Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av blackadder »

Du ligger i bra!
Kul att se.

/Peter

MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tack!
Det är en jäkligt lång väg kvar så gäller att hålla tempo när orken finns! :D

Har dock tabbat mig när jag skulle 'snygga till' bakaxeln.
Kapade bort dom gamla fästena och skulle även ta bort alla andra fästen som inte kommer användas så det ser lite mer ändamålsenligt ut och mindre återbruk.
Naivt nog trodde jag godset skulle vara tjockt runt dom gamla momenstagsfästena. Det var det inte. :doh:
Ska se om jag kan gänga dit en plåtbit samt täta ytterligare med JB weld, självklart efter nogrann rengöring från båda sidor.
IMG_0452.JPEG
IMG_0452.JPEG (285.17 KiB) Visad 3656 gånger
I övrigt har jag preppat axeln för nya punktningar samt fräst om mina nedre länkfästen. Dom är nu ca 3.5cm kortare för ökad markfrigång och kommer sättas bredare än tidigare.
När jag ändå kortare ner dom passade jag på att mäta in och fräsa allt i samma uppsättning så nu bör dom vara nästan perfekt symmetriska vilket dom inte var innan.
För en gångs skull nöjd med passformen i alla fall. :)
IMG_0453.JPEG
IMG_0453.JPEG (333.81 KiB) Visad 3656 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Skam den som ger sig :mrgreen:
Försökte handborra men slutade med att jag stukade handleden, helt omöjligt att borra för hand när det tar ojämt.
Så upp i fräsen med skiten, säkert en timmes laborerande för att kunna komma åt, lite väl stort för min maskin.
image2.jpeg
image2.jpeg (220.5 KiB) Visad 3550 gånger
Gängade hålet och svarvade till en plugg.
Efter lite inspiration från ett annat forum så kommer jag sätta en magnet i pluggen och se om det räcker med en planpackning för att hålla tätt.
Inte helt slöseri då eftersom den skulle både fånga upp skit och funka som dräneringsplugg.
Gängan är inte 100% så finns inte en chans att den håller tätt oavsett mängd gängtätning men den är tillräckligt stark för att hålla pluggen.
Hålet är då i botten av axeln, den är upp och ner på bilden.

Är det någon som vet vad det är för givare på bakaxelkåpan förresten? Och vad den skickar för signal så att säga.
image1.jpeg
image1.jpeg (166.63 KiB) Visad 3550 gånger
'

Flera kvällars arbete nu för att vara tillbaka på ruta 1. :lol:
Hjulen är nog lite längre ner än vad jag vill ha some 'ride height', men funkar för måttning.
Dom nedre länkfästena har jag kortat ner en hel del så markfrigången är betydligt bättre.
image3.jpeg
image3.jpeg (190.11 KiB) Visad 3550 gånger
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av jompazx »

Det är hastighetsmätaren/ABS givare om bilen har det.
mvh! Jonathan Hall
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Gött, det blir perfekt att koppla in instrumentbrädan på sen!

Känner mig relativt nöjd med ramen nu så passade på att helsvetsa allt som jag någorlunda bekvämt kunde komma åt, kommer förstärka ytterligare med plåtar vid senare tillfälle för att fördela krafterna mellan ram och kaross(inklusive den gröna balken som är rätt tunn).
Sen var det dags att ge sig på det där med nedre länkarmarna, dom sitter just nu i översta hålet på axeln för "värsta tänkbara scenario" när jag måttar in allt.
För att få länkarna på plats fick jag kapa ur rätt så rejält i gröna balken och kommer behöva kapa upp ännu mer, den nya biten framför länkhuvudet tar en del av kraften från detta men kommer förstärka allt sen när jag "plåtar" igen allt.
Notera rostfläcken vid hjulhuset som jag gjort rent runt, denna och likadant på andra sidan har jag varit medveten om länge och har blivit dags att ta tag i.
IMG_0519.JPEG
IMG_0519.JPEG (308.33 KiB) Visad 3444 gånger

Fick skala rätt långt bak som vanligt. Det har antagligen kommit in fukt via två genomgående muttrar vilket ätit upp yttredelen av balken.
Fick lite bråttom att runda av för dagen här men ska göra rent så mycket som möjligt och se vilka delar av balken jag behöver byta så jag kan plåta igen det sen.
IMG_0522.JPEG
IMG_0522.JPEG (279.99 KiB) Visad 3444 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

När jag ändå låg under bilen och skulle köra vinkelharry en stund tog jag denna fina bild.
Ser ut som någon varit på och "lagat" gamla fästet genom att nysa dit lite svetsar.. :lol:
Den värsta rosten är bakom bulthålen så antagligen har väl fukten krypit in där.
IMG_0533.jpeg
IMG_0533.jpeg (212.41 KiB) Visad 3342 gånger

Kört stålborste precis överallt där jag behöver svetsa, rätt knöligt att komma åt i ramen men gick till slut.
Ny bit är bockad i 2mm plåt, mätte ramen till 1.5-1.7 beroende på vart.
Skalade även av golvet lite mer runt balken så jag kan se till att balken blir ordentligt svetsad och inte blir "kantad" i golvet.
Förhoppningsvis orkar jag fortsätta imorgon och passa in nya biten. så jag fort kan rulla vidare och lösa golvsituationen.
IMG_0539.jpeg
IMG_0539.jpeg (267.27 KiB) Visad 3342 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Nya rambiten insvetsad med en liten intern stötta för att hålla formen, kommer förstärka den utvändigt i efterhand.
Tog äntligen beslutet att kapa gröna balken helt så jag kan arbeta vidare på en ny bit där.
Rätt så utmanande att försöka tänka fram en form som täcker igen "hålet" på ett snyggt sätt men även anpassar sig efter nya upphängningen, hade såklart varit lättare att bara ersätta plåten som jag tog bort men då hade länken definitivt slagit i vid full infjädring.
IMG_0547.JPEG
IMG_0547.JPEG (291.89 KiB) Visad 3282 gånger
Så det här är nuvarande prototypen.
Försökte göra mjuka böjar ovantill för att matcha övrig form bland all plåt, skar sig mindre än vassa knäck tyckte jag.
Fortfarande mycket jobb kvar på denna bit innan jag kan svetsa in den men känns väldigt lovande.
Är riktigt frestad att pressa in något veck/form i ovansidan men vettefan om jag vill riskera att deformera biten.
IMG_0546.JPEG
IMG_0546.JPEG (268.32 KiB) Visad 3282 gånger
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Hasse Bus »

Jädrar vad du kämpar på, bra blir det oxå. :thumbright:
ALLA vet ju hur tråkigt det är att laga rost, men du gör det riktigt bra.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tack! Självkritisk som man är så blir jag aldrig nöjd så det är kul att få positiv feedback!

Himla mycket arbete bakom den här biten nu .. Tog dock lite extra tid eftersom jag kapat den för liten och fick skarva och hålla på.
IMG_0567.JPEG
IMG_0567.JPEG (318.45 KiB) Visad 3146 gånger
Bilden luras lite så det ser snett ut, har mätt noggrant så det faktiskt är rakt i verkligheten. :lol:
IMG_0572.JPEG
IMG_0572.JPEG (276.03 KiB) Visad 3146 gånger
Så bara göra om allt igen på andra sidan.
Hade inte behövt kapa lite mycket av ramen här egentligen men lika bra att göra det symmetriskt när jag ändå håller på.
IMG_0573.JPEG
IMG_0573.JPEG (291.93 KiB) Visad 3146 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

När man påminner sig själv om att man bara är en glad amatör. :|

Fick dit nya rambiten någorlunda OK, ena sidan ska inte ha "vinge" för punktsvets men hade tänkt att ha på den andra sidan.
Råkade tyvärr kapa den lite kort när jag tänkte fel men det är inte hela världen eftersom jag ändå MIG-svetsar underifrån.
IMG_0593.JPEG
IMG_0593.JPEG (232.81 KiB) Visad 2958 gånger

Det som gjorde mig redigt frustrerad är detta..
Efter vad som kändes som en evighet hade jag äntligen bockat alla små vinklar på golvplåten, passade rätt okej och svetsade in den rejält.
Inte förrän jag svetsat klart inser jag att den är 2cm högre i framkant än andra sidan. :evil:
Får se hur jag ska åtgärda detta, kapa ur känns inte som ett alternativ.. Men kan kanske kapa längs sidorna och böja ner tunneln så att säga.
Fortsättning följer..
IMG_0609.JPEG
IMG_0609.JPEG (300.31 KiB) Visad 2958 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Lyckades tvinga mig ut i garaget för att rätta till mitt misstag. Ingen idé att grubbla på det.
Kapade av hela toppen och började slipa ner och passa in den igen.
IMG_0620.JPEG
IMG_0620.JPEG (244.73 KiB) Visad 2911 gånger

