Stora bromsar?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Stora bromsar?

Inlägg av MrCrankyface »

Hej gott folk!

Amatören söker lite hjälp och kunskap...
Har nu på allvar satt igång med mitt amazon projekt och har tänkt om gällande bromsystemet.

Originaltanken var ingen ABS, 240 bromsar fram och "något lämpligt bak".
Framvagnen(Amazon -65) har jag redan byggt om för 240 bromsar och sitter splitternya saker på plats...

Här kommer då problemet, jag har köpt en drivlina från 940(B230fk, m90, 1031 axel).
Redan original har ju 940 kraftigare bromsystem än 240 så mitt "uppgraderade" bromssystem är nu underdimensionerat... :lol:

Jag vill inte montera något som "bara räcker till" utan vill gärna ha lite extra potential utifall att motorn får lite trim, därför har jag funderat på att anpassa S60R bromsar.
S60R har 330mm skivor runtom och oken ser rätt rejäla ut så bör ju ha bra bett.
Tanken är då att ta ABS system, huvudbromscylinder och så vidare från S60R och mula in allt i amazonen..

Troligtvis får jag gå upp till 17" fälg men tanken har aldrig varit att ha en "original look" så det är lugnt.


Någon som vet hur S60R löser handbroms eller hur man kan göra detta vid detta bygge?
Finns det något lämpligare att montera in?
Är det dumt/smart?
Något jag ska tänka på vid modifieringen?
Ska jag istället ha ett ankare på kedja i bilen á la båt?

Tacksam för alla möjliga sorters tankar och funderingar!


Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Stora bromsar?

Inlägg av The »

Det är ju inte bara effekten utan fordonets vikt som ställer krav på bromsarna. En 940 är ju galet mycket tyngre än en rensad Amazon tillexempel.
Att ha bromsar för att stoppa en atlantångare kan ju vara bra ibland, men stora tunga bromsar stjäl effekt och ger ofjädrad vikt. Sen spelar ju även typen av körning in, ska man köra banracing med upprepade hårda inbromsningar från hög fart eller om man ska bränna gummi på gatan avgör ju även det vad man behöver I bromsväg.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Stora bromsar?

Inlägg av MrCrankyface »

Googlade runt lite och volvo 940 verkar ligga runt 1500kg tjänstevikt och en original amazon runt 1100.
Säg att den kanske hamnat på 1200 efter jag slängt in ny ljudisolering, ljudisolering, styr/bromsservo och annat lull-lull.
Då har jag ju som du säger fortfarande god marginal upp till vad en 940 väger och B230FT verkar ha upp till 200 hästar, mitt slutmål är runt 200-250.

Det kommer inte bli bankörning men måste tåla lite bus och upprepade hårda inbromsningar.
Det får absolut inte vara så att bromsarna blir en begränsande del när det kommer till hur trygg bilen känns tänker jag.

Har kikat runt en del och vanliga S60 har ändå relativt billiga bromsar och kanske inte är lika overkill som S60R .. Då kan man sätta dom fram, 240 bak(eftersom jag redan har dom) och sedan dessutom ha ABS på allt detta.

Det är svårt när det finns så många olika alternativ. :mrgreen:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stora bromsar?

Inlägg av therealpinto »

Om vi pratar om en äkta gatbil där effekten ärligt kommer stanna runt dryga 200 hk så "räcker" 240 bromssystem i en Amazon. Välj bra belägg som är lite mer värmetåliga än vanliga reservdelar så funkar det fint. Jag har besiktat rätt många bilar med liknande spec och det har gått fint. Tjänstevikten kommer dock öka en del från original, den senaste Amazonen med B230 jag besiktade vägde 1078 kg utan förare, tjänstevikten blev 1175 kg. Då var det en bil med en del plastdelar, "halvbur", ganska lite inredning och fuelcell.

För att få ett väl fungerande bromssystem gäller det att man har bra balans mellan fram- och bakbromsar, uppgraderar man fram bör man ofta uppgradera även bak. Vanliga S60-bromsar (det är väl 300 mm skivor) fram kan man få att funka rätt bra med standard 240 bak men ska man köra ännu större fram så bör bakbromsarna följa med. S60R är rätt bra prylar, men som sagt, troligen overkill för denna bil. Vill du ändå kika på dem, så har den parkeringsbromsen inne i skivan som 240, dock med större diameter. Några av mina byggare har löst det genom att behålla 240 p-bromsmekanism men använt S60R bromsbackar, som svetsats på inre delen av bromsbackarna från 240.

ABS är lite klurigt, för att det ska fungera bra behöver man ofta ha ett ABS-system från en bil med liknande viktfördelning. De flesta nyare bilar är mer framtunga än äldre (Amazonen ovan hade viktfördelning på 50/50 utan förare) och det kan göra att ett ABS-system från en nyare, framtung bil, initialt lägger på för lite bromsverkan bak för att få optimal retardation. Sånt här är svårt att veta innan man provar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar