Kam B 2,5L

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Kam B 2,5L

Inlägg av Dysa »

Det har förmodligen konstruerats mer modernt och kamaxlar sedan KG5 kom? Jag behöver en ny kam för B20 (2.5L) vill ha maximal effekt för gatan
Plattan i mattan :hey:
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av Dysa »

Hmm inte lätt och få Svenskar i talet
Plattan i mattan :hey:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 9994
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av mattias »

Det går inte att rekommendera en kamaxel utan att veta om toppen och motorns komponenter i övrigt är anpassade för att fungera bra med kamaxeln.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1340
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av whilliam »

Håller med Mattias om detta, kamaxelns duration hänger intimt ihop med längder på grenrörspipor och längd på insugsrunners. Vill man ha ett äkta,bra resultat så måste grejerna lira ihop :thumbright:

På sistone har det skrivits i flera trådar om hur pulser kan hjälpa oss att "överladda" motorn och stänger kammen vid "fel" tillfälle så fångas aldrig övertrycket från ett välavstämt insug (exempelvis)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6557
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av Erland Cox »

KG5 fungerade aldrig bra men KG6 gjorde.
KG5 är en Enem M13 kopia och KG6 en H3.
Agap har en massa bra kammar till B20 med.

Erland
Skriv svar