3 länk Amazon

Modifieringar och tips
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

3 länk Amazon

Inlägg av MrCrankyface »

God morgon gott folk!

Det börjar närma sig att montera ny bakaxelupphängning på min gamla amazon.
IMG_3608.jpg
IMG_3608.jpg (256.68 KiB) Visad 1582 gånger
Jag har lite snöat in på 3 länk med panhard, verkar som det ska vara båda lätt att fabricera och få till någorlunda bra.
Har sökt runt lite men tycker det är svårt att hitta information gällande designen.

Som jag förstått det vill man ha övre och nedre länkar parallella med marken på en gatbil?
Panhards höjd vill man antingen ha i samma höjd som axeln eller lite lägre för att få rätt rollcentrum?'

Fästen/länkar kommer placeras så brett som möjligt för att minska brytkrafterna.

Någon som har erfarenhet av dylika upphängningar och kan säga om det är något särskilt jag bör ta i beaktning?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 3 länk Amazon

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker du har summerat grunderna ganska bra.

Värt att tänka på är att den ensamma övre länken ska ta samma krafter som två stag gör i en fyrlänk, dvs man bör dimensionera för det (enkelt uttryckt, dubbelt så kraftigt som ett fyrlänkstag). Fördelen är dock att det belastas i sträckning vid acceleration så risken för att man knäcker staget är mindre.

Det är smart att göra fästena till alla stag så man kan välja olika ride height och ändå få rätt parallellitet. Panhardstaget kan man gärna göra så man kan testa olika höjd på rollcentrum.

Jag har besiktat och kört rätt många bilar med trelänk och alla har fungerat bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 3 länk Amazon

Inlägg av MrCrankyface »

Tack för ett toppensvar!

Jag har siktat in mig på att använda 30x4 rör som ligger en bit ovanför dom sträck/brott/förlängningsgränser jag sett dig nämna på andra platser.
Jag hoppas det ska vara "overkill" nog för en så pass lätt bil, motorn blir troligtvis ganska original, kanske 200 hk.
Har för mig att Tibnor specade 235mpa / 340-480mpa samt min 25% förlängning.
Det är "Hydraulic Tubes E235+N EN 10305-4" om någon annan behöver "stålinspiration".

Antar att det är samma "minimikrav" som gäller på stålet för t.ex fästen på bakaxel och så vidare?

I övrigt siktar jag på att använda polyflexbussningar både mot chassi och axel, bör väl vara lite mer förlåtande för vanlig gatukörning än 'uniballs' som annars verkar vara populära.

Ur väghållning/komfortsynpunkt, spelar det någon roll om det övre staget sitter "rakt på diffklumpen" eller kan man förskjuta det i sidled, förutsatt att det fortfarande pekar rakt fram så att säga?

Sen har jag läst lite blandat angående stagens längd.
Vissa menar på att övre och nedre ska vara lika medans andra föreslår kortare övre stag.
Med ett kortare övre stag så kommer även diffklumpens vinkel ändra sig, är detta något man vill eftersträva?
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: 3 länk Amazon

Inlägg av TVR »

Eftersom du tänker använda 3-länk måste inte över och undre stagen vara parallella. Tvärt om kan man med fördel då låta dem ha olika vinkel, vilket man bör med en 4-länk. Gör infästningarna justerbara i höjd så kan du testa olika vinklar
Jag hade gjort stagen lika långa just för att undvika att axekn vrider på sig vid infjädring. Har svårt att se någon fördel i det.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 3 länk Amazon

Inlägg av therealpinto »

Materialvalet låter bra. Till fästen osv. bör man sikta på liknande men eftersom det oftast är plåt och profiler så brukar det landa i lite andra egenskaper. Sikta på stål som är svetsbart och inte sprött så funkar det bra.

Det går bra att förskjuta övre staget så det sitter vid sidan om klumpen, det kan även förskjutas en del bakåt om det underlättar för utrymme framåt. Factory Five har en sådan lösning på sina Cobra med stel axel, kan vara värt att kolla på för inspiration. Det är dock en fördel om staget sitter så nära mitten som möjligt.

Som TVR säger finns det ingen fördel med olika långa stag, tvärtom. Men jag anser att grundinställningen för gatbruk är parallella stag (oavsett om det är 3-länk eller 4-länk). Sedan kan man som TVR skriver gärna ha möjlighet att justera om så att man kan vinkla ned övre staget i framkant, för att prova lite mer chassireaktion.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: 3 länk Amazon

Inlägg av TVR »

+1 på det Gustaf!
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 3 länk Amazon

Inlägg av MrCrankyface »

Har beställt rör, bussningar och diverse annat som behövs nu, stort tack för hjälpen!
Om någon i södra skåne vbehöver hitta material så kan jag definitivt rekommendera "Areco direct", jäkligt lätta att ha att göra med.
Får slänga ihop en projekttråd sen när jag har lite mer ork.
Skriv svar