behöver hjälp med B18
behöver hjälp med B18
jag har en otursamazon som nu efter tredje motorbytet vägrar starta. jag har plockat över fördelare,kablar,stift, fugge och soppapump från min andra amazon som funkade felfritt. efter ett komptest så rev jag av toppen idag som visade sej vara i bedrövligt skick och hängde på en renoverad som jag körde nyligen. upptäckte även att fördelardrevet nästan skurit och bytte det. har även provat med en annan tändspole. den får soppa och gnista men vägrar fortfarande starta...?? den hostar och är precis på gränsen, men..
kompmätaren är spräckt och inte att lita på, men fick högre och jämnare värden efter toppbytet.
jag har aldrig gett upp på en B18/20 förr, men nu är jag tom på idéer. ytterst tacksam för förslag på fel.
kompmätaren är spräckt och inte att lita på, men fick högre och jämnare värden efter toppbytet.
jag har aldrig gett upp på en B18/20 förr, men nu är jag tom på idéer. ytterst tacksam för förslag på fel.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
står fördelarn rätt?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
tack för svar, men..hauge skrev:några möjligheter som jag ser det
1: tändkablarna i fel ordning
2: kamdrevet sitter fel
3: nollmarkeringen fel
4: ventilerna öppna hela tiden
fördelaren och tändkablar sitter rätt, ventilerna öppnar och stänger som dom ska.
om nollmarkeringen eller kamdrevet skulle sitta fel så borde väl inte ventiler och fördelaren hamna rätt när 1ans kolv är i ö.d ?
jag har inte satt ihop bottendelen eller kollat drevet, men den gick tydligen i vintras???
det är inte så enkelt bara att du vänt fördelaren ett halv varv fel ? är väldigt lätt hänt.
Dra motorn till 0, ta bort locket på ventilkåpan o känn så 1ans ventiler har spel. Ta bort locket på fördelaren o kolla så den pekar mot 1ans cylinder eller märkningen på fördelaren.
Dra motorn till 0, ta bort locket på ventilkåpan o känn så 1ans ventiler har spel. Ta bort locket på fördelaren o kolla så den pekar mot 1ans cylinder eller märkningen på fördelaren.
Inget slår skön sången från Webrar!
Ställ motorn på 15 grader före öd för tändning på 1:ans cylinder .
Ta bort 1:ans tändkabel och håll den en bit från lämplig jordpunkt , sätt på tändningen , vrid sedan fördelaren , precis när gnistan kommer så är tändningen grundinställd .
Det är bättre att veta att man har gnista och ungefär vid rätt tidpunkt än att chansa .
Genom att grundinställa tändningen så vet man att man monterat fördelaren
rätt .
Ta bort 1:ans tändkabel och håll den en bit från lämplig jordpunkt , sätt på tändningen , vrid sedan fördelaren , precis när gnistan kommer så är tändningen grundinställd .
Det är bättre att veta att man har gnista och ungefär vid rätt tidpunkt än att chansa .
Genom att grundinställa tändningen så vet man att man monterat fördelaren
rätt .
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
går motorn lätt att dra runt utan stift? min gick men dåligt när vevlagerna hade snurrat, motorn gick såklart felfritt innan det hände
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009