Kam B 2,5L

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Kam B 2,5L

Inlägg av Dysa »

Det har förmodligen konstruerats mer modernt och kamaxlar sedan KG5 kom? Jag behöver en ny kam för B20 (2.5L) vill ha maximal effekt för gatan
Plattan i mattan :hey:
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av Dysa »

Hmm inte lätt och få Svenskar i talet
Plattan i mattan :hey:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 9999
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av mattias »

Det går inte att rekommendera en kamaxel utan att veta om toppen och motorns komponenter i övrigt är anpassade för att fungera bra med kamaxeln.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1351
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av whilliam »

Håller med Mattias om detta, kamaxelns duration hänger intimt ihop med längder på grenrörspipor och längd på insugsrunners. Vill man ha ett äkta,bra resultat så måste grejerna lira ihop :thumbright:

På sistone har det skrivits i flera trådar om hur pulser kan hjälpa oss att "överladda" motorn och stänger kammen vid "fel" tillfälle så fångas aldrig övertrycket från ett välavstämt insug (exempelvis)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6583
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av Erland Cox »

KG5 fungerade aldrig bra men KG6 gjorde.
KG5 är en Enem M13 kopia och KG6 en H3.
Agap har en massa bra kammar till B20 med.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21300
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kam B 2,5L

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan rekomendera agap 280 på rally bilar eller full race gat motorer de är av samma vasshets grad som kg6 och H3 men med mer aria och lyft. ca 265 grader vid 1.27 på kamaxeln. på gång med nya olje smörj trix mm som jag testat ut i dynon i vintras som gör de mycket driftsäkra. vet ej om de är färdiga ut till kunder än och kanske lite hemligt ännu så jag säger inget mer... men mycket fin kam iallafall!!



mvh jens
Skriv svar