra gjorde han en hel del på, han kan säkert ha City specifika tips! :) (Nummer två hade/har BMW åtta, byggt för typ drifting/allmänt busåka :))
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Jag var i kontakt med spring-loaded.co.uk (som i sin tur tar dom från gaz) som jag tror David Herbertsson köpte sina ifrån, och fick intrycket av att dom bygger dom i den längd man önskar till samma pris, så egentligen är väl det rätt väg att gå.

Men det blir ju ändå en 4-5000kr, samtidigt som sfro snart ska ha 5000kr för 1an..

Så tanken var ju att hitta nått billigt som funkade tills vidare, fram passar ju original längd, och jag har inga planer på att bygga om något mer på bilen.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av MattiasH »

Ta dig tid att bygga ett par stötdämpartorn bak, det sitter bara ett plåtlock där tornen sitter på sedan och coupé så det är inget stort projekt.
Jag hade jätteproblem med hjulstuds när jag satte igång cityn med v8, fick ordning på det när jag ställde upp stötdämparna.
Ska du åka lågt så blir det katastrof som dämparna sitter original, lågt MR och progressiv dämpkurva åt fel håll..
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Tack för synpunkter! Får ta mig en titt på hur det ser ut mer noggrant och överväga att bygga nya torn.

”Råkade” åka förbi garaget igen för lite småpill och att sätta ner den på marken, kändes stort!

Bild

Bild

Ser ut som att jag är redo att bestiga berg med den markfrigången, vi får se hur den sitter när motorn är i sen :) (perspektivet på första bilden gör att den ser ännu högre ut)

När du ändå är med i matchen Mattias, hur lågt körde du och hur mycket fjärdingsväg hade du?
Minns att du hade rätt gött stuk på båda dina kadetter :)
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av robinb3rgsten »

Ser bra ut o gött o få den på hjulen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

patrikh skrev:Jag var i kontakt med spring-loaded.co.uk (som i sin tur tar dom från gaz) som jag tror David Herbertsson köpte sina ifrån, och fick intrycket av att dom bygger dom i den längd man önskar till samma pris, så egentligen är väl det rätt väg att gå.

Men det blir ju ändå en 4-5000kr, samtidigt som sfro snart ska ha 5000kr för 1an..

Så tanken var ju att hitta nått billigt som funkade tills vidare, fram passar ju original längd, och jag har inga planer på att bygga om något mer på bilen.
De priser jag brukar se hintar snarare om en tusing drygt styck? 4-5000 för du ju 4st för :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Lite otydligt kanske, jag menade 4-5k för att få dämpare från gaz runt om :D
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av MattiasH »

Jag hade inte så mycket fjädringsväg alls, skulle tippa typ 50-60mm in och och 120mm ut bak kanske?
fram nånstans 70 in å 30 ut typ, minns inte vad jag hade för fjädrar fram. bak hade jag kapade original iaf.
3-hjulade lite lagom på sladd, helt ok med fäste även om man bara åkte 195 å 205 däck för det mesta.
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Varför blir det alltid såhär? :doh:

Hade inte provmonterat motorn med startmotor innan, solenoiden tar ju såklart i.. och jag som började se ett slut på allt svetsjobb ;)

Finns det mindre startmotorer till b230 eller är det bara att börja kapa?

Bild

Bild

Bonusbild.
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av The »

Smideshammare!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J00r »

Du ser ut att ha jätte mycket plats på avgassidan, flytta motorn ditåt. Det är tight med 230 i gamla oplar.
Jonas Almqvist
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Jättemycket plats vet jag inte, fick kapa ur innerskärmen för att få plats med turbon, och då är det ju bara en 13C :D
Satte motorn med veven i centrum (så gott jag förmådde) i motorrummet och i våg om man mäter med vattenpass på kanten på oljepåfyllnads-stosen i ventilkåpan.

Men det blir väl som The skriver, alternativt i kombination med vinkelslip och svets.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J00r »

Jo, det låter bra men prova flytta och kanske luta den lite i längsled. Jag har inte min volvo b230fk16v helt rakt i min ascona...
Jonas Almqvist
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Jäklar, du har byggt på bra :thumbright: Roligt att så mycket börjar bli färdigt för dig, nu är det nedförsbacke med resten. Angående pedalerna så hade jag samma problem och jag bockade/ svetsade om dom så att man kan sitta riktigt med benen.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Ett tag sen sist! Varit lite upp och ner med motivationen på sistone, men lite har blivit gjort iallafall!
Tänkte göra en liten uppdatering på vad som hänt sen sist, och se om lusten infinner sig att åka till garaget snart igen.

Vissa bilder blev vridna, orkar inte fixa det nu..

Började svetsa igen hålet för turbon samt lägga tillbaks sista plåtbiten vid baksätet, innan svetstråden tog slut.

Bild

Bild

Började sen fundera på hur jag skulle få hydraulisk koppling. Med lite ögonmått från bilen och kvalificerade gissningar så gjordes först en cad-modell. (Onshape, tips till er som vill prova. Web-baserat och lätt (och gratis) att använda)

Bild

Skars sen ut av grannfirman på jobbet mot en bullpåse, tyvärr litet missförstånd så blev 3mm istället för 2, blev en aningen tungjobbat :doh:
Bild

Specialsvarvad bult för att inte klämma ihop ”gaffeln”.
Bild

Bild

Här provmonterad i bil, kommer behövas lite anpassningar till verkligheten för att den ska gå att fästa i överkant. Jag är dock lite rädd att slaget på pedalen blev för kort, nu bottnar den ca 5cm innan golvet. Pedalen är ju högre än övriga i viloläget så man skulle ju kunna bocka den lite, men är rädd att det kanske blir tungtrampad och svårdoserad med så kort slag?
Bild

Nästa steg var 240 bromscylinder på kadett-servo. Cylindrarna är snarlika, förutom att hålen behövde filas upp lite så har opels cylinder ett spår som en gummigrej tätar emot på servot.
Bild

Så upp i kallsågen med den..
Bild

Svarva lite..
Bild

.. tills ringen ploppar av!
Bild

Sen stämde inte riktigt avståndet till tryckstången, så svarvade ur den delen på kadett-kolven till rätt mått och tryckte i 240-cylindern.
Bild

Bild

Här provmonterat på servot, och i bilen. Trångt mot generatorn, men lutar åt att jag gör ett nytt fäste åt den ändå.
Bild
Bild

Renoverade dom bakre oken, gick förvånansvärt smärtfritt.
Bild

Så, blev ganska mycket bilder den här gången. Vet inte vad för nivå som önskas på mängd bilder och text i processerna, eller om en bild på det färdiga resultatet räcker.

Det var allt för nu!
Skriv svar