Suzuki Gsx-r EFI

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Hej, jag tänkte jag skulle dokumentera lite om det jag pysslar med när ledig tid finns. Ramen är en Gsx-r 750 ifrån 1990, motorn kommer ifrån en Suzuki bandit 1200.

Styrsystemet är Maxxecu sport

Bild på utgångsobjektet
Bild

Motorn inväntar toppen
Bild

Toppen med större ventiler
Bild

Håller på och installerar nya vassare kamaxlar
Bild


Coil on plug tändspolar installerade
Bild

Motorn har hittat in i ramen och spjälhus ifrån en modenare suzuki är installerad
Bild
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Hasse Bus »

Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?

//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Performance_seeker »

Trevligt bygge!
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet. :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av mattias »

Fräna motorer, alltid svag för varven man når där. Hjälpte för nåt år sen till med tuning på en GSX-R "1000" med lite Hayabusa-delar för hållbarheten och blandade delar från olika årtal, lite värre kamaxlar och annat godis, sen en EFR-turbo på det så klart.
Det svåraste kan vara triggern med så lätt svängmassa på startmotorvarv.. Med 24-2 som kom på senare EFI-motorerna är roligare när man vill komma överens med ett styrsystem än 24-1 på de tidiga. Riktigt svårt att se "-1" för ögat, ännu svårare för styrsystemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Hasse Bus skrev:Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?

//Hasse.
Spjällhuset kommer ifrån en gsx-r 1000. Fick förlänga bryggan något mellan cylinder 2 och 3 samt byta insugningsgummin till en större variant.
Har även svetsat på ordentliga anslutningar som tål med mycket laddtryck =)
550cc Ev14 Bosch spridare sitter numera monterade i spjällhuset.


Vevaxeltriggern blev en digital Carlo Gavazzi givare ihop med original tändhjul.
Maxxecu har stöd för denna kombinationen: http://www.maxxecu.com/webhelp/trigger_ ... ensor.html
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Performance_seeker skrev:Trevligt bygge!
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet. :hihi:
Tack, det har alltid varit en dröm att få bygga något häftigt av denna härliga motor. Det är något speciellt med oljekylda motorer :D
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Hej Mattias, tack för hjälpen angående fire order på maxxecu :D
Triggern på veven har bara 4 tänder, men jag har ett 36-1 hjul liggande också. Men jag vill först testa med 4 tänder på veven och en givare på kamaxeln.

Bild



Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med ett hoj projekt här också!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Kul att du gillar det Jens!

Jag har kommit en bit på väg.

MaxxEcu boxen
Bild

Placeringen blir lite speciell när man inte har någon plats kvar. Skall 3D printa ett lock över batteriet och Maxxecu sen.
Bild


Det var inte lätt att hitta ett lös kontaktstycke till TPS givaren, det såg länge ut som om jag behövde köpa en hel begagand kabelstam.
Men lite random dök jag på en affär i Tyskland som hade rätt kontaktstycke.
Bild


Har klätt kablarna i värmeskyddsstrumpa, hoppas det håller i längden.
Bild
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Bränslesystemet är under uppbyggnad. Har valt att köra ett variabelt system för att hålla ljudet nere och spara värdefulla ampere.

Snabbkopplingar till tanken
Bild

Ptfe slangar blev det till bygget
Bild

Pumpen
Bild

Regulatorn som pratar med pumpen
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Performance_seeker »

Variabelt system...menar du att du varvtalsstyr pumpen?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Ja men precis, det är flödet som är variabelt.
Det sitter en flödesgivare i returporten på regulatorn, när det är för mycket flöde tillbaka till tanken så minskar pumpen flöde för att inte pumpa runt massa bränsle som går tillbaka till tank.

Du kan läsa mer om funktionen här:
http://fuelab.com/products/regulators/e ... egulators/
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Fredrik_Steen »

Liten uppdatering

Original säkringshållare har fått en ny placering i svingen:
Bild

Snyggt till kabelmattan till hojens original system. Har bytt blinkrelät för att tillåta Led blinkers:
Bild

Hastighetsmätare är inkopplad:
Bild

Styret är på plats inklusive ISR handtag samt framlampa:
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Performance_seeker »

Snyggt! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Suzuki Gsx-r EFI

Inlägg av Gabbe_96 »

Det ser riktigt bra ut! Kul att se någon installera riktig Motorstyrning på en relativt annorlunda motor.
M30 turbo
Skriv svar