460 T5 AWD Projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av blackadder »

Roligt projekt!

/Peter

Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

Vikken tid det tar att fixa några små plåtbitar, och jag har ju andra sidan kvar puh!!
20211106_104529.jpg
20211106_104529.jpg (167.97 KiB) Visad 2228 gånger
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

Jag har precis beställt superlätta ventiler till Volvon, skall tydligen ge 25% effektökning :shock: :shock:
253191160_5216632598353587_4318899944896827411_n.jpg
253191160_5216632598353587_4318899944896827411_n.jpg (15.61 KiB) Visad 2206 gånger
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av Thunderbo1t »

Inte bara lätta, de måste ju flöda mycket mer :thumbright:
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

Thunderbo1t skrev: lör nov 06, 2021 4:54 pm Inte bara lätta, de måste ju flöda mycket mer :thumbright:
Hahahaha precis
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

Gjorde om infästningen för att få lite mer fjädringsväg och mindre vinkel på mellanaxeln, har också börjat byta sparklådorna.
Image3.jpg
Image3.jpg (34.79 KiB) Visad 1882 gånger
20211119_150429_size.jpg
20211119_150429_size.jpg (108 KiB) Visad 1882 gånger
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
J_Nilsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis nov 24, 2015 12:46 pm
Ort: Hagfors/Värmland

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av J_Nilsson »

Spännande och inspirerande,
är det inte nåt i gamla volvo awd som är klent, nån visco koppling?
Kanske missade om du nämnt det redan, blir mest att ögonen fastnar på bilder.
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

J_Nilsson skrev: ons jan 05, 2022 2:17 pm Spännande och inspirerande,
är det inte nåt i gamla volvo awd som är klent, nån visco koppling?
Kanske missade om du nämnt det redan, blir mest att ögonen fastnar på bilder.
Bockar och tackar för dom snälla orden. Jo det spekuleras hej vilt om att Volvos Viscokoppling är bara skit men vad gemene man inte vet är att precis bakom viscon sitter det ett frihjul (alltså lilla klumpen bakom viscon men före bakaxeln). Frihjulet har 3 st uppgifter och är helt mekaniskt, när man glider på hyfsat plan motorväg så gör frihjulet att man har väldigt lite drivning på bakaxeln (därav snacket om att Volvo bara driver 5% på bakaxeln). Med andra ord "bränslesparade", vidare så har frihjulet till uppgift att frikoppla bakaxeln vid motorbromsning. Detta är för att minimera att bakvagnen får sladd på halt väglag vid motorbromsning, alla som kört bakhjulsdrivet vet att på hala vägar om man motorbromsar kraftig och svänger samtidigt så kommer bakända ut i sladd. Sist men inte minst så har frihjulet till uppgift att låsa sig när man backar, då får man 50/50 drivning mellan fram och bakaxel. Om man t.ex kör fast så ska man ju försöka backa sig lös, då menar Volvo att man skall få full drivning på alla hjulen.
Så fundera på vad som händer med frihjulet om du har en 4-500hk Volvo som du motorbromsar lite först för att sedan ge full gas, tänkt på krafterna som går genom ett frihjul som är designat för högst kanske 300 hk?
Så när någon gör en video på en sönderskuren visco och frihjul där det visar sig att frihjulet är helt och viscon trasig, då kommer jag att hålla med alla andra. Men än så länge är det bara spekulationer för när en Volvo awd slutat driva på bakhjulen så hissas bilen upp och kardan snurrar men bakhjulen står still, då säger alla att viscon är trasig. Men hur många har kunskap om frihjulet eller har skurit isär paketet och konstaterat vad som verkligen hänt?

Om vi går till andra bilmärken, när jag bodde i USA i 10 år så körde jag DSM på 201m nästan varje vecka. 1991 Mitsubishi Eclipse GSX, 2 liter turbo och awd. Eclipsen använde exakt samma drivlina som EVO 1-3 enda skillnaden var slutväxeln, finns än idag inga viscokopplingar som gått sönder i dessa bilar. Mitsu svaga punkt var mittendiffen inne i lådan och vinkelväxeln, men viscon höll alltid. Om man ser till storlek så är själva ytan av kopplingsmaterial ungefär samma mellan Mitsu och Volvo, Mitsu har större diameter men är bara runt 40mm tjock (bred) Volvo har mindre diameter men är betydligt längre.
Finns många andra bilmärken där viscon inte är några problem t.ex Syclon-Robban för er Svenskar. Sen finns det en kille i USA som kör 6-700 hk på hjulen med en Volvo 850 AWD där han svetsat frihjulet och den viscon håller ihop, så ursäkta mig för att inte köpa resonemanget här i Sverige att det är viscon som är problemet.

