Volvo b230 ”daily drifter

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Slänger in lite bilder på införskaffade saker så länge
F486F3AA-9CCE-40A5-BD2B-476CB5B0D1A9.jpeg
F486F3AA-9CCE-40A5-BD2B-476CB5B0D1A9.jpeg (451.78 KiB) Visad 1814 gånger
Komplett koppling och en txr framvagn med coils och lite kylare, 50mm wg
F68F01B3-3AD2-40DE-9381-95D72E2DDC67.jpeg
Grenrör och avgas delar, sen lite tryckrörsdelar och även komplett packningssats
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

975BA452-DBB2-44D8-9CAD-320E15E5DD14.jpeg
975BA452-DBB2-44D8-9CAD-320E15E5DD14.jpeg (236.04 KiB) Visad 1773 gånger
Började riva lite smått ikväll. 😊
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

hör med nån admin om det går att flytta tråden till "vad händer i garagen"
mvh! Jonathan Hall
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Det var ingen dum idé, jag har haft den tanken också! Ska höra efter
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

264392CA-361C-4999-AEE5-8BBE68EE6B98.jpeg
264392CA-361C-4999-AEE5-8BBE68EE6B98.jpeg (381.39 KiB) Visad 1627 gånger
7DE191CE-C420-4F7D-96B9-D02C75B002A5.jpeg
7DE191CE-C420-4F7D-96B9-D02C75B002A5.jpeg (371.7 KiB) Visad 1627 gånger
D216AFF4-279E-418F-AE88-F9A4319F33B2.jpeg
D216AFF4-279E-418F-AE88-F9A4319F33B2.jpeg (310.56 KiB) Visad 1627 gånger
Då var ’han’ hemma. :)

Någon som har ett smart sätt att göra ”flänsar” på änden av tryckrören så inte slangarna åker av?
Går ju att ta tryckrören till en firma och låta dom lägga en rand runt, men blir bökigt om jag ska flytta om rören och måste åka tillbaka. 😊
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Jag är inte riktigt med på varför du väljer separat W/G och ändå inte twin entry på turbon? Skillnaden blir ungefär 600-700 varv på användbart register (enligt alla tester som gjorts på rallycrossbilar förr)

En vettig anledning till att välja singelinlopp på turbo är ju annars att man kan ha en integrerad W/G (som i sin tur förenklar/förbilligar och ger bra förutsättningar för brett register genom kort anslutningsväg och bra placering)

Ta gärna en bild in i avgashusets ingång, känner inte igen husets utformning från de TD06 och -05 jag sett och det vore intressant att se om de valt att behålla Mitsubishis smarta funktion med att tvinga avgaserna till moturs rotation.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

https://www.speeding.nu/image/7331/Alum ... -2mm.jpgOm du har tunna tryckrör så kan du låta tillverka verktyg i stål som är har formen av själva rillan invändigt/utvändigt verktyget behöver vara nästan en halv del av en cirkel och sedan kan du pressa rillan själv, bit för bit i ett skruvstäd.

Resultatet som du får blir så här:
Bild
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

3F83E3D4-5E58-4B00-9CAE-DDC58DD3967F.jpeg
3F83E3D4-5E58-4B00-9CAE-DDC58DD3967F.jpeg (319.57 KiB) Visad 1617 gånger
D6446BA0-46FB-4279-8766-C05272A2362B.jpeg
D6446BA0-46FB-4279-8766-C05272A2362B.jpeg (215.33 KiB) Visad 1617 gånger
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Ok, där ligger ett försök till att få den rörelse på gasen jag nämnde ovan :thumbright:
Det är en bra sak för registret och blir ännu bättre om du lägger din merge-kollektor med vinklar som förstärker en moturs-rotation.

Tekniken bygger på att turbinhjulet ligger "offset" mot gasen centrum, därmed blir den gas som "kastas bort" av turbinhjulet satt i rörelse så att den "snurrar" moturs. När den senare träffar hjulet för att då ta vägen ut, så blir en större del av den "tvingad" att ta den längsta vägen ut (följa turbinhjulet på den sida som sitter mot lagerhuset och sedan gå djupare ner i hjulet)

Detta till skillnad från att bara ta "raka vägen ut" runt avgashusets radie.
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Så jag ska alltså vrida varje rör, lite grann moturs i kollektorn? 😊 Intressant.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Ikväll var det tillverkning utav kollektorn... det är tur att man inte vinner några race pga snygg kollektor. 😂

Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag. 😊
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Markus »

Slackan skrev: ons mar 17, 2021 9:26 pm Ikväll var det tillverkning utav kollektorn... det är tur att man inte vinner några race pga snygg kollektor. 😂

Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag. 😊
100% igenkänning där!
Enda fördelen är att man får träna på att svetsa me dålig fogberedning och mycket spalt!
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Markus skrev: tor mar 18, 2021 9:46 pm
Slackan skrev: ons mar 17, 2021 9:26 pm Ikväll var det tillverkning utav kollektorn... det är tur att man inte vinner några race pga snygg kollektor. 😂

Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag. 😊
100% igenkänning där!
Enda fördelen är att man får träna på att svetsa me dålig fogberedning och mycket spalt!
Ja jäklar! :D
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

6750C285-8488-401F-801C-A7414AB666DA.jpeg
6750C285-8488-401F-801C-A7414AB666DA.jpeg (322.07 KiB) Visad 1443 gånger
66C59D85-710A-443B-8421-8CE9788CE3C2.jpeg
66C59D85-710A-443B-8421-8CE9788CE3C2.jpeg (329.85 KiB) Visad 1443 gånger
Definitivt inte den vackraste kollektorn byggd, men säkert inte sämsta heller. :D

Handhållna bandslipen och kompressorn kommer att få gå varm!
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Svårt att se på bilden men ser mest ut som medurs rotation? Det är bra om själva mittpunkten på kollektorn får vara lång, det blir också mycket slipjobb för att få dit uttag för wastegate. Bra om det sitter så nära flänsen som möjligt (gärna inkräkta på flänsen, till ungefär hälften och sedan ha fina avrundade kanter)

Det är också bra om ventilen kommer väldigt nära, egentligen är idealet att när ventilen är stängd så ska den vara som en del av kollektorns vägg.
Helst ska uttaget sitta på samma sida som turbinhjulet, det är bra för turbinens verkningsgrad om inte ytterdelen störs utan det blir så jämnt o rakt gasflöde som möjligt där, sidorna funkar också men man ska undvika att sätta det på yttersidan.
Samma regler gäller om du får för dig att svetsa uttaget i avgashuset, det är väldigt frestande att sätta det i ytterkanten där, för det går ju enklast, men det är sämre för funktionen. De som tvivlar kan gärna titta på Borg Warner EFR med integrerad wastegate, de har ansträngt sig för att göra det bra.
Skriv svar