Volvo b230 ”daily drifter

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Ja hej på er :)

Nu har jag kommit till den punkten då jag vill börja bygga ihop en egen motor efter att ha köpt färdig byggda eller nästintill färdiga iallafall.

Har alltid varit svag för att åka sidledes och ha en gat-snabb bil. Bilen ifråga jag har att utgå ifrån är en 945 -98 med en b230fk, har en komplett b230fb alltså med 531 topp vid sidan av att slakta.

Tanken jag har med bilen är att den ska kunna gå att framföras hyfsat normalt, så pass så att man kan lämna barn på dagis och åka en 100mils resa utan behöva svära och ”förhoppningsvis” skruva.

Tänker mig att hamna runt 400hk ca på hjulen med ett grymt respons och tidigt vrid.

Ni som har byggt något liknande får jätte gärna dela med er utav era byggen och idéer då jag inte kan räkna ut dimensioner på saker och ting riktigt. :)

Men såhär lyder mitt recept hittills:
Maxxecu
H-profil
Genomgången motor, lämnar in blocket för hening alternativt borrning för att få så täta cylindrar som möjligt
46/36 ventiler
Hårdare eller dubbla fjädrar
Någon form utav portning i toppen
3” spjäll
22t eller Holset hx35 super competition eller bg s200 s252
680cc spridare
Elring toppackning
Nya original toppbultar
Alu svänghjul
Intercooler modell stor

Ni som kan, vad tror ni?
Kamaxel har jag ingen aning om än vilken jag ska ha, likaså med grenrör och insug om jag behöver röra dom mer än nödvändigt?

Ha det fint!
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Allx »

Kör på minst 1000cc spridare om du ska köra etanol. Det räcker till typ 500 hk

Portning behövs inte om du bara ska ha 500. Höja laddet ett hekto är billigare.

765 eller nån liknande tryckplatta och en 4 puck.

Byta ut orginal turbogrenrör mot ett "rejs" grenrör gör massor. Du behöver väl ha ett med T3 fläns om du ska köra nåt annat än 22t.

12.9 toppskruvar är väl bättre men kanske inte nödvändigt.

Billiga kamaxlar finns på KL. T3an är en bra start. Har mappat en 940 turbo med T5an och den drar fint till 7000 rpm.

Var väl lite smått jag kunde komma på nu
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

Allx skrev: tor jan 21, 2021 9:40 pm
12.9 toppskruvar är väl bättre men kanske inte nödvändigt.
12.9 skruvar kanske inte är optimalt för en bil som ska brukas mkt. om jag inte missminner mig var det såhär b20 har 10.9 bult sedan fick de tidiga b21 12.9 orginal sedan fick man gå tillbaka till 10.9 bult då 12.9 bara ställde till med problem måste efterdras samt dras med högre precision eftersom de har ett mindre elastiskt område, så risken att inte dra hårt nog eller dra för hårt är större(inte lämpat för massproduktion eller hemmapulare) sedan gick man till sträck bult som INTE ska efterdras. org skruvar hanterar antagligen många värmecykler bättre speciellt med en mjuk org packning. Har du praktisk erfarenhet av att 12.9 skruv verkligen är en uppgradering(snackar inte ARP och dyl nu(vilka INTE går att jämföra med vanliga 12.9 bult))? det är ju ändå relativt låg effekt är verkligen stummare bultar nödvändigt?

det går att modda om orginalgrenröret till en standard t3 fläns för att köra med exempelvis hx35. man planar av labyrinttätningen.
mvh! Jonathan Hall
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Helt riktigt i tankarna kring hårdare bultar. Kan någon presentera ett recept hur man drar dem och hur man efterdrar dem så är det väl i o.f.s. inte så jobbigt att efterdra en eller ett par gånger /säsong.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade ~60mm längre bult än std i en opelmotor(c23xe), gängade om blocket och satte i helicoil ca 20mm djupare än std.
Sen hade jag ~40mm distanser i toppen som var större i diam så de tryckte på en större yta i toppen.
Jag hade alltså M12 12.9
Drog dessa 128Nm(kalibrerat momentskaft)
Och hade inga som helst bekymmer med 2,1bar på 10.5-1 i kompression.
Motorn gav MYCKET vrid runt 4500rpm, maxladdet kom dessutom väldigt tidigt.
Den hade således en väldig massa cylindertryck.

Den längre bulten ger större fönster att sträcka dem innan man gått över gränsen.
Helicoilen ville jag ha då det skapar en starkare gänga, kanske var onödig.

Med original m11 bultarna så lyfte det toppen direkt det kom lite mos.
Så nåt blev iaf bättre =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Allx skrev: tor jan 21, 2021 9:40 pm Kör på minst 1000cc spridare om du ska köra etanol. Det räcker till typ 500 hk

Portning behövs inte om du bara ska ha 500. Höja laddet ett hekto är billigare.
Kommer köra på 98oktan.

Så att porta toppen är som att slänga bort pengar i det här skedet? Tänkte att det hjälper sugmotorn och därmed bättre vrid och gassvar? :)
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Du tappar väldigt mycket av registret om du kör bensin, du belastar också motorn mera på de flesta sätt (vissa saker som exempelvis oljebekymmer blir dock bättre med bensin)

Det är väldigt vanligt att man tror att en portning gör nytta, portning görs huvudsakligen för att öka flödet och man kan/behöver inte öka flödet på låga varvtal (varje motor har en gräns som ligger nånstans kring max-vrids-området, under den gränsen går det inte att öka och över den gränsen kan man förbättra genom portning)

Portning gör en sak till, denna brukar inte diskuteras men den kan förbättra motorns lågvarvsegenskaper på ett indirekt sätt.
Ju mer "extrem" en sugmotor är (avstämda runners och extractorrör) desto mer beroende är den av pulser och pulserna kan "jobba" bättre om kanalerna är mycket portade.
Vad detta betyder är att om man löper linan fullt ut med perfekt avstämning mellan runners/kamaxel så GÅR det att få även turbomotorn till att förbättras på lägre varvtal (gentemot original, så att den får igång turbon bättre)

Men jag vill framhålla att det som gör mest skillnad är kammen och skillnaden som blir med portning är minimal.
Sammanfattningsvis så är min inställning att portningen inte hjälper genom att den förbättrar flödet utan den kan ev. hjälpa genom att den förbättrar andningen via puls/avstämning.

När turbon väl "är igång" så är det den och dess valda laddtryck som bestämmer allt.
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Det är såna här diskussioner jag hade hoppats på, så jag gör rätt istället för att ställa till med oreda i registret.

Varför jag är så negativ till e85 är för att den lilla erfarenhet jag har utav det är till vänner och bekanta som kör E85. Dom har svårt att starta bilen, iallafall när det är kallt, och slitaget invändigt på motorn ökar. (Vad jag fått berättat iallafall)
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Allx »

Inga problem med kallstart om man vet hur etanol beter sig. Kör man bara korta sträckor och att oljan inte hinner bli minst 75 grader kommer oljan sakta fyllas på med etanol och man får byta olja ofta. Men kör man motorn varm med vanlig körning och inte står på tomgång med kall motor är det vanliga "500 mils" intervall på oljan
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Allx »

jompazx skrev: tor jan 21, 2021 10:11 pm
Allx skrev: tor jan 21, 2021 9:40 pm
12.9 toppskruvar är väl bättre men kanske inte nödvändigt.
12.9 skruvar kanske inte är optimalt för en bil som ska brukas mkt. om jag inte missminner mig var det såhär b20 har 10.9 bult sedan fick de tidiga b21 12.9 orginal sedan fick man gå tillbaka till 10.9 bult då 12.9 bara ställde till med problem måste efterdras samt dras med högre precision eftersom de har ett mindre elastiskt område, så risken att inte dra hårt nog eller dra för hårt är större(inte lämpat för massproduktion eller hemmapulare) sedan gick man till sträck bult som INTE ska efterdras. org skruvar hanterar antagligen många värmecykler bättre speciellt med en mjuk org packning. Har du praktisk erfarenhet av att 12.9 skruv verkligen är en uppgradering(snackar inte ARP och dyl nu(vilka INTE går att jämföra med vanliga 12.9 bult))? det är ju ändå relativt låg effekt är verkligen stummare bultar nödvändigt?

det går att modda om orginalgrenröret till en standard t3 fläns för att köra med exempelvis hx35. man planar av labyrinttätningen.
Jag har enbart erfarenhet av att skruva dit dem och åka med bilen. Vet inte när orginal eller 12.9 ger upp.

