Volvo b230 ”daily drifter
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Låter ju onekligen fantastiskt, väntar och ser om någon mappare kommenterar.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Man har en sensor på returledningen som mäter bensinhalt och räknar sedan om de till etanolhalt. Åker man e100 kommer sensorn säga 0%.
Man aktiverar 4d mappning på bränslet eller gör en extra table som lägger på bränsle beroende på etanolhalt. Två seperata mappar med anpassning efter båda bränslena. Sen sker en automatisk interpolering mellan dem beroende på etanolhalt. Tar lite längre tid och kostar då mer men kan vara värt de i slutändan om man vill köra bensin på vinter.
Man aktiverar 4d mappning på bränslet eller gör en extra table som lägger på bränsle beroende på etanolhalt. Två seperata mappar med anpassning efter båda bränslena. Sen sker en automatisk interpolering mellan dem beroende på etanolhalt. Tar lite längre tid och kostar då mer men kan vara värt de i slutändan om man vill köra bensin på vinter.
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Ska ut och riva av 531an från donator motorn senare ikväll för att lämna iväg den på riktplaning till veckan.
Är det något mer jag BÖR göra med toppen som jag tjänar på i den effekt jag har tänkt? 46-36 ventiler tycker jag borde räcka?
Och dubbla fjädrar känns bra om jag tänkt ligga på lite varvstopp och flyttar upp varvstoppet några hundringar?
Kommer stoppa i en klr t3.
Är det något mer jag BÖR göra med toppen som jag tjänar på i den effekt jag har tänkt? 46-36 ventiler tycker jag borde räcka?
Och dubbla fjädrar känns bra om jag tänkt ligga på lite varvstopp och flyttar upp varvstoppet några hundringar?
Kommer stoppa i en klr t3.
Senast redigerad av Slackan den lör jan 23, 2021 9:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Vad får dig att välja just den kammen och vad har du tänkt ha för turbo?
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Har fått lite tips om att köra den. Men då jag har jätte svårt för siffror vet jag inte om dom har rätt.
Turbo blir en special anpassad (förhoppningsvis) som spoolar på riktigt snabbt, inte jag som bygger ihop den. Får hjälp av en firma.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Rev av toppen på den andra motorn idag mest för att se om det var några överraskningar, finaste Volvo toppen jag rivit hittills. Inte en enda gängtorsk efter tidigare.
Verkar ha gått väldigt fett, ett bad med feltemas högtrycksschampo får göra susen
Verkar ha gått väldigt fett, ett bad med feltemas högtrycksschampo får göra susen
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Bild på åbäket den ska ned i
Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.
Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder.
Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.
Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Starta gärna en projekttråd! som du märker har det blivit ganska enkelt att ladda upp bilder även på detta forumet!Slackan skrev: ↑sön jan 24, 2021 5:02 pm Bild på åbäket den ska ned i
E1D18D13-BD6D-417A-920A-CFFD3239D9E1.jpeg
4C9DB20A-CE6B-4935-AC66-7CE175704FF2.jpeg
Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.
Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder.
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Vilken firma hjälper dig med turbo och vad blir det?
Lite svårt för dom som kan att svara på dina frågor utan all information
Re: Volvo b230 ”daily drifter
jompazx skrev: ↑sön jan 24, 2021 6:24 pmStarta gärna en projekttråd! som du märker har det blivit ganska enkelt att ladda upp bilder även på detta forumet!Slackan skrev: ↑sön jan 24, 2021 5:02 pm Bild på åbäket den ska ned i
E1D18D13-BD6D-417A-920A-CFFD3239D9E1.jpeg
4C9DB20A-CE6B-4935-AC66-7CE175704FF2.jpeg
Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.
Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder.
Hade tänkt att detta skulle vara min projekt tråd där jag samtidigt kan få lite tips och trix utav dom som kan mer än mig. Men då kanske jag lagt tråden på fel ställe?
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Det var någon här på forumet som tog kontakt, William eller någonting hette han.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Har inte gjort så mycket än då man måste ha pengar också till allt.
Men toppen har iallafall blivit iväg skickad på portning i kanalerna, upptagna förbränningsrum och mirafräsning.
En kam är också beställd.
Har haft en fundering i att använda original insuget och porta det då jag sett att det kan flöda mer än tillräckligt med lite jobb. Har dock inte hittat någon bild på hur dom portat, så är det någon som har portat ett insug och kan ge lite information (helst bilder) så skulle det vara guld värt.
Men toppen har iallafall blivit iväg skickad på portning i kanalerna, upptagna förbränningsrum och mirafräsning.
En kam är också beställd.
Har haft en fundering i att använda original insuget och porta det då jag sett att det kan flöda mer än tillräckligt med lite jobb. Har dock inte hittat någon bild på hur dom portat, så är det någon som har portat ett insug och kan ge lite information (helst bilder) så skulle det vara guld värt.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Annars funkar ju svanhalsinsuget bra oportat. det kostar ca 300 spänn beggat. nackdel inga spridarhål så då har man ett till problem och lösa. sedan finns "uppgraderings"-möjligheter i form av att svetsa på ett plenum.Slackan skrev: ↑fre jan 29, 2021 7:11 pm Har inte gjort så mycket än då man måste ha pengar också till allt.
Men toppen har iallafall blivit iväg skickad på portning i kanalerna, upptagna förbränningsrum och mirafräsning.
En kam är också beställd.
Har haft en fundering i att använda original insuget och porta det då jag sett att det kan flöda mer än tillräckligt med lite jobb. Har dock inte hittat någon bild på hur dom portat, så är det någon som har portat ett insug och kan ge lite information (helst bilder) så skulle det vara guld värt.
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Har faktiskt funderat över det, att borra in för spridarna är inga konstigheter. Och att kunna svetsa på ett plenum har tankarna också gått till, får se vart det leder.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Har varit lite dåligt med fart här, men jag har inte fått hem något vettigt att börja med. Och min andra brukis har valt att gå i dvala ett tag.
Har köpt stakar, framvagn, pumpar, spridare, lite renoverings material mm. Så snart det börjar trilla in lite grejer och jag får fart på den andra så ska det skruvas.
Har köpt stakar, framvagn, pumpar, spridare, lite renoverings material mm. Så snart det börjar trilla in lite grejer och jag får fart på den andra så ska det skruvas.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland