Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Truls_Nordahl »

Hoppas det blir till belåtenhet med coilsen.

Ska nya packningen tåla E85?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

therealpinto skrev: tor jan 07, 2021 7:14 am Börja gärna med att mäta slaglängden på dämparna.

Tyvärr är "stylingcoilovers" till MX-5 ofta väl korta, det kan bli svårt att få ut den fjädringsväg som behövs speciellt bak (minst 60 mm in och ut dvs du behöver minst 120 mm slaglängd).

Fjäderkonstanten kan nog vara rätt okej fram men räkna med att du behöver mjukare fjäder bak.

Gustaf
Har kollat nu, är bara 10cm slag på dämparen så de var kanske lite i minsta laget så! Får testa hur de blir helt enkelt!


När de gäller packningen så vet ja inte om den är garanterat tät för E85 men den bör vara de! Får se helt enkelt!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde ett ryck ikväll och kapade bort alla fästen från 240axeln och slipade bort lite rost på den! Väntar bara på att ja ska få de laserskurna fästena nu!

Har även köpt mig en ny leksak, så var tvungen prova lite!
Parweld
Parweld
C251827D-2F66-41F4-B2B3-2CF20A0714CF.jpeg (476.67 KiB) Visad 1799 gånger
Acdc
Acdc
Är 13 år sedan ja höll i en tig sist så var tvungen testa lite me nå ståltråd ja hade som tillsats 😊 väntar på tillsats för alu och svart!
Daggmasken
Daggmasken
1B8B9355-3596-4AA0-BC78-E2966BE92450.jpeg (188.89 KiB) Visad 1799 gånger
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Trubbis »

Snyggt 👍🏻 en tigsvets måste man ha! Ett otroligt brett arbetsområde bara man har fantasin och lite finess 😄

Vad tycker du om parweld? Funkar dom bra?
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Mycket trevlig tråd att följa.

Väldigt fint svetsat också.

/Peter

Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Nu är fyrlänkfästena färdig, ser riktigt fina ut och passar dessutom ihop med både varann och bakaxeln!
Är nästan lite förvånad att ja tänkt rätt!
932E33A7-DCD5-482D-AA17-A8CCFFD34BE9.jpeg
932E33A7-DCD5-482D-AA17-A8CCFFD34BE9.jpeg (461.5 KiB) Visad 1624 gånger
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

👍
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har börjat lite smått nu, helt otroligt smidigt de blev me pusseltänket både när delarna skulle svetsas och när de ska passas in! Delarna hänger på plats hur fint som helst 😊
7D3DFC68-390B-438E-A814-96031850950C.jpeg
7D3DFC68-390B-438E-A814-96031850950C.jpeg (351.96 KiB) Visad 1503 gånger
Nu äre bara frågan hur brett man ska ha de mellan fyrlänken? Ju bredare ju bättre förstår ja men samtidigt vill jag kanske ta höjd för att ev bredda lite hjulhus inåt nån gång men en PV är ju inte så bred...
Original bärarmar på pvn har 95cm c-c på axeln och måttat me ögat så blir de nog kanske 90cm ja hamnar på.
Nästa steg blir att börja fundera lite på stötdämparnas fäste både i karossen och på axeln, min ursprungliga idé med att sätta dom i fästena där originalfjädrarna suttit ställer till de lite om ja skulle bredda inåt på sikt. Får fundera lite mer innan ja bestämmer mig!

Kände mig inte nog säker me tigen så brände ihop fyrlänkfästet för karossen me migen bara!
BC90415B-68F3-46A1-848C-48D00857DCEF.jpeg
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Får du 900 mm mellan stagen funkar det garanterat bra på en PV.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

p.hedman skrev: tis dec 29, 2020 6:34 pm Hejsan frän PV du bygger det gillar vi.
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri :) .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar :)
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
Vad äre för dimension på däcken på er PV? Visst är de original bredd på skärmarna?
Vad äre för bakaxel på den?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Provade lite mer med stötdämparna ikväll.
Jag kan inte montera dom i fästena där fjädrarna satt, då blir dämparna för långa och hänger ner under bakaxeln lite väl mycket.
Provade sedan där själva stötdämparna har suttit och de skulle fungera men då hamnar dom framför bakaxeln mitt där fyrlänkstagen borde vara.
56E8A220-FC09-47C3-857E-B4E983B52552.jpeg
56E8A220-FC09-47C3-857E-B4E983B52552.jpeg (412.47 KiB) Visad 1364 gånger
Så ja funderar nästan på om ja ska ”bygga ut” originalets stötdämpartorn enligt nått sånt här, vad tror den samlade expertisen om det?
2BC3546E-BF8D-4809-8768-976C9607DA42.jpeg
2BC3546E-BF8D-4809-8768-976C9607DA42.jpeg (384.65 KiB) Visad 1364 gånger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

I längden brukar det bli bäst att bygga nya dämpartorn där man vill ha dem.

Ett tips då är att bygga dem högre än du tror att du behöver. Det är enklare att göra en distans i överkant för att höja ride height eller matcha en lite kort dämpare, än vad det är att bygga om tornen senare om du vill köra bilen lägre eller med längre dämpare.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Fastnade i andra småsaker i garaget ikväll!
har stört mig på oordningen i allt material man haft liggandes, ståendes och som mest rasat när man närmat sig!
blev till att göra en liten materialvagn! Ska komplettera den me ett fack på ena långsidan där man kan ställa plåtar och sen blir de till att helsvetsa den!
FC98DFFB-301D-40CB-8D23-A062EFDECF57.jpeg
FC98DFFB-301D-40CB-8D23-A062EFDECF57.jpeg (425.61 KiB) Visad 1194 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Gör det inte ont att sitta på den lila pallen? :hey:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Steve skrev: tis jan 26, 2021 12:00 am Gör det inte ont att sitta på den lila pallen? :hey:
Den lila pallen i bakgrunden är inte för vem som helst om vi säger så, tog rätt mycket träning innan jag bemästrade den upp-och-ner!
Men de är förbaskat trevligt när man får över 3 grannar som också är sugna på lite egentid :hihi:
Skriv svar