sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: sleeper skåpet, 945, 560hk 700nm 8v bild

Inlägg av 7aan »

Då har bilen fått lite mer e85 och en aning mer laddtryck. Va ner till Rbd Björn och han fick massera ut lite mer hk. Nya biltema 8mm tändkablar gjorde gott, dock tog gst450 pumpen slut vid 2.3bar. Det löstes med en 19v booster som matar soppapumpen med 19v via pwm efter 1bar och 3000rpm.
Sista pullen så dog tändspolen och bilen baktände och slog loss ett laschcaps så det blev sallad på ventiltoppen. Då fick vi tyvärr avbryta så vridkurvan hade man kanske kunnat hålla uppe mer om man fått mappat klart.

All effekt/vrid är på hjulen.

1.9bar
Bild

2.3bar
Bild

2.5 och 2.7bar
Bild

2.83bar
Bild

Trasigt under....
Bild
Demonterad och påväg i med nya ventiler. Pnp motorsport får ta en titt :thumbright:
Bild

Jag vet inte vad som är lämligt med vrid i b230 blocken. Kanske måste skruva ner laddtryck en aning :roll:
bara den orkar burna är jag nöjd. Hoppas den orkar nu :whistle: :whistle: :whistle:
Micke Grönlund
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v

Inlägg av whilliam »

Om du sänker tändningen mellan 4200 - 5500 rpm samtidigt som du laddar ännu mer i det området (se till att maxvrid hamnar på 750Nm, då borde du vara safe)

Med laddar ännu mer menar jag att W/G ska vara "tokstängd" därefter släpper du upp W/G vid 5500 och låter laddet sjunka.

Resultatet blir en mer rak vridkurva och ännu lite till maxeffekt.

Effekten ökar alltid precis i det område som uppträder precis efter att man öppnat upp W/G (av blandade orsaker)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v

Inlägg av mattias »

En riktigt stark 8V men se upp så inte blocket rämnar, dom är inte odödliga på dom här vridmomenten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v

Inlägg av dundersmurfen »

Jag bara gav den, trodde vi skulle bara jaga max och få på 3bars hatten.. men ska den hålla en liten stund så får vi nog sänka vridet lite. Du hade väl en bmw motor som skulle i? Och vi bara skulle se va som gick å plocka ur den..?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v

Inlägg av 7aan »

"Så länge den svarar så ger man" vi kom dock aldrig till 3bar :angryfire: vilket va målet för dagen.

Tanken va väl att ta ner den lite i ladd och försöka hålla 750wnm eller vad som anses "safe" med att rampa laddet på varv mer för att spara på grejerna "lite".

Bara bilen orkar rita på Malmby där vi har drifting då och då. Då bilen är tänkt som glass/drifting bil med full inredning osv :hihi:

Nu står toppen hos pnp motorsport och det visar sig att alla avgassätena har vandrat ner i toppen. Så det blir nya säten med större anligg mot toppen. Hoppas det hjälper, synd på en så pass påkostad OBR-topp.

Men motorgudarna är ju sällan på min sida...
Micke Grönlund
Skriv svar