Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Det ser väldigt snarlik ut iaf, ser ut att mest vara påfyllningsröret som skiljer(sticker ut bakåt på amazon).
Tänker att jag ställer tusen frågor nu och hoppas på svar. :D
Har skummat igenom din tråd men svårt att hänga med allt när läsförmågan och koncentrationen strular.
Jag ser att du har någon sorts AN-koppling på långsidan, är det där returen kommer in?`
Vad är lilla röret som sticker iväg ovanpå på kortsidan?
Vad är det för pump du monterar ner i spiralen sen?
Antar att det är någon sorts dränkbar högtryckspump som sen matar hela vägen fram till fuelrail?
Kommer du köra någon sorts catchtank/buffer imellan?

Som jag förstått det efter lite googlande finns det en hel del olika sätt att designa bränslesystem ...
Förpump i tanken och högtryckspump "inline" utanför ..
Ingen förpump och en högtryvckspump "inline" utanför ..
Ingen förpump och "in-tank" pump ..

Detta går, ibland via catch/buffertank och ibland inte.
Bränslefilter känns väl som en bra sak oavsett på vägen till motorn.

Jag siktar väl på max 300hk så känns inte som det bör krävas extrema prylar. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Markus »

Ingen fara, vi gör de enkelt!
Anslutningen på sidan tanken (A - blått) är original sugledning fram till bränslepumpen på motorn, den använder jag som retur och sugröret i tanken går in i spiralen så att returflödet går in i den.

Anslutningen ovanför påfyllningarnas (B - rött) är original avluftning, bara ett rör som går in i påfyllningsröret.
2751D5A2-C8B9-47BA-BC4D-FCB52F0B9058.jpeg
2751D5A2-C8B9-47BA-BC4D-FCB52F0B9058.jpeg (267.32 KiB) Visad 3401 gånger
Då tanken är rätt grund så ryms inte hur stor pump som helst utan ja har köpt en enkel högtryckspump bara, nu köpte ja en lite ”finare” pump i hopp att den är tystare. Men till 300hp räcker de me nästan vilken originalpump som helst!
Den matar hela vägen fram till fuelrailen och sen efter regulatorn så har ja använt originalledningen tillbaka till tanken.
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Toppenförklaring! Då känner jag mig genast tryggare med bränsledelen!
Det får bli en liknande operation på min tank sen när det börjar närma sig. :)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Markus »

MrCrankyface skrev: ons maj 12, 2021 9:02 am Toppenförklaring! Då känner jag mig genast tryggare med bränsledelen!
Det får bli en liknande operation på min tank sen när det börjar närma sig. :)
Innan dess borde ja hunnit prova min, målade bakaxeln idag så är snart bara montering av allt kvar!
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Trubbis »

Markus skrev: ons maj 12, 2021 8:53 pm
Innan dess borde ja hunnit prova min, målade bakaxeln idag så är snart bara montering av allt kvar!
Det ska bli spännande att se hur kanelbullen funkar :D

Och till byggherren, vilket enormt jobb du lägger ned! Och bra verkar det bli, kul att följa! :D
Ludvig Lyttbacka
inken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor maj 20, 2021 10:14 pm

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av inken »

kul bygge,
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tack allesammans!

Har varit lite stiltje nu ett tag, har väl en cirka 20 olika projekt igång samtidigt som jag studerar och försöker driva min lilla firma. :mrgreen:
Orken och motivationen är på väg tillbaka nu när jag några av sakerna börjat gå i mål.

En sak som skapat hinder för mig, mentalt, är att jag varit osäker på hur jag ville bygga ihop karossen igen.
Då tänker jag både på rumpan som är helt sönder kapad men även sidokjolar och fronten.
Jag vill inte att det ska vara en "standard Amazon med breda hjulhus" utan helheten är viktig.

Till slut kom jag någorlunda överens med mig själv om det här stuket.
-Stretchad/förlängd front utan org. kofångare, lite inspo från vissa BMW 2002
-Breddade sidokjolar
-'diffuser' baktill, mest för att jag tycker dom är coola.
-Sträckt ner hela bakändan för för ett mer "slammed" utseende.
Ett fel i rendern är framskärmarna, breddningen där ska såklart vara lika mjuk i radien som baktill.
zon2.JPG
zon2.JPG (60.05 KiB) Visad 2692 gånger
zon3.JPG
zon3.JPG (47.44 KiB) Visad 2692 gånger
Detta gjorde mig så pass motiverad att jag istället för att arbeta på bilen, började arbeta på en video om den.
Blir inte riktigt klok på hur min motivation funkar, men så är det ibland. :lol:
Verkar inte som jag kan embedda videon men här är länken till den:
http://youtu.be/aKfw2aTqC_4
Inget nytt men betydligt lättare att hänga med i processen. :mrgreen:
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Jahopp, det blev en orimligt lång "paus" för att kunna hantera övriga livet.
Gått från att knega heltid till att studera heltid, så senaste halvåret har varit jäkligt lite fritid och väldigt mycket arbete samtidigt som man ska ta hand om allt annat viktigt.

När jag haft små stunder över har jag bläddrat igenom allt gammalt foto och videomaterial jag har på bilen och fortsatt göra lite videos på projektet.
Det har faktiskt varit jäkligt motiverande att se hur mycket man fått gjort när saker börjar kännas som evighetsprojekt.
Länkade del1 sist men här finns även del 2 till 6:
https://youtube.com/playlist?list=PL8Vs ... _vIzm3A42-

Hur som! Nu när motivationen är på topp har jag haft turen att ha hunnit ikapp med allt som ska göras, och därmed hunnit jobba på bilen!

Tror jag avslutade med att bara ha lagt dit ett vinkeljärn för att styva upp infästningen för nedre länkarmarna.
Det blev en del timmars pill men har nu format om dom rejält samt borrat hål för att kunna punktsvetsa.
Bör bli rejält stor yta som den kan sprida belastningen på när jag dessutom svetsat runt hela fästet.
Svarvade/svetsade även ihop temporära skruvar för att kunna klämma ihop allt för punktsvetsning, dessa får nog vara lite "placeholders" tills dessa att jag vet att hela bakvagnen artikulerar som den ska.
IMG_3447.JPG
IMG_3447.JPG (322.17 KiB) Visad 2061 gånger
Punktat på plats, bara så det sitter kvar och tål lite belastning, tanken är att kunna få loss det utan för mycket jobb om det skitit sig.
Får nog slipa ner och TIGa runt infästningen till vänster, svårt att komma åt så pass att det blir snyggt med MIG..
IMG_3457.JPG
IMG_3457.JPG (251.94 KiB) Visad 2061 gånger
Så nästa steg blir att få till ett övre fäste, blev flertal timmar "gör om gör rätt" här med alla olika vinklar.
Delvis har jag glömt vad jag tänkte sist och delvis så verkar jag inte ha tänkt rätt om jag kollar på dom få anteckningar/mått jag har.
Ritade upp allt i CAD så nära verkligheten som möjligt och lekte runt lite för att komma fram till denna lösning, mer inspirerat av Factory five som nämnts tidigare i tråden.
Dom orangea bitarna ska läggas till, dom gröna är original tvärgående "balk" och dom gråa är det jag ersatt av det nedruttnade originalskrotet.
Detta är lite av en "grundlösning" för att få saker på plats, så får det bli ett senare steg att förstärka vidare på utsatta ställen.
T.ex avleda kraften från det övre staget så det inte ger allt för mycket "knäckande" kraft mot det tvärgående röret jag leder ner krafterna i.
Svårt att förklara i text, blir nog mer uppenbart när jag kommer dit. :mrgreen:
IMG_3521.JPG
IMG_3521.JPG (118.68 KiB) Visad 2061 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Snidar vidare på detta.
Fräst ut lite former, bara kapa ur det som inte ska behållas och svetsa ihop.
Finns säkert smidigare och snabbare sätt men använder vad som finns på hyllan, av rätt kvalitet såklart.
IMG_3596.JPG
IMG_3596.JPG (123.15 KiB) Visad 1894 gånger
Slutade med att jag rev ut hela axeln då något sett snett ut.
Dubbelkollade mina nedre fästen och dom sitter rätt, samma vinkel och avstånd från hjulet.
Måttade då in och punktade fast det övre fästet som i sig är bara punktat ihop, ifall jag ändrar mig. :lol:
IMG_3620.JPG
IMG_3620.JPG (158.1 KiB) Visad 1894 gånger
Passade på att ta en jäkla massa mått nu och uppdatera min lilla modell.
För det första så ser det ut som jag punktat fast mina nedre fästen för smalt, detta får jag justera framöver.
För det andra så hittade jag vad som lurat mina ögon, det är att pinjongen är lite förskjuten, ca 2.5cm..
Så nu känner jag mig betydligt bekvämare med att ingenting är tokfel och ska sätta kapen i bilen igen, för att få plats med övre fästet i bilen.
4.JPG
4.JPG (57.27 KiB) Visad 1894 gånger
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av blackadder »

Kul att du fortsätter.
Roligt att läsa om.

/Peter

MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tack och kul med kommentarer!

Sjukt hur tiden bara springer iväg från en hela tiden men..
Varit rätt lågt med energin och ryggen bråkar konstant, så krångla med bakaxeln upp och ner hela tiden för att passa in saker fick mig att tröttna totalt.
Började designa en liten lyft men så stack virkespriserna iväg och jag tappade lusten med det också.
Efter att låtit detta hindra mig i ex antal veckor så bestämde jag mig för att bara köpa två saxdomkrafter och modifiera dom istället.
Fortfarande en del krångel men mindre jobb än att bygga skiten från scratch.


Först en gammal skrivbordsmotor(finns inte en chans att jag tänker veva detta manuellt :hey: )
Fick svarva fram en ny utgångsaxeln då det original bara är en liten gaffel typ.
1.jpeg
1.jpeg (260.18 KiB) Visad 1367 gånger

Lite 3D-printade fästen och drev senare.
Ville göra så lite åverkan på domkraften som möjligt så jag inte försvagar nånting.
Just nu endast två hål borrade och gängade M4, ett i varje "gångjärn" cirka 10 mm djupt, lär nog inte göra någon skillnad på hållfastheten.
Försökte lyfta min arbetsbänk på ca 700-800kg i lägsta läget så dreven gick sönder omgående, men då visste jag iaf vart den svaga punkten var.
2.JPG
2.JPG (285.06 KiB) Visad 1367 gånger

Nya drev designade, heliska med större tänder och annan utväxling samt starkare material och utskriftsinställningar.
Detta var starkt nog att få nätaggregatet att lösa på överström istället för att lyftmekanismen gick sönder, helt OK för min del.
3.JPG
3.JPG (168.27 KiB) Visad 1367 gånger

Liten video på hur den funkar, skruven i sig är inte så bra lagrad samt något sned, så motorfästetär designat så den kan "gunga med" skruven.
Lyfter mina 130kg utan minsta tvekan och tvivlar på att bakaxel med länkar ska väga så mycket.
https://youtu.be/Q6qY-lF0380


Så nästa steg var naturligtvis att driva två stycken från samma motor, liten omdesign och byte till större kullager för att kunna få igenom en 25mm axel som sedan får ett knutkors...
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Den som är lite snabbtänkt kan nog se att detta inte blir så bra.
Alu-rören tar upp längsled förskjutning och knutkorsen tar upp vinkelfel, så långt funkar ju allt.
Men eftersom ena domkraften är snurrad 180* så kommer den ena domkraften gå upp och den andra kommer gå ner... Inte riktigt så en lyft ska funka.
4.jpg
4.jpg (182.53 KiB) Visad 1367 gånger

Skruven sticker inte ens ur muttern när domkraften är i bottenläget så fick förlänga den med lite presspassning, förhoppningsvis blir det starkt nog så inget slirar.
Nu när domkrafterna är vinklade åt samma håll så lyfter dom i samma riktning iaf, så långt så bra.
När jag ändå hade isär allt för att svarva till passningen så fettade jag in båda skruvarna, gjorde rätt stor skillnad, får se hur det blir när dom är fulla med metalldamm sen. :lol:
5.jpg
5.jpg (178.35 KiB) Visad 1367 gånger

Äntligen på plats!
Svetsade till förlängningar som kan skruvas fast ovanpå domkrafterna då dom är riktigt låg profil.
Tanken med att ha dom avtagbara är jag då kan använda dessa domkrafter till andra dumma projekt i framtiden.
Vore t.ex kul att göra dom starka nog att lyfta en bil för enklare däckbyten osv när dom är klara i det här syftet, dom är ändå speccade för 2000kg så lite bör dom väl palla rent mekaniskt.
Trots förlängningen så lyfter dom inte riktigt högt nog, måste ha mätt lite fel men får stoppa in klossar under domkrafterna så allt hamnar på rätt höjd till slut, inget större problem utan nästan en fördel att kunna anpassa.
6.JPG
6.JPG (200.36 KiB) Visad 1367 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Senast igårkväll lyckades jag göra lite framsteg på faktiska bilen..
Haft denna design färdig ett tag men inte fått tummen ur pga lyftarna.

Som tidigare fästen började jag med 2st 40x80mm rör, kapade ur lite väggar och svetsade ihop till ~80x80mm
Tidigare fästen har jag till största del gjort i fräsen för att efter det splitta och svetsa.
Denna gång så grovkapade jag allt, svetsade ihop och slipade ner för att därefter planfräsa den öppna långändan och rita ut alla mått med den ändan som referens.
Därefter körna, borra och slipa rent/forma kanter osv med vinkelharry.
Skitade ner mycket mer men gick lite fortare och var lättare att få allt att linjera när jag gjorde borrande osv efter svetsning istället för tvärtom.

I min skiss hade jag tänkt förstärka denna framåt, men då kan jag inte ha ett passagerarsäte. :doh:
Något jag inte insåg förrän jag började titta på det i verkligheten så att säga.
Så antingen får jag förstärka på annat sätt eller flytta det ännu mer i sidled så jag kan sätta en mindre förstärkning mot dom 40x80 rören som redan är insvetsade.
Får fundera lite på den saken...
7.jpg
7.jpg (39.21 KiB) Visad 1365 gånger
https://youtu.be/v0mrYGT4lO0
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Börjar bli så trött på att kapa bort saker, känns inte som det blir några framsteg av det. :roll:
Helgens skörd iaf.
Det noggranna måttandet i baksätesväggen visade sig vara ganska onödigt, fick ändå kapa ur rätt rejält för att kunna bygga ihop det lite snyggare sen.
Även kapat bort original panhardfäste då jag inte gillade dess placering.
IMG_4842.JPG
IMG_4842.JPG (257.45 KiB) Visad 1239 gånger

Föga förvånande så är "bakre ramen" också i rätt dåligt skick, om jag orkar så ska jag försöka laga detta annars får den reparationen vänta tills bilen är stark nog att sitta på grillspett så jag kan vända upp den.
(bilden är upp och ner av oklar anledning)
IMG_4821.JPG
IMG_4821.JPG (247.74 KiB) Visad 1239 gånger

Första prioritet blir nog att börja stänga igen detta igen, återfå lite styrka och trevligare än att ligga under bilen med vinkelslip.
Har kontrollerat alla möjliga mått på axel och hjul, känns ändå som alla fästen hamnat bra nu.
Räknat med +- 60mm som fjädringsväg och alla stag parallella med marken vid normal belastning, finns betydligt mer fjädringsväg neråt men uppåt är det på millimetern.
Gällande styrkan för övre fästet så tror jag det ändå kommer bli ganska starkt när jag boxat in hela konstruktionen, så får jag lägga in en förstärkning i väggen för att fördela eventuell lastförskjutning där.
IMG_4838.JPG
IMG_4838.JPG (280.54 KiB) Visad 1239 gånger
Förhoppningsvis en roligare uppdatering nästa gång när det blir mer plåtformning och "återställning".
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av blackadder »

Det är roligt att läsa dina uppdateringar nu också.
Känner igen att man börjar kapa försiktigt och tror att det ska räcka, för att få kapa flera gånger till.

/Peter

Skriv svar