Normalt ? däckslitage.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, hur ser ett normalslitet däck ut numera.

Framdäck från 635an, går ju rätt inspirerat och sliter både ytter och innerkant rätt hårt.
635an.jpg
635an.jpg (118.09 KiB) Visad 1664 gånger
Min bruksbil med 19" Runflat, ett bakdäck.
Rätt hårt slitet på innerkanten, kommer inte gå många mil till.
428an.jpg
428an.jpg (109.65 KiB) Visad 1664 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Tre exempel till, från andra bilar.

Nedan ett nästan nytt däck, mönsterdjupet är betydligt mindre från början ute på kanten.
Så sliter man ner 5mm över hela ytan kommer däcket att vara blankt på kanten.
225an.jpg
225an.jpg (98.42 KiB) Visad 1663 gånger
Ytterligare, ena däcket från min förra 120d (sliten innerkant bak)
Och det andra från en kompis VW Passat (sliten innerkant fram)
Passat å 120d.jpg
Passat å 120d.jpg (108.61 KiB) Visad 1663 gånger

Vad är era erfarenheter, ser era däck likadana ut ?

Både min förra BMW 120d och nuvarande 428a sliter mycket likt, och gemensamt är att Vinterdäcken ser mer "normala" ut.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Kadett4wd »

första, fel toe in
näst sista fel däcktryck

Erfarenhet exempelvis från merca, är att framdäcken ALLTID nöts hårt på skuldrorna.(pga snäv svängradie och mycket castervinkel)
Däcken 'hasar' lite vid tajta fickparkeringar etc etc.
Men, många ggr kan också konstigt slitage komma från man varit snål och inte köpt däck med rätt belastningsindex, varav däcket kan 'kollapsa' för mycket vid kurvtagning gupp etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Är väl enig,
På två av dessa bilar har jag kontrollerat TOE på just framvagnen, och inte hittat någon avvikelse.
Förvisso med egen "toe pinne", men det har alltid funkat förr, och jag ser ju samma slitage på flera bilar både fram och bak.

Ingen av bilarna (utom 635an) här är speciellt gammal, alla under 9000 mil, Passaten nyast med 4500mil på mätarn.
Samtliga däck (utom 635an) är på bilens OEM hjul, och 635ans hjul har 94 i belastnings index.

Däcktryck brukar köra på 2,6 - 2,8 Bar på 17" och större.

På vinterdäcken har jag inte alls sett detta slitage, om hårdhet i mönster och stomme är mer förlåtande ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Kadett4wd »

Toe in vinkel kan vara helt förkastlig på din bil, om det är din röda du tänker på.

Exempelvis en bil jag hade förut, där skulle man lägga 40kg i skuffen om jag minns korrekt då man gjorde inställningen.
Just för att få ned rideheight till där bilen var ute på vägen, detta pga det långa taket skapade downforce.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, Toe på 635an är lite av en gissning, eftersom den både är lägre än normalt, och har med Kuggstången lite ombyggd framvagn.

Där kör jag på 2-3mm toe in, mätt på fälgkanten på 17" fälg.
Bilen är relativt okänslig på detta, vägkänsla, stabilitet, instyrning i kurvor, är rätt likt.
Mellan 0 och 5mm toe in, märker man inget alls, inte på gat åka iallafall.

Har uppfattningen att med ökad negativ camber, får man öka Toe-in för att inte slita insidan på hjulen. (635an sliter ju både in & utsida.)

Ingen mer som har tankar och åsikter, eller ännu hellre bilder på era sommarhjul, hur ser de ut.
Själv kan jag inte komma ihåg när jag såg ett däck slitet i mitten senast.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av psa »

Slitet i mitten brukar det bli av för högt däcktryck.

Jag har inte så mycket erfarenhet av tyska bilar tyvärr, men har sett att dom kan få lustiga vinklar på hjulen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av The »

Med breda lågprofildäck nöter det mitten om det är (på tok) för högt eller för lågt lufttryck i däcket
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Kadett4wd »

Daniel-635 skrev: lör dec 04, 2021 3:53 pm Ja, Toe på 635an är lite av en gissning, eftersom den både är lägre än normalt, och har med Kuggstången lite ombyggd framvagn.

Där kör jag på 2-3mm toe in, mätt på fälgkanten på 17" fälg.
Bilen är relativt okänslig på detta, vägkänsla, stabilitet, instyrning i kurvor, är rätt likt.
Mellan 0 och 5mm toe in, märker man inget alls, inte på gat åka iallafall.

Har uppfattningen att med ökad negativ camber, får man öka Toe-in för att inte slita insidan på hjulen. (635an sliter ju både in & utsida.)

Ingen mer som har tankar och åsikter, eller ännu hellre bilder på era sommarhjul, hur ser de ut.
Själv kan jag inte komma ihåg när jag såg ett däck slitet i mitten senast.
Toe in, jag brukar nyttja det där slitage fenomenet att läsa av åt vilket håll det 'gnuggat' däcket, då får man svar år vilket håll man ska justera toe.
Jag kan tyvärr inte avgöra med din bild så som den är tagen ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Torbjörn, jag har hört samma från lite olika däckgubbar.
Man kan ju fundera på om slitage i mitten av lågt tryck bara inträffar i höga farter.
Jag åker ju mestadels på "byavägar" med 70-90 km/h

Bild

Vet inte om det klarnar men detta är ett framdäck ytterkanten är till vänster på båda bilderna.
Däcket är slitet mer på både inner och ytterkant.
På ytterkanten (vänster i bild) är slitaget typ 40-50mm långt in mot mitten på däcket.
På Innerkanten (höger i bild) är slitaget snarare bara 15mm in på däcket.

Detta däcket tycker jag nog dock är rätt normal slitet, och jag tror ytterkanten beror mer på körsätt.

Bilden nedan är ett bakdäck på min 428a, och det är mer detta slitaget jag reagerar på.
Det är insidan på ett bakdäck.
Kanten är ordentligt sliten på sista 10-15 mm bara. (Som bildtexten säger så har däcket säkert gått 4000mil vilket i sig är rätt bra)
Tumstocken visar ju hur avrundad innerkanten är.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av The »

Rft däck?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Japp, det sista "428ans" är ett BMW original RFT

635ans är ett "vanligt" 225/45-17" 94Y
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av The »

Rft är hemska...
På 530n käkade det upp de dubbfria rft vinterdäcken på 20mil med husvagnen (gick genom korden på innerkant)
Kollade hjulinställningarna, inget fel.
Med icke rft sommardäck har jag dragit husvagnen flera hundra mil utan minsta snednötning eller andra problem.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Normalt ? däckslitage.

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, RFT har väl bara fördelen att man kan "reserv köra" med ett punkat däck några mil.
Men nackdelarna är många, vikt (fälgar och däck) komfort, ljud etc.

Och kanske även att de är mer benägna att få kant slitage.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar