Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

blackadder skrev:Kul projekt!

Vad är det för planer med motor och låda?
Tack tack!
Just nu lutar de åt en b230 bara för de vore rätt enkelt att få dit och enkla hästkrafter.
Samtidigt vore de skoj me en modernare motor men blir rätt mycket jobb då med växellåda osv.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Var ute för en år kvällar sedan och fick igång laddtrycksstyrningen, ökade även på tändningen en del och gick snabbt in i väggen gällande spridare. Vid typ 5000rpm så räckte dom inte till mer!

Slog till på ett gång Siemens 875cc/min, ändrade insuget lite så de passade och nu går den med dom och ett laddtryck på 1.2bar.
Börjar vara rätt skoj!

Har börjat planera för vintern nu, snudd på att man ser fram emot lite snö!

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

kommer bli bra det där. alltid bra med lite större modärnare spridare!

skulle fått uppdatera kam och lite puts i toppen+bättre fjädrar också.

mvh jens
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jens ja men tycker ja vi måste ordna!

Jag har gjort ett ryck nu, började bakifrån!
Har tidigare tagit ut soppa till pumpen via dräneringen men de har inte varit så pålitligt så byggde en liten skvalp/catch-historia nu i vanliga tanken!

Returen använder ja orginalmatningen, den går in i spiralen så borde fyllas på även under full acceleration!

Ska bara köpa mig nå m5 nu och en skottgenomföring för soppan och för strömmen!

Bild
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Svetsade fast flänsen i tanken ikväll, var inte alls så enkelt, var lite tunn plåt fläckvis! Men tror de blev tätt!

Bild

Nån som har tips på vilken färg man ska måla den me? Som inte är så känslig?
Undersidan av tanken är full i underredsmassa så de tänker ja låta va kvar.

Någon som har nån idé på packning till flänsen? Gärna nån lite tjockare, typ gummiduk?
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av pv seldahl »

Hej Markus
jag gillar din lösning på skvalpplåt skulle ha gjort samma på min (kopierat din smarta lösning) om det inte vore för att den är i bruk nu alltså full med E85
när jag gjorde på min använde jag ett material som vi använder inom rörbranchen som är gummibunden armidfiber dessa heter DIXO 4000
dessa finns i ark så man kan klippa till en packning med vanlig sax
se länk https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PR ... uppfil.pdf
om du inte får tag på så kan du skicka ett pm så kan jag ev hjälpa dig då jag tror vi har liggande.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

pv seldahl skrev:Hej Markus
jag gillar din lösning på skvalpplåt skulle ha gjort samma på min (kopierat din smarta lösning) om det inte vore för att den är i bruk nu alltså full med E85
när jag gjorde på min använde jag ett material som vi använder inom rörbranchen som är gummibunden armidfiber dessa heter DIXO 4000
dessa finns i ark så man kan klippa till en packning med vanlig sax
se länk https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PR ... uppfil.pdf
om du inte får tag på så kan du skicka ett pm så kan jag ev hjälpa dig då jag tror vi har liggande.
Hej!
Som sagt, de är inte alls säkert de fungerar så ja skulle inte lita blint på att de är en bra idé!
Hur fungerar de där, äre återanvändbart, alltså så att man kan öppna och återanvända den igen? eller är de "engångs"?
Jag misstänker att man kommer få öppna och stänga de här ändå ett antal gånger, så vore schysst med något som går återanvända.

Min tank var också helt full när ja började, sista jag gjorde innan ja ställde bort den var att tanka den full för att prova lite Draggy tider. Men snön han komma före att jag han prova.
Så nu har jag 2st 20L dunkar e85 ståendes :)
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av pv seldahl »

Hej Markus
ja det är inga konstigheter jag har öppnat min flera gånger och den håller
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

pv seldahl skrev:Hej Markus
ja det är inga konstigheter jag har öppnat min flera gånger och den håller
Tryckte iväg ett meddelande till dig, om tjocklekar osv!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jag gjorde ett ryck ikväll och tog lös gamla bakaxeln, tror den suttit där sedan bilen lämnade fabriken. Jäklar va den satt fast!

Hur som helst så till sist så var den ute och jag jämförde den med tänkta ersättaren, alltså en 140axel.
Skiljer ungefär 5cm per sida utåt, mätt me tumstocken rätt noga. Sitter ett år 185/65-15” på 140-axeln och några 165/80-15 på PV-axeln.

Bild

Nästa steg blir att se om de ryms mellan skärmarna!

Visst stämmer de att 240/740/940 kör ET25 och en 850 har ET43? Så de skulle flytta in hjulen typ 2cm? Sen finns de V70 fälgar som har ätit högre ET?
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av robinb3rgsten »

V70n har väl et 49 tror ja

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde ett ryck ikväll!
Började med att rigga upp en liten dödsfälla, men var bästa idén ja hade för att kunna flytta runt axeln! Bild

Bild

Efter att ja centrerat den så gott ja kunde så ser de ut så här, 240fälgar, 185/65/15”, ET25 och 6,5” fälg (visst är de så?)

Bild

Bild

Inåt har ja rätt bra marginal! Typ 4-4.5cm.

Bild

Nu är ju stora frågan, är de nån som vet hur mycket smalare en 240 axel är jämfört me min 140?
Har läst 3cm nån stans men stod inte om de var per sida eller totalt.
Är de nån som har en lös och kan mäta? Ja mätte ju tidigare upp:
PV-bakaxel: 136cm mellan anläggningsytorna för fälgen.
140-bakaxel: 143cm mellan anläggningsytorna för fälgen.

Jag blir ändå lite sugen på en smalare bakaxel så man kan köra fälgar med lite kant på om man skulle vilja, eller tycker ni ja bara ska köpa fälgar med ett högre ET och vara nöjd?
Jag kommer nog oavsett att bygga om fästena på bakaxeln jag har så merarbetet finns men är inte SÅ hemskt mkt jobb förutom då att rengöra en eventuellt ny och flytta över lite utväxling.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av robinb3rgsten »

De fälgarna är nog inte mer än 5,5" så lite smalare axel vore nog att föredra om du inte alltid vill åka med högt et lär ju lite fånigt ut ifram om de ska vara lika

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Skriv svar