Vad menar du med att 12.9 pinnskruv och mutter inte går att jämföra med ARP? En 12.9 sats borde väl vara nånstans mitt imellan orginal och ARP i hållbarhet?
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Allx skrev: fre jan 22, 2021 12:15 pm Inga problem med kallstart om man vet hur etanol beter sig. Kör man bara korta sträckor och att oljan inte hinner bli minst 75 grader kommer oljan sakta fyllas på med etanol och man får byta olja ofta. Men kör man motorn varm med vanlig körning och inte står på tomgång med kall motor är det vanliga "500 mils" intervall på oljan
Det är just det, har 4km till jobbet så det blir ju x4 kallstarter i veckan när jag kommer använda den här bilen.
Då väljer jag hellre 98oktan känns det som så slipper jag oroa mig över sånt här.
Men och andra sidan så brukar jag byta olja mellan 500-1000mil på alla mina bilar, så jag får se.

Fördelar och nackdelar E85 vs 98oktan? Inte tävlingsmotorer då, året runt bil.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

Allx skrev: fre jan 22, 2021 1:16 pm
jompazx skrev: tor jan 21, 2021 10:11 pm

12.9 skruvar kanske inte är optimalt för en bil som ska brukas mkt. om jag inte missminner mig var det såhär b20 har 10.9 bult sedan fick de tidiga b21 12.9 orginal sedan fick man gå tillbaka till 10.9 bult då 12.9 bara ställde till med problem måste efterdras samt dras med högre precision eftersom de har ett mindre elastiskt område, så risken att inte dra hårt nog eller dra för hårt är större(inte lämpat för massproduktion eller hemmapulare) sedan gick man till sträck bult som INTE ska efterdras. org skruvar hanterar antagligen många värmecykler bättre speciellt med en mjuk org packning. Har du praktisk erfarenhet av att 12.9 skruv verkligen är en uppgradering(snackar inte ARP och dyl nu(vilka INTE går att jämföra med vanliga 12.9 bult))? det är ju ändå relativt låg effekt är verkligen stummare bultar nödvändigt?

det går att modda om orginalgrenröret till en standard t3 fläns för att köra med exempelvis hx35. man planar av labyrinttätningen.
Jag har enbart erfarenhet av att skruva dit dem och åka med bilen. Vet inte när orginal eller 12.9 ger upp.

Vad menar du med att 12.9 pinnskruv och mutter inte går att jämföra med ARP? En 12.9 sats borde väl vara nånstans mitt imellan orginal och ARP i hållbarhet?
dåligt ordval ursäkta klart man kan jämföra en 12.9 med en ARP, har nämligen stött på folk som snackar om sina topplocksskruvar varför ska man köpa ARP och dylikt när det finns 12.9 bult mkt billigare. en ARP bult(lite beroende på sort) är både starkare och kan ge högre klämkraft och är inte lika spröd. men även denna är viktig att dra rätt. orginalbultarna är så lätta att dra rätt eftersom de vinkeldras i sista steget. det är mkt lättare att få ett exakt moment vid de lägre åtdragningsmomenten och sedan vid det sista förlitar man sig på vinkeldragning som i kombination med gängstigning ger korrekt sträckning. jag är också tveksam till hur dåliga original är. nån som har praktisk erfarenhet får uttala sig (och då inte ett uttalande i stil med "jag körde 12.9 funka kanon" utan nån som testat båda under ungefär samma omständigheter . sträckbult är mer exotisk än 12.9. dessutom bör en bult ha en midja annars finns en risk att spänningen koncentreras till mista diametern i gängan som sticker upp i blocket då kommer bulten plastisera i gängan. b230 original har jätte fin midja.

se original med midja. https://www.l-m-r.se/p/volvo/240/motord ... v-kit.html

fina pinnbultar som ser ut att ha en bra midja enligt bilden https://www.l-m-r.se/p/volvo/240/motord ... 30-8v.html

här är några som verkar sakna midja enligt bilden, inte optimalt. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/to ... bult-.html

PS.
(original bult är dessutom billigare än dedär klracing insexbultar som ser ut som 110% standard järnhandel. (i mina ögon ockerpris))
Senast redigerad av jompazx den fre jan 22, 2021 5:00 pm, redigerad totalt 3 gång.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

Slackan skrev: fre jan 22, 2021 1:31 pm
Allx skrev: fre jan 22, 2021 12:15 pm Inga problem med kallstart om man vet hur etanol beter sig. Kör man bara korta sträckor och att oljan inte hinner bli minst 75 grader kommer oljan sakta fyllas på med etanol och man får byta olja ofta. Men kör man motorn varm med vanlig körning och inte står på tomgång med kall motor är det vanliga "500 mils" intervall på oljan
Det är just det, har 4km till jobbet så det blir ju x4 kallstarter i veckan när jag kommer använda den här bilen.
Då väljer jag hellre 98oktan känns det som så slipper jag oroa mig över sånt här.
Men och andra sidan så brukar jag byta olja mellan 500-1000mil på alla mina bilar, så jag får se.

