Volvo PV 544 Turbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
jäklar tror nån är sugen att klättra på "listan" till våren
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Haha ja de är planen! tyvärr äre inte många platser som är realistiskt att klättra men är ju skoj om inte annat!Jens Gustavsson skrev:jäklar tror nån är sugen att klättra på "listan" till våren
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Det är ofta bra att ha "gafflarna" eller fästena till länkarna bredare än bussningsändarna, och så kör man distanser mellan bussningsröret och fästet, så att länken kan vrida sig ordentligt i "gaffeln" när axeln ska kränga. Det händer rätt ofta att jag ser byggen där länkhuvudena på olika sätt bottnar mot fästena när det kränger max, det funkar inte i längden.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Då ska ja ta höjd för de! Va är lämpligt? 2-3mm sida?therealpinto skrev:Det är ofta bra att ha "gafflarna" eller fästena till länkarna bredare än bussningsändarna, och så kör man distanser mellan bussningsröret och fästet, så att länken kan vrida sig ordentligt i "gaffeln" när axeln ska kränga. Det händer rätt ofta att jag ser byggen där länkhuvudena på olika sätt bottnar mot fästena när det kränger max, det funkar inte i längden.
Gustaf
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Volvo PV 544 Turbo
Najs bygge!
Har kollat ända från början nu och detta kommer följas.
Har kollat ända från början nu och detta kommer följas.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ja, något sådant, kolla/räkna/mät gärna på hur mycket det behöver kunna vrida sig. Det beror ju på fjädringsväg och hur långt det är mellan stagen till exempel.Markus skrev:Då ska ja ta höjd för de! Va är lämpligt? 2-3mm sida?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Hejsan frän PV du bygger det gillar vi.
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
Re: Volvo PV 544 Turbo
Guran körde ju 1,54 60-fot med lite hjullyft på oklistrat första dagen han testade med slicks
Original PV bakvagn med gamla Bilstein eller nåt liknande, inte byggd för raktframåka
Original PV bakvagn med gamla Bilstein eller nåt liknande, inte byggd för raktframåka
Re: Volvo PV 544 Turbo
Lägger in en notis jag fick när vi byggde PVn , och om du använder 7/940 bärarmar så pekar dom rakt fram och med boxning så blir dom starkare samt att du borde kunna åka med org fjäder
/ Peter
fredde_vit_pv
om du tänker använda "original"undre bärarmar med fästen så bör du förstärka infästningen i bilen.
på min bil vill dom komma in i bilen och på mina boxade bärarmar ville dom vrida sig i den bakre breda delen för
där hade jag inte boxat tillräckligt.
jag kör med original gummiöverfall, stumstopp i framkant och u-järnet kvar!
det verkar bli stora krafter när bärarmarna ligger under axeln och har stor vinkel
dom vill utåt och vrida sig!
/F
/ Peter
fredde_vit_pv
om du tänker använda "original"undre bärarmar med fästen så bör du förstärka infästningen i bilen.
på min bil vill dom komma in i bilen och på mina boxade bärarmar ville dom vrida sig i den bakre breda delen för
där hade jag inte boxat tillräckligt.
jag kör med original gummiöverfall, stumstopp i framkant och u-järnet kvar!
det verkar bli stora krafter när bärarmarna ligger under axeln och har stor vinkel
dom vill utåt och vrida sig!
/F
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
markus du skulle fått kolla lite på magnus söderlunds pv i sävar han har en rätt fin 4 link som behåller en hel del av PV:n golv och så om jag mins rätt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Volvo PV 544 Turbo
En stor anledning att ja gör de är helt enkelt att ja aldrig gjort de förr och vore skoj att testa!p.hedman skrev:Hejsan frän PV du bygger det gillar vi.
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
Precis som Steve säger så har en kompis en PV med en väldigt enkel lösning som går och kommer fortsätta gå mycket fortare än min
(om han bara satte dit en hel växellåda!)
Jens, de lät helt klart intressant me ett studiebesök!
Blir att köra på en fyrlänk nu.
Har ett par ställbara coilovers som ligger på Ica och väntar på mig efter nyårsfirandet!
Gott nytt år på er!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har fått hem en uppsättning stötdämpare nu! Vet att de inte är optimalt men fick bli såhär och så får man anpassa vart eftersom man vet hur fel fjädrarna blev.
Köpte billiga coilovers till en Mazda mx5 som har likande tjänstevikt och inte jättestor utväxling i upphängningen jämfört me pvn samt att de ser rätt lätt ut att få till övre å undre infästning till dom.
Spring rate Front:7 kg/mm (392 lbs/in)
Spring rate Rear:6 kg/mm (336 lbs/in)
Adjustable Damper:24 ways adjustable
Fyrlänkfästena är beställda, blir laserskurna, får dom nog efter helgen! Ska bli skoj att se om man tänkt rätt!
Köpte billiga coilovers till en Mazda mx5 som har likande tjänstevikt och inte jättestor utväxling i upphängningen jämfört me pvn samt att de ser rätt lätt ut att få till övre å undre infästning till dom.
Spring rate Front:7 kg/mm (392 lbs/in)
Spring rate Rear:6 kg/mm (336 lbs/in)
Adjustable Damper:24 ways adjustable
Fyrlänkfästena är beställda, blir laserskurna, får dom nog efter helgen! Ska bli skoj att se om man tänkt rätt!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2432
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Börja gärna med att mäta slaglängden på dämparna.
Tyvärr är "stylingcoilovers" till MX-5 ofta väl korta, det kan bli svårt att få ut den fjädringsväg som behövs speciellt bak (minst 60 mm in och ut dvs du behöver minst 120 mm slaglängd).
Fjäderkonstanten kan nog vara rätt okej fram men räkna med att du behöver mjukare fjäder bak.
Gustaf
Tyvärr är "stylingcoilovers" till MX-5 ofta väl korta, det kan bli svårt att få ut den fjädringsväg som behövs speciellt bak (minst 60 mm in och ut dvs du behöver minst 120 mm slaglängd).
Fjäderkonstanten kan nog vara rätt okej fram men räkna med att du behöver mjukare fjäder bak.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Dök upp en packning idag till tanken! Tack PV seldahl!
Ska mäta slaglängden, tror 12cm är precis på gränsen killgissat utifrån att bara titta på dämparen!
Blir perfekt både till tankarmaturen men även till tankmätaren för den från -65 verkade inte tåla E85, läckte som ett såll!Ska mäta slaglängden, tror 12cm är precis på gränsen killgissat utifrån att bara titta på dämparen!