Mått E36 framvagn

Modifieringar och tips
simlar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Ort: Luleå

Mått E36 framvagn

Inlägg av simlar »

Hej jag har en ombyggd Volvo 360 med OM604, 240-hjulupphängning bak och e36-hjulupphängning fram.

Men jag har kraftigt med bumpsteer efter jag byggt in e36-framvagnen.
Det enda som jag kan tänka mig är fel är vinklarna på bärarmarna.
Jag har vänt lollipopsen spegelvänt för att få monterat dom i bilen utan att modifiera original längsgående balkar hade annars kunnat måtta efter ett riktningsschema jag har bild på.

Det jag då efterfrågar är C-C måttet mellan bärarmarnas spetsar i bakkant.
Se bild på vilket mått jag menar:
Bild
Bild
Projektbil 1: Volvo 360 GLT -88 OM604, E36-framvagn, 240-bakvagn "Gatbil/busbil"
Projektbil 2: Volvo 244 DL -75 M51D25 "Glidarbil"
Bruksbil: VW Amarok -14
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Mått E36 framvagn

Inlägg av Bassek »

Ser ju ut som styrväxeln sitter för lågt ( eller länkarmarna för högt), styrarmen och länkarmen skall ha samma vinkel.
MVH Basse
simlar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Ort: Luleå

Re: Mått E36 framvagn

Inlägg av simlar »

Hmm, nu när du säger det så ser jag att vinkeln på styrlederna inte stämmer med vinkeln på bärarmen.
Mycket väl där problemet kan ligga, att framvagnsbalken behöver komma längre ner.

Tack för insikten :)
Projektbil 1: Volvo 360 GLT -88 OM604, E36-framvagn, 240-bakvagn "Gatbil/busbil"
Projektbil 2: Volvo 244 DL -75 M51D25 "Glidarbil"
Bruksbil: VW Amarok -14
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mått E36 framvagn

Inlägg av therealpinto »

Är framvagnsbalken modifierad? Styrväxeln sitter väl på balken och om den inte flyttats så bör det inte vara fel där. Men om man flyttat ned styrväxeln för att till exempel få plats med tråget blir det garanterat bump steer. Det brukar räcka att flytta 5-10 mm för att få problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
simlar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Ort: Luleå

Re: Mått E36 framvagn

Inlägg av simlar »

Först modifierade jag endast infästningarna mot karossen så den skruvas in i 360ins originalfästen.
Men styrlederna pekade då mycket framåt vilket jag misstänkte var felet till bumpsteer så flyttade fram styrväxeln 5cm men samma höjd, detta gjorde minimal skillnad.

Detta är varför jag tror att bärarmarna sitter för långt isär i bakkant då det är det måttet jag justerat för att få hjulen centrerat i hjulhusen.

Kommit på i efterhand att jag byggt lite baklänges då jag började med att bygga dit e36-styrväxeln på 360ins originalbalk och byggde sen en jigg och modifierade e36-balken så styrväxeln satt kvar i samma läge i karossen och centreradenhjulen m.h.a vridning av bärarmarna.

Planen jag kommit fram till under någpn veckas fundering är att skaffa en ny e36-framvagnsbalk och göra om installationen genom att skruva ihop sframvagnen komplett och en jigg så bärarmarna sitter i rätt vinkel och sen svetsa fast framvagnsbalken i det läget då hjulen är centrerade i hjulhusen.
Projektbil 1: Volvo 360 GLT -88 OM604, E36-framvagn, 240-bakvagn "Gatbil/busbil"
Projektbil 2: Volvo 244 DL -75 M51D25 "Glidarbil"
Bruksbil: VW Amarok -14
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mått E36 framvagn

Inlägg av therealpinto »

Styrväxelns placering framåt/bakåt påverkar normalt sett inte bump steer utan ackermann, men flyttar man mycket så kan man behöva ändra styrstagens längd för att få rätt toe och då kan det ju börja hända saker - speciellt om man som du gjort, också ändrat caster genom att flytta bakre infästningen.

Det låter som en klok plan att börja om med en orörd balk.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
simlar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Ort: Luleå

Re: Mått E36 framvagn

Inlägg av simlar »

Tackar för svar!

Då har jag lite att bygga om under vintern och hoppas det löser problemet.
Projektbil 1: Volvo 360 GLT -88 OM604, E36-framvagn, 240-bakvagn "Gatbil/busbil"
Projektbil 2: Volvo 244 DL -75 M51D25 "Glidarbil"
Bruksbil: VW Amarok -14
Skriv svar