Portning V6 topp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
kraniet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm

Portning V6 topp

Inlägg av kraniet »

Jag bygger en 60deg 3.4 v6 till min fiero och tänkte porta topparna.
Det är alutoppar med liknande design som vortec till v8.
Jag tänker bara rengöra från gjutskägg och runda av skarpa kanter och jämna till övergången mot grytan. Men det jag funderar över främst är hur mycket jag ska ta upp halsen.

Jag tänker mig ett effektregister på ca 2500-5000 med varvstopp vid 6000. Vet inte riktigt vad som går att förvänta sig men hoppas väl på minst 200 hk med fokus på bra bottenvrid.

Ventilerna är 1.72/1.42 eller 43,7/36 mm. De sitter med vinkel och bör väl ge mindre risk för shrouding.
Borret är 92,5mm och slag 84mm.
Siktar på .450-.500 lyft
Insugs porten är ca 12,9cm2 i öppningen och volymen är 102cc. Ca 15mm ned under sätet är grytan ca 40-41mm i diameter.
halsdiametern är strax under 36mm dvs ca 82% av ventilen.

Jag tänkte använda en nyare insugsventil som är plattare. Den har dock 1mm större diameter. Blev avrådd av en byggare att gå upp i storlek då det riskerar göra halsen för smal.
På v8 or brukar man ju säga ca 90-91%. Men har förstått att mindre ventiler klarar sig med lägre procent? 82 känns ju dock väldigt lite.

Jag antar att jag skulle kunna ta upp det såpass att det blir samma % för den större ventilen. Men kan även tänka mig slipa ner ventildiametern om det anses bättre.

Tips och förslag mottas gärna.
Hade inte datorn till hands. Men kan lägga upp bilder senare i veckan om det efterfrågas.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21387
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Portning V6 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du tilgång på flödes bänk så ser man om ändrigarna går åt rätt eller fel håll.
kraniet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm

Re: Portning V6 topp

Inlägg av kraniet »

Ja det är ju ända sättet att veta förstås. Jag tänkte mer om det går att säga något om utgångsläget och vad som verkar mer rimligt.
Men som det ser ut nu kommer jag få ett extra par toppar vad det lider så det ger ju möjligheten till lite experiment.

Lägger upp några bilder om nån vill se.
Bilagor
insug port 4.jpg
insug port 4.jpg (110.2 KiB) Visad 726 gånger
insug gryta.jpg
insug gryta.jpg (115.69 KiB) Visad 726 gånger
ventiler.jpg
ventiler.jpg (69.72 KiB) Visad 726 gånger
kraniet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm

Re: Portning V6 topp

Inlägg av kraniet »

Mer bilder och en skiss på insuget.
Bilagor
skiss insug.jpg
skiss insug.jpg (213.75 KiB) Visad 726 gånger
insug port 5.jpg
insug port 5.jpg (120.14 KiB) Visad 726 gånger
förbränningsk.jpg
förbränningsk.jpg (135.61 KiB) Visad 726 gånger
kraniet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm

Re: Portning V6 topp

Inlägg av kraniet »

Ser jag skrev fel i första inlägget. Arean i början av porten är 11,33 cm2.

Jag har roat mig med lite beräkningar enligt "gängse praxis".
Orginal ventil 1.72"= 4,37 cm
Ny ventil 1.76"= 4,47 cm

86% av D för halsen ger
3,75 cm
3,84 cm

Vid 0,25D lyft och antagande om 0,98% av D som aktiv ger det följande "curtain area"
4,37*0,98*3,14*1,09= 14,6cm2
4,47*0,98*3,14*1,12= 15,4cm2

Insugsarea 77-80% av CA ger
11,24-11,68 cm2
11,86-12,32 cm2

Sett till det så verkar ju den mindre ventilen bättre matchad till porten.
Det som avviker är halsen diameter på "endast" 82% (36mm)

Ang shrouding så har jag kollat och det finns utrymme till att lägga bak kammaren även för den större ventilen.

Det är ju förstås trevligt om jag slipper slipa ner diametern på den större ventilen. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska göra det och hur bra det kan förväntas gå.
Kan ju förstås behålla den gamla ventilen också. Hur mycket flödesskillnad brukar det ge att ha en platt ventil jämfört med den tulpanformade?
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 251
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Portning V6 topp

Inlägg av Matti johansson »

200häst på en sån volym borde väl räcka med kam, gren o insug. möjligen städa till kanalen som den är?
3,4 liter borde ju va enkelt o nå 200.... är ju inte säkert att det ger nån speciell ökning med portning om du inte har kam till det eller??
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1586
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Portning V6 topp

Inlägg av loop »

Det finns ju senare versioner av den där motorn med alutoppar och mer hästar. Är det svårt att få tag på en sån? Det var väl sån som satt i fula GM minivanar på 90-talet?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 866
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Portning V6 topp

Inlägg av Thunderbo1t »

Nja det är väl 90 graders V6:or? Fiero har en 60 graders.
kraniet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm

Re: Portning V6 topp

Inlägg av kraniet »

loop skrev: ons aug 11, 2021 10:39 pm Det finns ju senare versioner av den där motorn med alutoppar och mer hästar. Är det svårt att få tag på en sån? Det var väl sån som satt i fula GM minivanar på 90-talet?
Ja du har helt rätt att den motor som sitter i Transporter är en gen3 60 deg motor. Dessa toppar flödar bättre än gen2 och insuget är bättre utformat.
Den motorn har dock rullkam och i princip inget eftermarknadsstöd. Blocket passar lite sämre i Fieron också så det är mer arbete.
Motorn ger som mest 185 Hk och 285 Nm.

Nu kommer jag inhandla en sådan motor ändå eftersom det finns fördelar med toppar och insug jämfört med det jag redan har, mycket vad gäller att faktiskt få ihop det så det passar.
Gen 3 toppar flödar ca 210/175 cfm vilket ju inte är superdåligt. Det är då något mer än gen2.
Skriv svar