Weber eller megasquirt?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
JohnAssmundsson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 25, 2018 9:22 pm

Weber eller megasquirt?

Inlägg av JohnAssmundsson »

Hej, jag är fortfarande ny på forumet så det kanske finns en tråd för detta men jag hittade inget. Jag ska trimma min grålle traktor (bensin motor som liknar Volvo b20 väldigt mycket) ganska seriöst och undrar om jag borde sätta på (Fajs) weber förgasare eller konvertera till insprut med en megasquirt. Den ska sugtrimmas och det jag tänkte göra med motorn är att porta och plana toppen, kanske sätta i större ventiler, bygga insug till förgasare eller insprut, slipa om kamaxeln samt att bygga ett extraktor grenrör. Jag har stora möjligheter att bygga grejer själv och modifiera etc.

Vad behövs om jag ska köra med megasquirt på en motor som var designad på sent 40tal? Finns inga givare alls och den har en block monterad fördelare. Kan jag ändå styra tändning utan för mycket extra utrustning? Vad skulle ni välja? För och nackdelar med båda?

Vad för några givare/sensorer är "bra att ha" eller nödvändiga när det gäller sprut? Vilken megasquirt är good enough? Skulle vara perfekt med mini då det är lite plats för boxar etc. Målet är en race traktor som jag fortfarande kan använda som traktor lite då och då om lusten skulle falla in så den ska helst inte sluka i sig bränsle eller liknande grejer som inte är problem med renodlade racefrordon.

Tacksam för svar och är som sagt ny här och hoppas jag gjort allt rätt. Och bara för att vara tydlig så har jag en kompis som är helt grym på trimm men kan inte jättemycket om just sprut :)
Learn by doing. And remember, inside every tool is a hammer
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av The »

Har du fabrikationsmöjligheter så tillverkar du ju lätt en hållare för en hallgivare och som tigger räcker ju två metallpluppar på vevaxeln remskiva.
Då kan du styra tändning om du vill, fast det kan ju bara en fördel att anpassa en brytarlös fördelare. Och med brytarlös fördelare är det ju en smal sak att trigga ett sprut där om man vill.

Beroende på nivån på förkunskaper vad gäller elektronik/förgasare så är ju det ena eller det andra enklare.
Personligen ser jag det som betydlig smidigare med ett sprut istället för att slipa nålar eller byta munstycken
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av Performance_seeker »

Det är ju mycket roligare, och mycket flexiblare, med ett sprut. Men det fordrar visst intresse för det kommer att ta tid att få det att funka perfekt.
Det finns en mycket fin översikt över vad som behövs i dokumentationen för de olika modellerna av MS...
http://www.msextra.com/manuals/ms2manuals/

Kört hårt med sprut är min mening! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
JohnAssmundsson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 25, 2018 9:22 pm

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av JohnAssmundsson »

The skrev:Har du fabrikationsmöjligheter så tillverkar du ju lätt en hållare för en hallgivare och som tigger räcker ju två metallpluppar på vevaxeln remskiva.
Räcker "upplösningen" med bara två läspunkter? Känns som att man skulle behöva mycket mer då man ställer tändningen enstaka grader eller fraktioner.
The skrev:Då kan du styra tändning om du vill, fast det kan ju bara en fördel att anpassa en brytarlös fördelare.
Hur mycket vinner man på det? Tänker att jag ska pressa motorn hyfsat hårt och då kanske orginal inte mäktar med ändå?
The skrev:Beroende på nivån på förkunskaper vad gäller elektronik/förgasare så är ju det ena eller det andra enklare.
Personligen ser jag det som betydlig smidigare med ett sprut istället för att slipa nålar eller byta munstycken
Min "trimm mentor" kan ju förgasare fruktansvärt bra men både han och jag vill ändå lära oss sprut, jag har en hel del elektronik erfarenhet iallafall.
Performance_seeker skrev:Det är ju mycket roligare, och mycket flexiblare, med ett sprut. Men det fordrar visst intresse för det kommer att ta tid att få det att funka perfekt.

Intresse finns samt elektronik kunskap från min sida samt kunskap om vad som behöver justeras och hur från min mentor.
Performance_seeker skrev:Det finns en mycket fin översikt över vad som behövs i dokumentationen för de olika modellerna av MS...

Det hjälper väldigt lite I mitt fall, jag har läst listor med features så många gånger så jag kan dom bättre än mitt namn men varken jag eller min mentor vet vad som "behövs" asså totalt noll koll. Så du får gärna rekommendera vad du skulle köra på en "analog" 4cyl sugmotor. Hur många utgångar eller liknande behöver jag etc. Saknas det information för att rekommendera något så fråga bara.
Performance_seeker skrev:Kört hårt med sprut är min mening! :thumbright:
Blir nog så :lol:
Learn by doing. And remember, inside every tool is a hammer
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av Performance_seeker »

Den här bilden finns i manualen och den säger det mesta om vad du behöver... :hihi:
Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

en stor fördel med webern är att den har ett spjäll per port om man ska ha vass kam så är det mycket bra.


sen är det en B18 eller en B16-B4b . det har stor betydelse på hur den går att trimma.

B18 fans bara i traktor nått år och är ganska ovanliga. (har letat en länge)

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av The »

Det är ju dock inget som är unikt för förgasare, är ju inget direkt problem att hitta lagom stora spjällhus och bygga insug för att ha separata spjäll med insprutning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Weber eller megasquirt?

Inlägg av TVR »

Det är en Ferguson grålle enligt TS. Beroende på årsmodell är motorn från Continental eller Standard. Antar (hoppas) på att det är Standardmotorn. Våta foder. Denna finns även i bilar som t ex Standard Vanguard och Triumph TR. Dock med en hel del skillnader mellan modellerna.
Ska det bli fart i den ska man nog ta så många saker from möjligt från en Triumph TR4, exempelvis Hi-port topp.

B18c fanns i en liten mängd BM Buster 320 1961. Dock väldigt ovanlig precis som du redan konstaterat Jens. Sägs vara ca 650 stycken.
Skriv svar