Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Hej!

Jag är bara en glad amatör men har ändå gett mig på att bygga om denna stackars amazon totalt.
Har haft den ett tag nu så det mesta i denna första post är historik på vad jag hittills gjort.
Den var billig i inköp och skicket var därefter.
Fick tas på släp hem och första tiden gick åt till att få den att funka överhuvudtaget men med stora planer längre fram.

Den ser betydligt finare ut än vad den är/var under den tjocka lacken.. :lol:
1.jpg
1.jpg (262.78 KiB) Visad 4652 gånger
2.jpg
2.jpg (280.61 KiB) Visad 4652 gånger
3.jpg
3.jpg (233.89 KiB) Visad 4652 gånger
Original B18 reparerades med renoverad förgasare, ny bränslepump, byte av tändkablar, lagning av rotor, byte av slangar och så vidare. Var en hel del meck med att få igång den.
Alla bussningar i framvagnen byttes, alla fjädrar och dämpare byttes.
Det otroligt slitna avgassystemet nödlagades.

Så nu gick skutan att köra och det gjorde jag i någon vecka tills jag tröttnade på att växellådan var ett helsike att växla.
3-4 var lena som silke men 1-2 var svårflörtade.
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Rev isär växellådan och det enda jag kunde se var att synkringarna inte verkade helt OK så dessa byttes, passade på att polera upp locket och lacka allt annat.
4.jpg
4.jpg (200.29 KiB) Visad 4649 gånger
Någonstans i denna vevan, i samband med att bussningarna byttes, så byggde jag om framvagnen till 5x108 bultmönster så jag kunde montera ventilerade 240 bromsar.
Delvis för att jag ville ha ventilerade skivor och delvis för att hela ombyggnationen i princip blev samma kostnad som nya amazonskivor.