Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jäklar tror nån är sugen att klättra på "listan" till våren :thumbright:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:jäklar tror nån är sugen att klättra på "listan" till våren :thumbright:
Haha ja de är planen! Bild tyvärr äre inte många platser som är realistiskt att klättra men är ju skoj om inte annat!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det är ofta bra att ha "gafflarna" eller fästena till länkarna bredare än bussningsändarna, och så kör man distanser mellan bussningsröret och fästet, så att länken kan vrida sig ordentligt i "gaffeln" när axeln ska kränga. Det händer rätt ofta att jag ser byggen där länkhuvudena på olika sätt bottnar mot fästena när det kränger max, det funkar inte i längden.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

therealpinto skrev:Det är ofta bra att ha "gafflarna" eller fästena till länkarna bredare än bussningsändarna, och så kör man distanser mellan bussningsröret och fästet, så att länken kan vrida sig ordentligt i "gaffeln" när axeln ska kränga. Det händer rätt ofta att jag ser byggen där länkhuvudena på olika sätt bottnar mot fästena när det kränger max, det funkar inte i längden.

Gustaf
Då ska ja ta höjd för de! Va är lämpligt? 2-3mm sida?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Truls_Nordahl »

Najs bygge!

Har kollat ända från början nu och detta kommer följas.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Markus skrev:Då ska ja ta höjd för de! Va är lämpligt? 2-3mm sida?
Ja, något sådant, kolla/räkna/mät gärna på hur mycket det behöver kunna vrida sig. Det beror ju på fjädringsväg och hur långt det är mellan stagen till exempel.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av p.hedman »

Hejsan frän PV du bygger det gillar vi.
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri :) .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar :)
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Guran körde ju 1,54 60-fot med lite hjullyft på oklistrat första dagen han testade med slicks :)
Original PV bakvagn med gamla Bilstein eller nåt liknande, inte byggd för raktframåka
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av p.hedman »

Lägger in en notis jag fick när vi byggde PVn , och om du använder 7/940 bärarmar så pekar dom rakt fram och med boxning så blir dom starkare samt att du borde kunna åka med org fjäder
/ Peter

fredde_vit_pv

om du tänker använda "original"undre bärarmar med fästen så bör du förstärka infästningen i bilen.
på min bil vill dom komma in i bilen :) och på mina boxade bärarmar ville dom vrida sig i den bakre breda delen för
där hade jag inte boxat tillräckligt.
jag kör med original gummiöverfall, stumstopp i framkant och u-järnet kvar!
det verkar bli stora krafter när bärarmarna ligger under axeln och har stor vinkel
dom vill utåt och vrida sig!
/F
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

markus du skulle fått kolla lite på magnus söderlunds pv i sävar han har en rätt fin 4 link som behåller en hel del av PV:n golv och så om jag mins rätt?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

p.hedman skrev:Hejsan frän PV du bygger det gillar vi.
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri :) .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar :)
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
En stor anledning att ja gör de är helt enkelt att ja aldrig gjort de förr och vore skoj att testa!

Precis som Steve säger så har en kompis en PV med en väldigt enkel lösning som går och kommer fortsätta gå mycket fortare än min
(om han bara satte dit en hel växellåda!)

Jens, de lät helt klart intressant me ett studiebesök!

Blir att köra på en fyrlänk nu.
Har ett par ställbara coilovers som ligger på Ica och väntar på mig efter nyårsfirandet!

Gott nytt år på er!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har fått hem en uppsättning stötdämpare nu! Vet att de inte är optimalt men fick bli såhär och så får man anpassa vart eftersom man vet hur fel fjädrarna blev.
Köpte billiga coilovers till en Mazda mx5 som har likande tjänstevikt och inte jättestor utväxling i upphängningen jämfört me pvn samt att de ser rätt lätt ut att få till övre å undre infästning till dom.
Dämpare
Dämpare
Spring rate Front:7 kg/mm (392 lbs/in)
Spring rate Rear:6 kg/mm (336 lbs/in)
Adjustable Damper:24 ways adjustable

Fyrlänkfästena är beställda, blir laserskurna, får dom nog efter helgen! Ska bli skoj att se om man tänkt rätt!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright:
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Börja gärna med att mäta slaglängden på dämparna.

Tyvärr är "stylingcoilovers" till MX-5 ofta väl korta, det kan bli svårt att få ut den fjädringsväg som behövs speciellt bak (minst 60 mm in och ut dvs du behöver minst 120 mm slaglängd).

Fjäderkonstanten kan nog vara rätt okej fram men räkna med att du behöver mjukare fjäder bak.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Dök upp en packning idag till tanken! Tack PV seldahl! 😊
AE5DE3B3-FA48-4051-A568-1A6D9F78DE90.png
Blir perfekt både till tankarmaturen men även till tankmätaren för den från -65 verkade inte tåla E85, läckte som ett såll!

Ska mäta slaglängden, tror 12cm är precis på gränsen killgissat utifrån att bara titta på dämparen!
Skriv svar