Jag kommer att svetsa mitt frihjul för att eliminera att just frihjulet går sönder.
20211104_063444.jpg
20211104_063444.jpg (185.43 KiB) Visad 1464 gånger
20211215_153850.jpg
20211215_153850.jpg (147 KiB) Visad 1464 gånger
Nya tvärbalkar
20211216_135752.jpg
20211216_135752.jpg (224.37 KiB) Visad 1464 gånger
Hittade en 1992 GLT topp med kammar för en 5 hundring, fick skruva bort den själv i snödrivan brrr
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att följa, och fina plåtarbeten !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

Daniel-635 skrev: tor jan 06, 2022 12:11 pm Kul att följa, och fina plåtarbeten !
Bockar och tackar men plåtarbetet ser hemskt ut, min ursäkt är att jag aldrig jobbat med plåt. Har meckat bilar i över 20 år som bilmekaniker men aldrig hållit på med plåt. Men man lär sig av sina misstag hahahaha
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
J_Nilsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis nov 24, 2015 12:46 pm
Ort: Hagfors/Värmland

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av J_Nilsson »

Coolt, aldrig hört talas om frihjulet. Tack för utförlig förklaring.
Då låter det ju som om det är fullt lösningsbart.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av Daniel-635 »

swede skrev: tor jan 06, 2022 1:17 pm
Daniel-635 skrev: tor jan 06, 2022 12:11 pm Kul att följa, och fina plåtarbeten !
Bockar och tackar men plåtarbetet ser hemskt ut, min ursäkt är att jag aldrig jobbat med plåt. Har meckat bilar i över 20 år som bilmekaniker men aldrig hållit på med plåt. Men man lär sig av sina misstag hahahaha
Nja, det syns att det ligger goda idéer och sunda tankar bakom, kvalitén kommer med erfarenhet :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av fugazi »

Tack för en utförlig lektion i Volvolådsteknologi, farbror swede!

Vad har du för svets?
Orkar den med dina inställningar? Vilka inställningar har du?
Intermittens?
Gas?
Tråd?
Det finns många på det här forat som är sjukt bra på att svetsa! (Inte jag....)
Rätt inställningar och teknik med råd från nån som kan, sparar mkt tid, det vet jag!
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av swede »

fugazi skrev: fre jan 07, 2022 8:02 pm Tack för en utförlig lektion i Volvolådsteknologi, farbror swede!

Vad har du för svets?
Orkar den med dina inställningar? Vilka inställningar har du?
Intermittens?
Gas?
Tråd?
Det finns många på det här forat som är sjukt bra på att svetsa! (Inte jag....)
Rätt inställningar och teknik med råd från nån som kan, sparar mkt tid, det vet jag!
Hahahaha växellådsteknologi, jo lite har jag innanför pannbenet ännu ;-)

Det är inte direkt svetsinställningarna som är problemet (250 amp 3-fas), det är en Holländsk Volvo som är det största problemet *suck*.

- Ryktena säger att dessa bilar var byggda på återvunnet stål från skrotade fartyg + att plåten är runt 0,7-0,8 mm.
- Vissa delar av plåten är galvaniserad, även om du slipar plåtrent så finns galvningen kvar på andra sidan.
- Karosserikitt som ligger mellan plåtar värms upp och rinner under plåtskarvar, gör att svetsstället blir förorenat, jobbigt som faen.

Efter att ha svetsat i karossen en hel del nu så vill jag nog tro att det är kvaliteten på plåten som är den största boven, bränner igenom helt plötsligt på ställen som det inte borde bränna igenom på vid en punktsvets.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 460 T5 AWD Projekt

Inlägg av fugazi »

Ajdå, sicket skit!
Skriv svar