Bestyckningsråd

Allt inom snöskotrar
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Bestyckningsråd

Inlägg av Lången »

Har bytt ut min tillotson förgasare som jag stått och svurit över ett par vintrar nu mot en mikuni och trodde alla mina bekymmer skulle vara lösta. Men jag får inte till någon tomgång på skoter skrället. Är som sagt en sachs 290 som jag satt en mikuni på, vet ej modell på mikunin, men mäter jag den så är den 34mm invändigt och den har rund trottel. Skotern går bra när man kör på högre varv, varvar ur fint, men på lägre varv och tomgång är den helt död. Drar jag ut chocken har jag tomgång i ca 10 sekunder sen surar den ner sig, trycker jag in chocken så varvar den upp och stannar. Huvudmunstycket är 220 och tomgångsmunstycket har jag provat 17.5 / 20/ och 25 men märker ingen skillnad alla mellan dom. Har även provat mindre och större huvudmunstycke utan framgång trottelnålen står på mittersta hacket. Bränslepumpen är ny och förgasaren rengjord ca 400 ggr senast i kväll:) Så är det mån som har något bestyckningstips eller nått annat råd att ge?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd

Inlägg av Jens Gustavsson »

tjuv luft? tomgångs munstycket borde va 20 enligt min servismedelande lista men kan behöva 25?

hur gick den med tilotsen? samma problem mer eller mindre? de bruka ju fungera ganska bra om man satt de 1000 membranen rätt :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd

Inlägg av Jens Gustavsson »

bestyckningen för 290 motorn är för övrigt

30mm och heter 30-127

huvud 200 (behöver nog va större på en 34mm)

E-rör (nålmunstycke) 169 P-0 stämmer nog inte till en större gasare heller??

tomgång 20

nål 50P7 (passar nog inte den större gasaren heller?)

läs mer i graham boken eller googla "mikuni tuning manual pdf"
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Re: Bestyckningsråd

Inlägg av Lången »

Tillotsen förgasaren hade typ samma symptom, svårstartad och taskig tomgång, i övrigt rätt ok. Har bytt alla membran osv i den men har tröttnat. Har fått till hyffsad tomgång nu, tog fram miniborrarna från moppe tiden och började testa mig fram med större och större borr. Tog även lös insuget och gjorde nya packningar plus blåsilicon så de borde vara supertätt nu:) Ska göra ett riktigt test av skotern i morrn, började regna här nu:(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan va nån packbox?
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Re: Bestyckningsråd

Inlägg av Lången »

Motorn är nyligen renoverad så jag hoppas inte det är nått sånt.
Skriv svar