Torque arm "tci-style"

Modifieringar och tips
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Torque arm "tci-style"

Inlägg av Falkenrejsing »

Tjena.
Håller på och krånglar med min rod lite.
Ska bli byte av bakaxel och då får jag även chansen att göra mig av med de snedställda ladderbars som byggaren micklat dit en gång i tiden.
Nu klurar jag på en lösning som inte inkräktar på kupén (som ni förstår, detta är en färdig bil som ska uppgraderas). Torque arm verkar ju vara smutta prylar när man kör coilovers som jag gör, men oftast är den ju i formen av en ensam ladderbar som går under golv/i kardantunnel. Där finns idag väldigt begränsat med plats då karossen ligger lågt över ramen osv. Så jag hittade detta:
https://totalcostinvolved.com/product/1 ... uspension/

En lösning jag knappt tror jag sett på några bilar här.
Det blir ju ingen triangulering på armen, så den får ju ta upp mycket böjande kraft. Kan det vara orsaken till att man sällan ser det?
Vad tror folket, är detta en möjlig lösning eller en återvändsgränd?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av blackadder »

Bör ju funka fint.
Bygger du själv kanske det är en bra idé att öka profilen på armen för att göra den starkare.

Kanske lägga den bredvid kardan?

/Peter

Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av Bassek »

Är väl typ så David Herbertsson har det på sin opel, dock inte lika "kort" där övre stagen möter torqearm:en
MVH Basse
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av Falkenrejsing »

Lackadder: Bredvid kardanan uppe i kardantunneln är det så att säga redan ganska fullt.

Bassek: Hade för mig att jag sett något på hans bygge, men nu är alla bilder borta så kunde inte verifiera tyvärr.

Vi får väl se hur det slutar, det blir nog provkörning med nuvarande Axel och stegar först, sen byte till ford 9" och en ny upphängning i samband med det. Jagar mest idéer just nu.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av JoBy »

En fundering ... vad skulle hända om momentstaget går bakåt istället för framåt? Är det någon som har byggt så?
- pinjongvinkeln ändras åt andra hållet, men ändringens storlek beror på momentstagets längd.
- Chassiet får en nedåtriktad kraft bakom bakaxeln istället för en uppåtriktad kraft framför. Men lyftande kraftern vid framaxleln blir samma. Bakfjädern pressas ihop istället för att dras isär. Sammantaget har jag en känsla av att det blir typ samma i slutänden ...

Bild
Jonas Bylund
Bild
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av Falkenrejsing »

Joby: detta har jag läst om, det rekommenderades inte.
Men kommer inte ihåg varför just nu, eller vart jag läste det.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av therealpinto »

TCI's variant fungerar absolut, det handlar ju mest om att göra armen tillräckligt kraftig. Det kan bli lite tungt och klumpigt men annars är det egentligen inga problem i sig.

Bakåt är ju en rod oftast rätt kort, det kan bli bökigt att rymma något vettigt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Torque arm "tci-style"

Inlägg av p.hedman »

Moment arm är super , jag monterar den på alla bilar jag bygger om även åt vänner.
Se till att den blir så lång som möjligt bara , jag monterar det främre fästet oftast i vxl balken om möjligt .
För kort stag så blir bilen att den reser sig vid gas på drag går att åtgärda med hårdare dämpare om man ej kan ha ett långt stag.
Se till att kryss förstärk staget , eller boxa det men annars så funkar det bra.
Vid rakt fram åkning så kan man montera kränghämmare om man vill , bilarna har en tendens att lyfta vänster fram hjul annars :) ...
Funkar lika bra på frakt fram som banbilar så slipper man förstöra golvet ...
Som sakt så sitter det org på vissa årsmodeller av Camaro och Mustanger
/ Peter
Skriv svar