VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Beeemerboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 259
Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Ort: Sundsvall

VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Beeemerboy »

Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.

Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det

Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.

Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?

Bild

Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!

/ Jonas
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 538
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Karl V »

Eftersom det inte är angivet vid vilket undertryck luftflödet är uppmätt kan man ju inte säga varken bu eller bä om flödessiffrorna.
Användarvisningsbild
Beeemerboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 259
Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Ort: Sundsvall

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Beeemerboy »

Ok, Jag kan ta reda på det!
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL
Användarvisningsbild
Beeemerboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 259
Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Ort: Sundsvall

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Beeemerboy »

Flödat i en Superflow 1020 vid 10" , säger man så?

/ J
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 538
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Karl V »

Ja, det är de där 10 tum som är viktiga.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1342
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av David Herbertsson »

Jag tror att man ska ta flödet vid 10" vp gånger 1,670 för att få flödet vid 28" vp. 128,9 blir alltså 215,2 cfm. Kanske inte ett helt fantastiskt resultat? Jag vet ju iofs inte om org. topparna är katastrof.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1583
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av loop »

Jag har en AKLtopp hemma. Avgas dom dom är katastrof. Det ser ut som om dom gjort hela toppen högre. Ser bättre ut än standard.
Här finns bilder hur dom ser ut standard
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=135
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6279
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Erland Cox »

215CFM med 41mm ventil är skitbra. Nästan otroligt bra med den cylinderdiametern som de här motorerna har.
Toppen ser fin ut på bild, fina kanaler med tjocka väggar.
Vad har dom för prislapp?
Synd att dom inte är till Volvo.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 579
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jarmo Y »

I Finland det finns billet hemi 8v toppar med kylkanaler till vw med dubbla kamaxlar, modellet är fiat twincam 8v topp, 43.5/36.5 ventiler, fiat kammar passar, toppen passar direkt till vw block och du får hästar.. :lol:
Jag tycker de är mycket fränare jämför original utseende toppar som dehär xflow topparna. Om någon är intresserad, jag kan ordna..

215cfm/41mm är väldigt bra, om det är sant, du, som sa att det var inte bra, är kanske omöjligt för en volvotopp :)
Jag har gjort en toyota 3K topp, från en KE20 1200cc corolla, 41.5/34 ventiler och den flödar nästan 200 cfm/13mm efter massa jobb, kolvdiameter är mycket mindre än vw har.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6279
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Erland Cox »

Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.

Erland
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1342
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av David Herbertsson »

Jarmo: Det var jag som skrev att det inte var så bra, jag läste lite fort och fel på ventil diametern.. Vad kostar en sådan Fiat/vw billet topp?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 579
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.

Erland
0.915-0.92 under ventilen, jag svetsade förbränningrummets golv ca. 5mm högre, kanalen ser ganska likadant ut som en volvo 531 har, avgaskanal har förstås också mycket högt innerkurva och flödar bra.

En Toyota K motors topp har ganska bra kanaler och förbränn.rum standard. En toyota rallybil, starlet eller corolla är ganska snabba med en 5K motor och 3K topp. 1580 cc och de bästa kan ha över 200hk.

Jag kan fråga vad en vw billet topp kan kosta.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Matti johansson »

Vad kostar VW toppen i tråden?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Matti johansson »

Beeemerboy skrev:Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.

Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det

Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.

Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?

Bild

Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!

/ Jonas
Skulle du vilja kika på priset? En kompis står o vacklar på 1800 16v eller 2l 8v.....


Skickat från min D5803 via Tapatalk
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jim Holmgren »

Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D
Skriv svar