B20 sugtrimning

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
142bas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre jul 31, 2020 10:30 am

B20 sugtrimning

Inlägg av 142bas »

Hej, ny här på forumet och hittar ingen annan meny att posta mitt inlägg under.
Håller iallafall på med en B20 som ska borras till B21. Hade funderingar på kg:s steg 4-topp. Är det en bra topp eller bortkastade pengar? Vad rekommenderas annars? Jag är för övrigt en person med ingen erfarenhet av portning, bara en glad amatör.

Mina enda data är som följer:
B20 borrad till B21
Värre topp steg 4 motsv
Kam dito
Dubbla förgasare
Bilen är en 142 årsm 1970, original bakaxel och växellåda.

Bilen ska användas på gatan, ej i tävlingsamanhang.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: B20 sugtrimning

Inlägg av blackadder »

Ett bra tändningssystem.

Vad det gäller toppen har jag inte lyckats hitta någon konsensus vad det gäller de olika stegen.

Ska man vara petig är det nog verifierat flöde som gäller.
Men det är nog sällan folk har papper på det.

Finns det någon som kan bromsa bilen i närheten och justera in den, så är det väl investerade pengar

/Peter
142bas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre jul 31, 2020 10:30 am

Re: B20 sugtrimning

Inlägg av 142bas »

Glömde skriva att det även blir brytarlöst tändsystem.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B20 sugtrimning

Inlägg av »

Ta kontakt med någon som lever på att bygga motorer och är erkänt duktig och prata igenom konseptet.
Så får den personen porta en topp för det tänkta insuget förgasarna och kamaxeln.
Det borde ge mera effekt för dom spenderade pengarna än att köpa en färdig topp mm.
Finns gått om inspiration på forumet i dynodiskutioner tex b20 bromsbänkstävlingen.
Skriv svar