volvo 240 hastighetsmätare

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

volvo 240 hastighetsmätare

Inlägg av vebotrimmarn »

Håller på med en 240 åt en vän där hastighetsmätaren och miltal/trip inte funkar. Allt annat i instrumentpanelen funkar. Har testat byta panelen och givaren på bakaxeln utan framgång. Har även fått skarva en del kablar som går till baklysen då någon tidigare mindre begåvad ägare har rostlagat utan att tänka på att de går en kabelstam där just vid golvet :doh: Jag har fått alla lysen att funka bak men hastighetsmätaren går jag bet på. Kablarna som går till bakaxeln, ska dom båda gå till mätarhuset eller? De kommer 12v in i mätarhuset iaf. Hjälp en som hatar el tack :hihi:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 240 hastighetsmätare

Inlägg av Steve »

Båda kablarna till bakaxeln ska gå till mätarhuset men en av kablarna till givaren ska även gå mot jord

Mäta om en av dom gör det eller inte, kan kolla kopplingsschema vilken av dom som ska jorda om ingen av dom gör det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 240 hastighetsmätare

Inlägg av Steve »

Bild

Svarta ska jordas

Finns även en skum säkring på mätarhuset, men har du provat med olika så lär det ju inte vara det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: volvo 240 hastighetsmätare

Inlägg av vebotrimmarn »

Tack så mycke. Dock har jag inte tillgång till bilen nu men ska kolla upp de där nästa gång möjlighet finns. Får jag de att funka så blir jag nog skyldig dig en fet bacon burgare.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: volvo 240 hastighetsmätare

Inlägg av vebotrimmarn »

problemet löst, drog nya kablar genom bilen. vissa tänker sig inte för när dom rostlagar tydligen :P
Skriv svar