Fördelar och nackdelar E85 vs 98oktan? Inte tävlingsmotorer då, året runt bil.
varför inte flexfuel? då kommer den dels automatiskt anpassa sig till vinter e85 (ish 75% istället för 85%) och bli mer lättstartad eller så kan du åka 98okt på vinter för mkt bra lätt start. maxxecu har ju grejerna till det. du nämner också 100 mils resa, beroende på vart i landet du bor så kan du ju hinna ner på kontinenten där e85 är ovanligare då är ju schysst med flexfuel.
mvh! Jonathan Hall
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

jompazx skrev: fre jan 22, 2021 4:33 pm
Slackan skrev: fre jan 22, 2021 1:31 pm

Det är just det, har 4km till jobbet så det blir ju x4 kallstarter i veckan när jag kommer använda den här bilen.
Då väljer jag hellre 98oktan känns det som så slipper jag oroa mig över sånt här.
Men och andra sidan så brukar jag byta olja mellan 500-1000mil på alla mina bilar, så jag får se.

Fördelar och nackdelar E85 vs 98oktan? Inte tävlingsmotorer då, året runt bil.
varför inte flexfuel? då kommer den dels automatiskt anpassa sig till vinter e85 (ish 75% istället för 85%) och bli mer lättstartad eller så kan du åka 98okt på vinter för mkt bra lätt start. maxxecu har ju grejerna till det. du nämner också 100 mils resa, beroende på vart i landet du bor så kan du ju hinna ner på kontinenten där e85 är ovanligare då är ju schysst med flexfuel.

Nu är jag inte så jätte insatt i hur avancerad (tex maxxecu) styrsystem är, men du menar att jag kan anpassa maxxecu till att klara av att jag tankar både 95 och E85?
På samma mapp, dvs att jag mappar på det ena och kan fortfarande tanka i det andra utan problem?
Eller ska jag när jag åker in för att mappa ha med mig båda bränsle typerna och göra 2 mappar?
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

Slackan skrev: fre jan 22, 2021 7:08 pm
jompazx skrev: fre jan 22, 2021 4:33 pm
varför inte flexfuel? då kommer den dels automatiskt anpassa sig till vinter e85 (ish 75% istället för 85%) och bli mer lättstartad eller så kan du åka 98okt på vinter för mkt bra lätt start. maxxecu har ju grejerna till det. du nämner också 100 mils resa, beroende på vart i landet du bor så kan du ju hinna ner på kontinenten där e85 är ovanligare då är ju schysst med flexfuel.

Nu är jag inte så jätte insatt i hur avancerad (tex maxxecu) styrsystem är, men du menar att jag kan anpassa maxxecu till att klara av att jag tankar både 95 och E85?
På samma mapp, dvs att jag mappar på det ena och kan fortfarande tanka i det andra utan problem?
Eller ska jag när jag åker in för att mappa ha med mig båda bränsle typerna och göra 2 mappar?
Jag är inte jätte insatt. Men det finns gott om mappare som löser det utan problem. man har en etanol sensor i bränsle ledningen som mäter etanolhalten och då anpassar ECUn mappen automatiskt(justerar bränsleblandningen efter respektive bränsles stök-förhållande och backar tändning och/eller justerar laddtryck) till den aktuella etanol halten. E85 är ju 85%etanol 15%bensin och vanlig bensin är ju idag 5%etanol 95%bensin, så du kan blanda helt fritt, med mest effekt på 100% e85 och minst effekt på 100% bensin.

Om du läser under selected features på exempelvis maxxecu street (som är standard varianten av maxxecu) https://www.maxxecu.com/products/street så står det flex fuel, maxx säljer även denna tillhörande givaren https://www.maxxtuning.se/produkter/mot ... dre-modell . vet inte vad mer för hårdvara som behövs. Jag har ingen erfarenhet av flexfuel. Men det är helt klart en beprövad teknik väldigt vanligt i USA där e85 är ovanligt, och det orginalbilar som kan gå på e85 har det också. Jag skulle rekomendera att du hör av dig till maxx och frågar exakt vad för hårdvara du behöver och hör med nån mappare(exempelvis här på forumet) hur bökig mjukvarudelen är.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar