Aussie locker modifiering.

Modifieringar och tips
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Aussie locker modifiering.

Inlägg av Manfred »

Skulle det fungera att köpa en aussie locker diff till Volvo, och sedan kombinera ihop den med "dreven/gavlarna' från en aussie till tex en Ford? Så att man får i värre drivaxlar i en 1031.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Aussie locker modifiering.

Inlägg av The »

Hur mycket jobb måste man lägga ner på att bearbeta drivaxlarna då?
Går ju att beställa sviktstålsaxlar annars
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Aussie locker modifiering.

Inlägg av Ersviken »

om du liks köper nya drivaxlar och diff, är det inte lika lätt att i samma veva byta till ett stabilare hus med bättre axeländar också ?
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Aussie locker modifiering.

Inlägg av Manfred »

Hela idén bygger på dragracing på en budget. Många åker ju 1031 och det verkar ju som att drivaxlarna är det största bekymmer. Vad går sviktstålsaxlar lös på?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Aussie locker modifiering.

Inlägg av Ersviken »

skulle då tipsa om att köpa en ford 8.8 axel från en explorer, den senaste jag köpte gav jag 1500kr för. (du lär garanterat hitta en komplett för 3500kr, de pengarna får man en hel ford explorer för), då har den lamelldiff och 3.73 i utväxling, starkare hus å bättre på i stort sett allt än en 1031a (om man bygger bort C-clipsen.) Finns massor med eftermarknades delar och har 31 splines drivaxlar som standard.

Har du en 1031a från en 740 så skiljer nog inte bredden så mkt heller.
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Aussie locker modifiering.

Inlägg av Manfred »

Visst är diffhuset förskjutet på en 8.8? Så man måste korta ner ena sidan.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Aussie locker modifiering.

Inlägg av Ersviken »

är förskjutet ca 2 tum, har man ganska lång mellanaxel så äre nog inte nå problem.
Skriv svar