Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde en insats och grävde upp en 240-axel och rullade in den, passade bättre!
Däremot var den inte alls i samma skick som 140-axeln!

Bild

Bild

Är 1,5cm smalare per sida grovt mätt!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Ser bra ut :thumbright:

Blir finfint med liiite rengöring å färg :hihi:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Hej på er!
Hoppas nån har tid att flika in lite med tankar kring min kommande bakvagnsupphängning.

Har varit och måttat lite ikväll.
Om jag säger att detta är en grundinställning jag vill ha hjulet på, nu är detta ett 185/65-15" så är ju ett rätt litet hjul, tror i praktiken den kommer köras lite högre.
Bild

Hur som helst så mäter ja frigång för att få dit ett fyrlänkfäste utan att förlora baksätet och med lämplig frigång ovanför och under axeln hamnar jag nått sånt här.
Bild

Tänker att jag gör lite urtag i boxningen av själva fästena och utstick på sidobitarna så blire lite lättare att svetsa ihop det sedan. fästet på bakaxeln blir kluvet mitt på axelröret för att sedan hållas ihop av bakstycket när jag svetsar ihop det.
Bild

Hur tänker ni kring det? är de vettigt?

Hur ska jag tänka gällande bussning / länkhuvuden (uniballs)?
har haft lite svårt att hitta några vettiga bussningar med gängade hållare osv löst.
Alltså typ en sån här sats:
https://airslamit.com/4-sets-4-link-bar ... -wide.html

Verkar bli dyrare med lösa bussningar än att köpa en sats med kulleder typ denna:
https://www.mcgillmotorsport.com/4-link ... -100-p-522

Alternativet är kanske att köpa typ en sån här sats, och sedan bara skära ut nya fästen enligt min ritning och då förlänga stagen lite då dom bara är 61cm eller rita om fästet på bakaxeln lite så 61 blir bra?
https://www.maxpeedingrods.com/product/ ... -Ride.html

Verkar vinklarna vettiga på stagen? känns justeringen rimlig?
Känns längden på stagen rimlig? borde de vara kortare?
Vad blir för/nackdel med att ha hålen lite off center från axelröret bakåt? valde att ha en rak plåt i bakkant för att ev kunna nyttja den ytan till att fästa stötdämpare / panhardstag i.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tjena jag tror frigången när den är ihopfjädrad är mest kritisk för baksätet vid övre stagen(dom hamnade högre än jag trodde).
om jag jämför oljud med styva bussningar vs uniballs så blev det inte så stor skillnad.
Vinklarna verkar vettiga gissar grundinställningen hamnar så med stagen i dom främre monterad
i något av dom två mittre hålen i främre både övre och nedre.
längden är nog vettig och nära andra "standard" 4link så det går att jämföra.
För korta stag i sig kan bli stökigt om man kör i ett gupp då instantcenter(kraftens påverkanspunkt/stagens skärningspunkt) flyttas
(har provat med PV orginallängd uppe och då blev den nästan stum då man gasade).
Jag tror förskjutningen bakom eller båda stagens höjd i förhållande till axelcentrum har mindre betydelse.
Med gatdäck eller på dålig asfalt så tycker jag att dragracinginställningarna inte funkar alls
förutom att bilen sätter sig lite eller höjer sig lite bak beroende på stagplacering .
På bra fäste är det en helt annan sak och då behövs mycket hårda dämparinställningar(har inget med köraomkringfjädring/dämpning att göra :) )
och skärningspunkten för stagen påverkar mycket.

//Fredde
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av TVR »

Ska det gå att svänga med bilen eller är det bara rakt fram som gäller?
Fyrlänk med stumma länkhuvuden/uniballs ger så kallad "binding" när bilen kränger i sidled. I praktiken innebär det att den kommer att lyfta på innerhjulet och spinna. Då behöver man bussningar som kan deformeras och tillåta mer krängning.
Men är man bara intresserad av att det fungerar bra rakt fram så kan man ju strunta högaktningsfullt i det.
Anders Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Anders Olsson »

Tjenare Markus, jag har nån gammal chassibok, och i den verkar författaten inte gilla paralella fyrlänkar, utan förordar att de undre stagen är riktade in mot kardanen för att få en bra rörelse på bilar som ska kunna svänga bra. Och då utan panhardstag också. Jag har en duett som jag tänkte bygga om på nåt sånt vis, den har ju bladfjädrar, som känns lite lealösa och konstiga. Jag är ute efter mera strykjärnskänsla och ska försöka få dit nån krängningshämmare också, saknas orginal.
Mvh Anders
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av TVR »

Att vinkla den ena uppsättningen av stag inåt brukar kallas Satchell link. Men kärt barn har många namn. Man kan även vända den bakåt och låta stagen mötas i en gemensam punkt på bakaxeln, t ex under klumpen, istället för att de möts i karossen. Ger lågt rollcentra.
Alternativt kan man med fördel använda sig av en 3-länk upphängning eller bygga med momentstag (i praktiken ungefär som gamla Opel brukar ha).
Istället för panhardstag kan givetvis watt-länk eller mumford länk användas.

Men, viktigast är kanske att bestämma sig för syftet med bilen och välja den mest lämpliga kompromissen. Vilket ofta kan bero på vad som får plats rent fysiskt på bilen.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Det blir gummibussningar! Väntar på att dom ska komma hem nu.

Har fått lite blodad tand när de gäller raktframåka men kändes lite häftigt att bygga kompromisslöst så får bli gummibussningar nu så får ja se vad som händer ett annat år!

Har bollat lite idéer med Jonas och Fredde och fått väldigt mycket input! Blir nog bra till sist! Kommer försöka bygga de så justerbart som möjligt!
Anders Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör okt 31, 2020 11:05 am

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Anders Olsson »

Ja det gäller nog att få info från de som gjort nåt. I tex en sån bok jag har, står inte många rader om varje lösning. Jag undrar vad som kan vara negativt med att rikta de undre mot mitten om man åker rakt fram? Det är inte så jäkla lätt att bara förutse. Men man blir ju sugen på en eventuellt sundare axelrörelse i kurvor.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Igår trillade de in lite stag till fyrlänken. Blev att jag köpte en färdig sats fastän jag inte kommer använda mig av fästena i karossen och axeln.

Såg helt okej ut!

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Grunden för en fyrlänk för gata är att den ska gå att justera så övre och undre stag är parallella med varandra och med vägen i körläge. Sedan kan man höja ride height en aning så de pekar lite nedåt mot marken när bilen är tom (utan förare osv), då brukar det sätta sig lagom.

Jag tror kittet du köpt är samma som TA Technics med flera säljer. Det känns rätt okej förutom att panhardstaget oftast är för kort, det brukar man vilja förlänga.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

therealpinto skrev:Grunden för en fyrlänk för gata är att den ska gå att justera så övre och undre stag är parallella med varandra och med vägen i körläge. Sedan kan man höja ride height en aning så de pekar lite nedåt mot marken när bilen är tom (utan förare osv), då brukar det sätta sig lagom.

Jag tror kittet du köpt är samma som TA Technics med flera säljer. Det känns rätt okej förutom att panhardstaget oftast är för kort, det brukar man vilja förlänga.

Gustaf
Tror de här kitet säljs under många namn! Jo panhardstaget var lite kort men är ju relativt lätt att förlänga de!

Tack för tipsen!
Kommer säkert återkomma me massvis med frågor innan de ska brännas fast i karossen!
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av pv seldahl »

Ser kanon ut de där Markus
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Kan bara hålla med! Blir helt säkert kanonbra. Ser grymt seriöst ut :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Hej på er!
Nu när ja fått stagen så har jag ritat om fästena lite.
Skriver upp lite fakta här både för mig och för ev andra som söker mått!
De är 5/8" bult, dvs nästan 16mm hål, däremot är hålen i plåtarna som följde med nästan 17mm så glappar rätt friskt där.
Bussningarna är 45mm breda, däremot är fästena som följde med 50-51mm breda mellan plåtarna. (följde dock med rätt stora brickor, lägger man dom i mellan blir de tight)
Ytterdiametern på stålhylsorna är 39mm (tänker på frigång mellan bussning och karossen)
Stagen går att justera mellan 61cm och 64cm (då har man 2xdiametern kvar på gängen ungefär)

Har måttat upp lite grovt, och de ser ut som att centrum på min bakaxel kommer hamna 16cm nedanför ovankant på fyrlänksfästet i karossen.
med de måtten så blir geometrin såhär då, hur tycker ni de verkar? Nu har jag försökt lägga mig mitt på justeringen ifall man vill lattja med vinklar etc.
Vad tror den samlade expertisen, ska jag flytta om några hål?

Bild

Sen äre bara kvar att få de från papper till plåt! hoppas jag klarar mig från att använda vinkelslipen!

Bild
Skriv svar