Nu är det nära nog för min del!
Äntligen klar med dessa tråkiga bitar och kan hoppa tillbaka till att passa in bakaxeln ordentligt.
Första steget blir att göra klart dom främre nedre fästena.
IMG_0622.JPEG
IMG_0622.JPEG (284.46 KiB) Visad 2911 gånger
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av pickis »

ibland blir det fel, skit i det o gå vidare
det blir ju bra till slut
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tack!

Behövde borra lite större hål genom ramen, fick bli en specialförlängare till stegborren.
Betydligt roligare att leka med svarven än att laga rost. :D
IMG_0647.jpg
IMG_0647.jpg (197.96 KiB) Visad 2800 gånger

Första versionen/testet med 25mm hylsa(14mm invändigt).
Klarar säkert skjuvkrafterna men tycker inte det ser snyggt ut. :roll:
Oproportionellt mot det biffiga länkhuvudet.
IMG_0645.jpg
IMG_0645.jpg (242.02 KiB) Visad 2800 gånger

Så gör om gör rätt, borra upp till 30mm och svarva till en ny hylsa.
Nu är den 39mm till höger mot länkhuvudet och sedan 30mm genom ramen.
Tyckte detta såg mycket bättre ut, och ja, det kommer enbart ses underifrån men detaljer är viktiga. :lol:
Vinkeljärnet till höger är lite work-in-progress, kommer snyggas till en hel del innan jag svetsar den på plats.
IMG_0649.jpg
IMG_0649.jpg (301.88 KiB) Visad 2800 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tyvärr helt överkörd av saker som ska göras hemma, på dagsjobbet och min egen lilla "business" så det var några veckor sen jag ens hann titta på Volvon.
Känns för jäkla trist men så är det i bland.

Har istället försökt använda raster och dötid här och där till att rita upp el-schema istället eftersom bilen är helt rensad och inte hade någon härva att spara till att börja med.

Tanken är att ha ett rejält relä som drar när jag slår på tändningen.
Detta ger sen ström till säkringsboxen som matar ECU, bränslepump, ventfläkt, styrservo, tryckluftstyrning/kompressor, alla möjligt färdljus, vinderutetorkare och instrumentpanelen.
En separat säkringsbox är direkt kopplad till batteriet och är alltid på så att säga.
Denna box matar tuta, kylfläkt, stereo, strömbrytare till div. kupéljus samt relä R6
Relä R6 går aktivt vid olåst bil, detta ger ström till några brytare så att det tänds upp under den dörren som öppnas, under huv/i baklucka samt kupén ifall någon av dörrarna öppnats.
Jag tänker att denna härva kommer vara helt separat från ECU härvan(MaxxECU Sport troligtvis då den tillåter e-throttle)

Ej inritat i schemat är kablar till alla färdljus(blinkers, broms, hel/halvljus osv) men dom är relativt enkla att dra ut tillsammans med detta.

Något annat jag börjat fundera på i samband med detta är att rita upp hur jag tänkt dra bromsgrejjerna, men då behöver jag även sätta mig in i vad för bromsar jag ska använda.
Och såklart soppapumpar och så vidare som jag har noll koll på.
Kan man återanvända original tank utan att riskera soppabrist om man råkar köra lite väl aktivt och har lågt i tanken?
elschema2.png
elschema2.png (161.7 KiB) Visad 2384 gånger
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Markus »

Nu vet ja inte riktigt hur tanken ser ut på en amazon men såhär gjorde ja på min PV, jag vet inte om de fungerar än men i teorin känns de bra i varje fall. Returen går ut mitt i spiralen och där sitter även pumpen.
F586D5E0-9F9B-4EA9-B8F0-39791BACFCD3.jpeg
F586D5E0-9F9B-4EA9-B8F0-39791BACFCD3.jpeg (482.13 KiB) Visad 2375 gånger
Skriv svar