Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Modifieringar och tips
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av therealpinto »

Att sänka infästningen för övre bärarmen påverkar knappast bump steer mer än marginellt, det kommer i så fall mest av att camberkurvan ändras. Men det är det nog värt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av Lillen »

Jo angående övre länkarm så är jag med.
Shelbysänking mm mm.

Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.

Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?

Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.
VW & Volvo.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av therealpinto »

Visst är det så, men hur mycket ändras linjen för att man sänker övre bärarmen något 10-tals millimeter?

Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.

Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av tobmag »

Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av jompazx »

Lillen skrev:Jo angående övre länkarm så är jag med.
Shelbysänking mm mm.

Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.

Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?

Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.
Kom å tänka på förövrigt att så som vi gjorde flyttades inte fästet i endast en dimension eftersom original fästet för hundbenet lutar lite, vi bulta en plåt i original fästet som hade 2 nya hål med 40mm c-c, så i höjd är det inte riktigt 40mm lite mindre pga att hundbenets fäste lutar lite, vår flytt påverka nog denna linje ytterst lite, för när man sänker så blir ju linjens vinkel mindre men så flytta vi in ett par mm och då blir ju linjen lite brantare igen. i jag tror inte man ska hänga upp sig allt för mycket på den linjen. det är nog ett bra utgångsläge Vi börja på den men det perfekta läget ligger inte riktigt rakt på(iallafall inte i denna framvagn), konstruerar man en komplett framvagn från grunden funkar det säkert bra.
therealpinto skrev:Visst är det så, men hur mycket ändras linjen för att man sänker övre bärarmen något 10-tals millimeter?

Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.

Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.

Gustaf
Jo vi testa mest, läste kapitlet i SFRO-boken och en konversation med bess-mannen, det är ju svårt att att försöka räkna på. är ju så nästan hopplöst att mäta upp dessa pressade plåtdetaljer och fösöka hitta centrum på kulleder etc. Konstruerar man en framvagn från grunden är det nog värt det, då kan man ju rita upp det i nått CAE program och dra genom fjädringsrörelsen.

Kan lägga upp bilder på vår "mock up" i eftermiddag, Om någon annan vill ha "inspiration". först hade vi ett flyttbar inre kulledsfäste först sedan ett bultat och när vi testat det bultade riktigt noga så det stämmer bra och lika på båda sidor, så kommer vi svetsa ihop hela skiten.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av super7 »

När jag rättade till bumpsteer på min se7en
så använde jag bland annat detta program
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av harder22 »

Jag byggde om min 142a med Kuggstång med centrumstyrning från opel astra F.
7 grader caster. (slaget på kuggstången är 150 mm totalt och med dom extremt långa styrarmarna som 140 spindlarna har resulterade det i väldigt dålig styrvinkel (typ som min tråkiga s60 brukis)
jag har flyttat bak torpedväggen 10 cm vid motorn ca för och kunna få den längre bak. upplever stora problem med ackerman PGA att det inte är möjligt att flytta styrväxeln längre bak pga remskivan på motorn. Och svetsa i dom gjutna spindlarna för och ändra vinkeln på styrarmen ser jag inte som ett altenativ. Lite hamnat i moment 22 idag är det paralellstyrning, så dom som kör drifting hade ju varit nöjda. påminner lite om svetsdiff när man kör i grus.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)

Inlägg av jompazx »

Enligt excel arket ligger vi på ca 90% ackermann där är vi nöjda(vi orkar inte jaga de sista å riskera att fucka up bumosteeren), vi har ju inte haft några problem med att inte kunna flytta tillräckligt långt bak vi har drygt 350mm från framaxeln till remskivan på b20. Ska testa hur ackermannen verkligen är.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar