Ford 302 går plötsligt snålt

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Ford 302 går plötsligt snålt

Inlägg av sunkann »

Köpte en ford galaxie 68 i vintras av kollegan med en ford 302 och motorcraft 2100 1.23 venturi storlek och 50 munstycke.

Gick snålt när jag köpte den. Ljusa vita stift. Gjorde förgasar tvätt bytte packningar och fixade misstänkta vacuum läckor.
Resulterade i svarta stift med blandningskruvarna 2.5 varv ute, istället för 3.5 varv vid köp. Drog 19 inch hg på tomgång.

Körde den i samhället vid tre tillfällen. Sedan upp till sambons moster en dryg timme bort för att låna lyft och täta läckande växellåda.

Bilen står i 4 veckor. Ventilationen från vänster ventilkåpa drogs även om från luftburken till plattan under förgasaren som har ett uttag för vacuum.

Vid uppstart gick den väldigt konstigt. Drar 14-15 in hg vacuum på tomgång. Stifften är varannan brun färgad varannan vit. Har svårt att hålla sig vid liv vid lite gas. Mkt gas samt häftig gaspådrag funkar bra. Stänger man choke spjället nästa helt hoppar den upp till nästan 20 in hg vacuum och går mkt jämnare. Tändningen står kvar på 10 grader före vid tomgång. Blir ett flås/vin från förgasaren vid lätt.gas. Tjuter uppe från bromsservot när man stänger av motorn. Har tagit isär förgasaren 2 gånger för tvätt utan resultat.

Med det långa inlägget grunnar jag egentligen om omdragningen av ventilationen kan ha ställt till det? Kan plugga vacuumet till bromsservot och prova också. Andra tips på vad som plötsligt kan ha hänt?
Har tillgång till en innovate lm2 men inte svetsat in mutter ännu, skulle det funka att bara skjuva in sonden i avgasröret bakifrån en bit för att mäta blandningen på tomgång?
..
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford 302 går plötsligt snålt

Inlägg av Steve »

Man kan ju tycka att det första du borde testa är att ändra tillbaks den grejer du gjorde före den började gå dåligt :)

Har du en PCV-ventil?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Ford 302 går plötsligt snålt

Inlägg av sunkann »

Jo planen är den.
Söker flera tänkbara lösningar då bilen står en bit bort så man kan täcka in flera grejer per gång.

Pcv ventil får jag ställa mig frågande till. Antar den skall sitta i ventil kåpan? Vad har den för funktion? Får titta om det bara är en slanganslutning är någon ventil där.
..
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford 302 går plötsligt snålt

Inlägg av Steve »

Googla PCV och se hur det funkar, har du bara fritt blås in till ventilkåpan så är det nog kanske inte så konstigt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Ford 302 går plötsligt snålt

Inlägg av sunkann »

Det var så simpelt. Kopplade tillbaka så fungerade bilen igen.
..
Skriv svar