Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Hej!

Jag är bara en glad amatör men har ändå gett mig på att bygga om denna stackars amazon totalt.
Har haft den ett tag nu så det mesta i denna första post är historik på vad jag hittills gjort.
Den var billig i inköp och skicket var därefter.
Fick tas på släp hem och första tiden gick åt till att få den att funka överhuvudtaget men med stora planer längre fram.

Den ser betydligt finare ut än vad den är/var under den tjocka lacken.. :lol:
1.jpg
1.jpg (262.78 KiB) Visad 4652 gånger
2.jpg
2.jpg (280.61 KiB) Visad 4652 gånger
3.jpg
3.jpg (233.89 KiB) Visad 4652 gånger
Original B18 reparerades med renoverad förgasare, ny bränslepump, byte av tändkablar, lagning av rotor, byte av slangar och så vidare. Var en hel del meck med att få igång den.
Alla bussningar i framvagnen byttes, alla fjädrar och dämpare byttes.
Det otroligt slitna avgassystemet nödlagades.

Så nu gick skutan att köra och det gjorde jag i någon vecka tills jag tröttnade på att växellådan var ett helsike att växla.
3-4 var lena som silke men 1-2 var svårflörtade.
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Rev isär växellådan och det enda jag kunde se var att synkringarna inte verkade helt OK så dessa byttes, passade på att polera upp locket och lacka allt annat.
4.jpg
4.jpg (200.29 KiB) Visad 4649 gånger
Någonstans i denna vevan, i samband med att bussningarna byttes, så byggde jag om framvagnen till 5x108 bultmönster så jag kunde montera ventilerade 240 bromsar.
Delvis för att jag ville ha ventilerade skivor och delvis för att hela ombyggnationen i princip blev samma kostnad som nya amazonskivor.
Både gamla dämpare och motor har läckt olja som ni kan se, allt var härligt kladdigt och fint.
5.jpg
5.jpg (233.63 KiB) Visad 4649 gånger
Rengjort, lackat, nya slitdelar och allt möjligt. Löjligt mycket tid och arbete nerlagt för att fräscha upp detta.(Som jag ändå kommer göra om ytterligare en gång har jag bestämt mig... :doh: )
Navet är nersvarvat och omborrat för att passa in skivorna.
6.jpg
6.jpg (214.87 KiB) Visad 4649 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

En hel del rostlagning har utförts, dessa är väl två av dom roligare ställena.
Jäkligt bra övning men gud vad tröttsamt att hålla på med, desto mer man gräver desto mer problem hittar man ...
7.jpg
7.jpg (166.31 KiB) Visad 4649 gånger
8.jpg
8.jpg (133.95 KiB) Visad 4649 gånger
Till slut fick jag ihop högen av delar till detta!
Nu med en OK växellåda och en uppfräschad framvagn så både bromsade och svängde den bättre men definitivt inte bra.
Att köra motorväg var lite som en gammal jänkarfilm, man fick konstant parera med ratten, antagligen glapp i styrväxeln och dom stagen.

Eftersom framvagnen är ombyggd till 5x108 och bak fortfarande är 5x114 är det olika fälgar. Jag visste redan att jag ville byta bakaxeln i framtiden därför valet att gå till 5x108.
Jag hade tänkt att köra så här ett år eller så men som vanligt kliar det i fingrarna......
9.jpg
9.jpg (220.16 KiB) Visad 4649 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Till slut kände jag vara att jag var färdig med att punkt-laga massa olika saker, det var dags för ett ordentligt grepp. Gör rätt från början istället för att släcka bränder.
Bilen revs ner totalt.
12.jpg
12.jpg (228.97 KiB) Visad 4646 gånger
Det var otroligt många ställen där det inte ens fanns plåt längre, utan bara stora kakor av spackel. :mrgreen:
Sånt vill inte jag hålla på med, slog loss allt jag hittade för att lösa det senare.
11.jpg
11.jpg (181.76 KiB) Visad 4646 gånger
När jag fick loss hatthyllan så var det inte mycket plåt kvar där heller så detta fick bli en förstagrej att fixa. Tycker att det borde ge lite mer styvhet åt karossen igen om man kan bli av med dom enorma hålen.
Det var en hel del trix med att hitta rätt form på pressverktygen för att återskapa originalet men till slut kom jag rätt nära.
13.jpg
13.jpg (223.31 KiB) Visad 4646 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Färdigsvetsade och slipade hatthyllan, märktes faktiskt markant skillnad i ryggstödet!
Går inte få det att svikta längre i överkant.
14.jpg
14.jpg (240.9 KiB) Visad 4640 gånger
I samma veva började jag kapa 'lite' i bakluckan.
Hela reservhjulsbaljan var i princip rutten, varje skarv mellan plåtarna hade spår av rost och sidorna mot skärmarna var rejäla hål.
Axeln som syns är min "nya" 1031 från en 940.
15.jpg
15.jpg (181.23 KiB) Visad 4640 gånger
Började bygga upp någon ny variant av "reservhjulsbalja", djupare än innan då jag tycker markfrigången finns och det ger mig lite bättre lastutrymme.
Svetsat in lite stänger till höger för att staga upp bakdelen under tiden jag kapar golv.
Har inte kommit så mycket längre här då jag behöver åtgärda bakdelen men inte bestämt mig hur samt att jag vill komma längre med sidans rostlagning innan jag knyter ihop det med baggagegolvet.
16.jpg
16.jpg (248.24 KiB) Visad 4640 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Eftersom nya axeln är betydligt bredare och jag även vill smälla dit 245 breda bakdäck så fick det bli lite slakt av hjulhusen också, dom var ändå riktigt rostiga i plåtskarven.
Har gjort tillfälliga rör som håller i axeln för att kunna justera in den i någorlunda rätt position under tiden jag bankar plåt.
17.jpg
17.jpg (277.88 KiB) Visad 4639 gånger

Denna plåt sitter svetsad i hjulhuset, sedan slitsad, nerbockad och svetsad.
Försökt göra den lite bredare än däcket så jag i värsta fall kan justera med spacers för att få hjulpositionen perfekt.
Det sitter 225 däck på just nu och jag vill som sagt ha 245.
Bara som påminnelse är jag bara en glad amatör som konstant tar mig vatten över huvudet så vi får se hur detta blir.
18.jpg
18.jpg (201.51 KiB) Visad 4639 gånger

Här har jag då kapat ur ett stort U och sedan bankat en fläns på den, in mot hjulet för lite mer styrka. Denna sitter med några svetspunkter mot plåten i tidigare bild.
Därefter har jag börjat kapa pajbitar ur karossen och försökt bocka ut samt skarva in det mot hjulhusets plåt.
Rätt bra bild för att se hur mycket bredare det blir.
19.jpg
19.jpg (229.92 KiB) Visad 4639 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

En hel del svets blev det, försökte hoppa omkring för att hålla temperaturen nere men lyckades ändå få det att slå sig lite.
Att passa in alla små fyrkanter var nog det pilligaste skiten.
"Framåt på bilen" var jag på tok för slarvlig med stora kap.
Detta gjorde att när jag böjde ut dom mot hjulhuset så tappade bilens sida sin form.
20.jpg
20.jpg (258.3 KiB) Visad 4638 gånger

Här ser man lite hur sidan dragits in när jag försökt matcha plåten mot hjulhuset.
Hade nog helt kunnat undvikas om jag hade gjort fler och mindre snitt i sidan innan jag böjde ut det.
IMG_3400.jpg
IMG_3400.jpg (139.21 KiB) Visad 4638 gånger
Efter lite mer snittande och hamrande börjar det likna nånting.
Det underlättade lite att spruta på lite färg för att kunna se formerna och hitta hög/låg punkter.
Slutresultatet är långt ifrån perfekt men hoppas kunna slutjustera lite och sedan tennspackla.
IMG_3403.jpg
IMG_3403.jpg (223.45 KiB) Visad 4638 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

På tal om rost. På många ställen (där det inte redan var uppenbara hål) så kunde man relativt lätt trycka en skruvmejsel rakt genom plåten... :lol:
Så jag började kapa. Och kapa. Och kapa.
La ändå en del energi på att borra ur punktsvetsningar för att inte ta ram och hela skiten på en gång.
23.jpg
23.jpg (272.24 KiB) Visad 4637 gånger
Till slut var det inte mycket kvar .. I princip hela torpedväggen och hela golvet var borta innan jag slutade hitta grovrost.
24.jpg
24.jpg (295.23 KiB) Visad 4637 gånger
Jäkla tur att jag sparade ramen, vad fin den var. :lol:
Kommer byta ut skrotet men får sitta så länge så bilen har lite stadga.
25.jpg
25.jpg (166.53 KiB) Visad 4637 gånger
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Eftersom det blir motorbyte till B230 så tar den lite mer plats än original B18 ...
Väldigt passade att det inte finns någon torpedvägg som kan ta emot, däremot tar oljetråget emot framvagnsbalken.
Försökte rita upp lite grovt vad som behövde justeras.
26.jpg
26.jpg (267.17 KiB) Visad 4636 gånger
Lekte TIG-svetsare och brände dit nya plåtar, förhoppningsvis tätt men det får provas längre fram.
Hade tråget skruvat i mitt arbetsbord under tiden jag svetsade och det var nästan spikrakt när jag var klar.
27.jpg
27.jpg (300.84 KiB) Visad 4636 gånger
Jag tror och hoppas motorn nu kommer tillräckligt långt bak för att ha plats med kylare och intercooler.
Plankan och plastbiten använde jag för att hålla motorn perfekt centrerad under tiden jag punktade dom nya motorfästena.
Hade en liknande lösning baktill som höll växellådan centrerad.
28.jpg
28.jpg (244.08 KiB) Visad 4636 gånger

Nu är vi i ganska så up-to-date!
Jag har rätt så begränsat med energi så detta kommer nog bli ett långtidsprojekt.
Jag sista veckorna samlat på mig mer material så har nu balkar och plåt hemma till ram/golvbygge, rör och bussningar till bakaxelupphängning och lite annat godis.
Tänkte ge mig på att göra 3-länk upphängningen och mäta in bakaxeln perfekt innan jag ger mig på att göra den andra bakskärmen, då kan jag utgå ifrån bakaxelns nav för att centrera allt perfekt.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Martin H »

När jag såg breddningen av bakskärmarna så tänkte jag på filmen Amors bilar😃
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Thunderbo1t »

Samma här :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av blackadder »

Amors bilar! Det var en riktig nostalgichock. Den får man ju leta upp och titta på.

/Peter

pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av pickis »

"Bara som påminnelse är jag bara en glad amatör som konstant tar mig vatten över huvudet"

det blir hur bra som helst :thumbright: :thumbright: :thumbright:
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Jag är nog lite för ung, missar helt referensen om Amors bilar. :lol:

Tack Pickis!

Hunnit lägga några mer timmar på vraket men framförallt haft råd att beställa hem mer saker.
-Rullbur för gata från finess.se, egentligen något jag ville prova göra själv men detta spar en hel del tid.
-Nya golvbalkar(80x40x3) från Montano, bör vara betydligt starkare än original.(Har en 6 meters längd bakom kameran också).
-Beggad kardan från skroten.
-Polyuretanbussningar från Speeding.se.
-Rör till 3 länk upphängning från Areco Direkt
Dom tre rören som ligger i övre vänstra hörnet är kapade och frästa till exakt längd, sen har jag svarvat till lite pluggar som ska bli gängade höger/vänster för att ha inbyggd justering.
1.JPEG
1.JPEG (276.62 KiB) Visad 4394 gånger
Detta är min tanke om 3 länks stängerna.
Kommer få svarva fram en bit höger och vänstergängad stång och sedan svetsa detta till dom yttre rörbitarna. I där kommer polyuretanbussningarna sen sitta.
Iom att det är hö/vä gängat så bör jag ganska lätt kunna justera bakvagnsgeometrin och sedan låsa allt med låsmuttern.
5.JPG
5.JPG (31.6 KiB) Visad 4394 gånger
Så fort axeln sitter på rätt plats med 3 länken ska jag ta tag i balkarna, kapa bort allt gammalt och svetsa in det nya stålet samt triangulera lite mer för en stadigare bottenplatta.
2.JPEG
2.JPEG (278.84 KiB) Visad 4394 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Steve »

Varför inte en 240-axel så du rymmer fälgar med lite kant? Spårvidden lär väl bli mer lik den främre då också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar