Hot rod Anglia - 52

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Har fått hem material till ramen och börjat så smått på ramtassarna.

Resten blir i 120x60x4.
Kanske i grövsta laget men det är ingen banbil och lite extra utrymme i ramen skadar inte.

BildBildBildBildBildBild

/Peter

Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Martin H »

👍
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av * * * NXJ * * * »




Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Gabbe_96 »

Så där ja, äntligen en som förstår att man ska slipa upp start innan svets👍
M30 turbo
calle_o
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av calle_o »

Gabbe_96 skrev: tor jan 14, 2021 6:44 pm Så där ja, äntligen en som förstår att man ska slipa upp start innan svets👍
Vad menas med "slipa upp start innan svets"?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Roger Berglund »

tror han syftar på att han som svetsade gjorde omtag på svetsen iställe för att svetsa direkt så fogberedde han innan fortsatt svetsning :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Nu börjar ramen runt bakaxeln komma ihop.

Främre fästen kvar, sen ska det knåpas ihop med rambenen.

Har börjat skissa på framvagnen, tänkte ha kuggstångsstyrning bakom spindlarna.
Är det någon som har ett tips på lämplig kuggstång?
Tänkte köra el-servo, så en utan servo.
BildBildBild

/Peter

therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av therealpinto »

Vad har du tänkt använda i övrigt i framvagnen? Spindlar, bärarmar...?

Det är lite svårt att tipsa konkret om styrväxel utan att veta mer. De flesta framhjulsdrivna bilar har styrväxel bakom hjulen så det finns massor av alternativ beroende på vilken bredd du behöver. Golf I/II brukade vara ett ganska vanligt val.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Ja, det är ju kanske lite svårt att tipsa om något utan information.

Jag tänkte använda hubbarna från samma bil jag tog bakaxeln ifrån för att, förhoppningsvis, få så lite problem med bromsarna som möjligt.

Det blir egna "spindlar" som dessa bultas på, resten är på ritbordet än så länge.

Har fått till en någorlunda cambergain och rollcenter ca 5cm över backen. styrradie på ca 25mm.KPI 12°

Tänkte försöka få till pull-rod fjädring också.

Vad det gäller längden på bärarmarna så tänkte jag se om det fanns någon kuggstång som jag kunde anpassa måtten efter istället för tvärtom.

I SFRO handboken så står det att det undre länkarmarna ska vara så långa som möjligt, så då borde ju en kuggstång från en AUDI 100 vara bra, med styrarmarna i stort sett helt ihop.

Golf I/II ska jag kolla på lite mer.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Cassius »

Du kan gå flera vägar för att hitta rätt kuggstång. Det viktiga är att centrum på leden för kuggstången ligger i linje mellan övre och unre (inre) bärarms infästning om du ska köra dubbla A-armar vilket jag antar med tanke på karosstypen :)

Du kan antingen sätta upp framvagnen som du vill, och sen leta en kuggstång som passar (den går ju höja/sänka för att komma i rätt linje), eller så bestämmer du en kuggstång och en position och sätter därefter bärarmarnas position utifrån detta.

Man blir lätt lite gråhårig när man ska meckla för mycket med de där :P

Kul med fler som väljer Audis V8or också! Vad gjorde att just du valde en Audi motor?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av MrCrankyface »

Kul projekt! Ska bli spännande att se hur ram och upphängning framskrider!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Cassius skrev: mån feb 01, 2021 1:41 pm Du kan gå flera vägar för att hitta rätt kuggstång. Det viktiga är att centrum på leden för kuggstången ligger i linje mellan övre och unre (inre) bärarms infästning om du ska köra dubbla A-armar vilket jag antar med tanke på karosstypen :)

Du kan antingen sätta upp framvagnen som du vill, och sen leta en kuggstång som passar (den går ju höja/sänka för att komma i rätt linje), eller så bestämmer du en kuggstång och en position och sätter därefter bärarmarnas position utifrån detta.

Man blir lätt lite gråhårig när man ska meckla för mycket med de där :P

Kul med fler som väljer Audis V8or också! Vad gjorde att just du valde en Audi motor?
Ja, det är lätt att det drar iväg när man läser om framvagnsgeometri, det är många som har åsikter om hur det ska göras också, men SFRO´s bygghandbok var väldigt bra.

Varför det blev en Audi är jag inte riktigt säker på, jag gillar ljudet och det är hyffsat billiga motorer. Hade naturligtvis varit lättare med en Cheva 350 smallblock. Men det finns ju redan så många Anglia med det.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

MrCrankyface skrev: mån feb 01, 2021 3:31 pm Kul projekt! Ska bli spännande att se hur ram och upphängning framskrider!
Tack!

Jag ska försöka komma igång lite bättre med bilderna också.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Härligt😁
Längtar efter bilder👍
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av therealpinto »

Då är jag med...

Det gårnatt söka på Bildelsbasen på styrväxel oberoende av fabrikat. Då kan du se bilder på olika styrväxlar. Förutom bredd är det ju intressant var pinjongen sitter och hur den pekar.

Ska man rymma en styrväxel bakom motorn och få en rattaxel som går bredvid, så kan man inte ha hur smalt som helst. Rattaxel typ Opel med styrstag på mitten kan absolut funka, men den tar rätt mycket plats i längsled. Var uppmärksam på att det finna Audi med kuggstång bakom axeln men med styrarmar framåt...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar