Volvo b230 ”daily drifter

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Man blir lurad på bilden, dom är vriden något åt moturs. 😊

Angående det där med wastegate placeringen är jag inte riktigt med på tror jag, du menar väl att den ska sitta på den sida av kollektorn som är mot avgashuset? Alltså kommer wgn att peka åt samma håll som dpn?

Att svetsa den nära och tätt inpå hade jag en tanke på redan, tänkte försöka att svetsa vbands flänsen rakt i kollektorn om det inte är dumt?? Men då kanske det blir svårt att få den vinklad i gasriktningen, då blir den mera åt 90grader ut från kollektorrören.

Har en 60mm wg från turbobandit
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Jo, jag var rädd för att bilden förvrängde.
W/G ska ju sitta c:a 90 grader gentemot själva riktningen på gasen, för att du ska förstå vad jag menar med det jag skrivit kan vi ta din fina bild på hur det ser ut när man tittar in i avgashuset (den översta bilden, väljer vi)

Helst ska den sitta uppåt i bild, detta är trångt o svårt ställe och det är inte många som "orkar" sätta där, nästa ställe som är ok är där det är ingjutet 10 men alltså helst inte neråt i bild (där det är enklast att sätta den, många gånger)

Sedan försöker jag förklara att den ska sitta så nära flänsen det bara går och gärna inkräkta på själva flänsplattan (så att den blir "tunnare" just där uttaget sitter) Att den ska sitta nära flänsen beror på att där har du största genomströmningsarean, gasen går långsammast där och har lättare för att svänga medan pulsen kan fortsätta rakt fram till turbin, enligt Bernoulli har du också högsta statiska trycket där och det är bra för då kan W/G bara ha en liten springa öppen för att släppa på tryck och pulserna har svårare för att komma genom den lilla springan och kan därmed ge sin energi till turbinen i stället. (har skrivit mera förr om fördelarna med att utnyttja "downpuls", tror det är enkelt att söka för att hitta trådar om det)

Att få den vinklad i gasriktningen är inget som gäller i ditt fall, så gör man på högvarviga motorer som ska ha låga laddtryck (typ Indy Formel ett m.m.) och därför tror folk att det är "racing" att sätta den så, bäst i ditt fall är att ha den 90 grader (ungefär som integrerade W/G brukar sitta)
du har också en alldeles för stor wastegate, blir enklare att bygga och bättre resultat om du tar en mindre.
Tänk på vad själva namnet betyder, du "kastar bort" energi och det ska man göra så lite som möjligt, idealisk storlek på en W/G är en som är så liten så man nästan kan få boostcreep på femman o fullgas, en sådan ger minst störningar och påverkan på pulståget samt är lättare att få kontroll på för sprutets laddtrycksreglering.
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Lite fick jag gjort idag iallafall, grenröret är färdigt nästintill. Ska kapa ur och svetsa dit wg flänsen när den kommer. Var en 50mm jag hade, talade lite osanning där..

För att vara första gången är jag nöjd!

B190EF56-E284-4F56-9CF4-99201AA5D62A.jpeg
B190EF56-E284-4F56-9CF4-99201AA5D62A.jpeg (385.12 KiB) Visad 1946 gånger
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Ska bli skönt att kunna lyfta ur motorn och börja riva ner för att fräscha upp det invändiga nu när grenröret är färdigt.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Hur stor inverkan på stabilitet och spool har hur långt ifrån kollektorn wg ventilen sitter?
Funkar det bäst att sätta wg så ventilen nästan är inne i kollektorn när den är i stängt läge eller spelar det mindre roll om den har en rör bit på 10-30cm?

Exempel 1:
1137CC26-A211-4C81-85CF-77D8E70004DC.jpeg
1137CC26-A211-4C81-85CF-77D8E70004DC.jpeg (214.24 KiB) Visad 1863 gånger
64DB5F5A-6E50-4299-8126-F714E9B7D557.jpeg
64DB5F5A-6E50-4299-8126-F714E9B7D557.jpeg (262.35 KiB) Visad 1863 gånger
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

Exempel 2:
1815636E-A8EA-4FCD-AA87-89C775730E09.jpeg
1815636E-A8EA-4FCD-AA87-89C775730E09.jpeg (251.32 KiB) Visad 1863 gånger
8EB6DCEA-112F-4AD8-8C49-FACFAA1B7499.jpeg
8EB6DCEA-112F-4AD8-8C49-FACFAA1B7499.jpeg (237.28 KiB) Visad 1863 gånger
55E35D5B-3B4B-452E-AC67-D642659E6BD0.jpeg
55E35D5B-3B4B-452E-AC67-D642659E6BD0.jpeg (266.36 KiB) Visad 1863 gånger

Dom här tre sista är inte exakta positioner, men principen iallafall.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Det är en väldigt stor W/G, du tjänar på att byta till mindre.
Det blir alltid bäst att sätta den som den översta bilden men den är ju så stor så den "käkar upp" hela din kollektor. Jag misstänker att du kommer att ha rätt höga laddtryck och en 25-30mm ventil skulle räcka utmärkt (kolla hur stora de integrerade wastegatarna är som sitter i motsvarande turbostorlekar)
Sätter man den långt ifrån så blir det stående vågor i den "tarmen" och det är det endast nackdelar med.
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

whilliam skrev: mån mar 22, 2021 11:01 pm Det är en väldigt stor W/G, du tjänar på att byta till mindre.
Det blir alltid bäst att sätta den som den översta bilden men den är ju så stor så den "käkar upp" hela din kollektor. Jag misstänker att du kommer att ha rätt höga laddtryck och en 25-30mm ventil skulle räcka utmärkt (kolla hur stora de integrerade wastegatarna är som sitter i motsvarande turbostorlekar)
Sätter man den långt ifrån så blir det stående vågor i den "tarmen" och det är det endast nackdelar med.
Tack för det svaret, då var mina ”bonn-teorier” rätt.
:thumbright:
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

C036A491-E134-40B2-8601-7284B2E99E4D.jpeg
C036A491-E134-40B2-8601-7284B2E99E4D.jpeg (424.52 KiB) Visad 1745 gånger
625DF814-4764-4848-822A-41B23F0BD5CF.jpeg
625DF814-4764-4848-822A-41B23F0BD5CF.jpeg (443.12 KiB) Visad 1745 gånger
19E25B01-7F74-4691-8472-CD7C334A09F0.jpeg
19E25B01-7F74-4691-8472-CD7C334A09F0.jpeg (402.27 KiB) Visad 1745 gånger
Vevpartiet med koppling är inlämnat för balansering, blocket är inlämnat för toppdeckning och honing. 😊

Passade på att göra rent diverse delar, OCH jämföra 2st populära produkter för tvätt. :thumbright:
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

5BDB3F08-22EB-410A-B749-A32012AD38F9.jpeg
5BDB3F08-22EB-410A-B749-A32012AD38F9.jpeg (437.3 KiB) Visad 1745 gånger
694938E4-7274-4C14-A789-9FC174B1E149.jpeg
694938E4-7274-4C14-A789-9FC174B1E149.jpeg (290.18 KiB) Visad 1745 gånger
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

3DC497A0-4D8D-4237-819E-C6C2508D2238.jpeg
3DC497A0-4D8D-4237-819E-C6C2508D2238.jpeg (199.93 KiB) Visad 1614 gånger
I väntan på att blocket kommer tillbaka från bearbetning blev det att fräscha upp motorutrymmet, på bilden har jag slipat ner färgen och lagt epoxygrund. 😊
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av Slackan »

9FBD6181-BB24-4080-AC72-2116500FF488.jpeg
9FBD6181-BB24-4080-AC72-2116500FF488.jpeg (174.82 KiB) Visad 1570 gånger
Och nu vart det vitt 😄
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av whilliam »

Om du har möjlighet att "kniva" veven i en svarv, så är det en bra grej att göra innan balansering (när du ändå kostar på en balansering så kan det vara fint att få den att "skära" luft och kasta av olja lite effektivare)

Jag hoppas att du använde mjällschampo, typ "head&shoulders" till ventilkåpan :D
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

Helträtt med vitt motorrum, dels är det snyggt och det gör det lätt att upptäcka ett eventuellt läckage!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Inlägg av jompazx »

whilliam skrev: sön apr 11, 2021 9:49 am Om du har möjlighet att "kniva" veven i en svarv, så är det en bra grej att göra innan balansering (när du ändå kostar på en balansering så kan det vara fint att få den att "skära" luft och kasta av olja lite effektivare)

Jag hoppas att du använde mjällschampo, typ "head&shoulders" till ventilkåpan :D
Jag har aldrig fattat om man knivar veven kommer man inte få mer problem med svängningar i vevaxeln eftersom mer av utbalanseringen vevslängarna går via böjmoment i axeln. typ som skillnaden mellan 8 eller 4 motvikter.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar