Super seven med Volvo femma
Super seven med Volvo femma
Jag håller på att planera ett super seven bygge med en femma. Enda anledningen till femman är ljudet.
Eftersom den ska passera SFRO etc så vill jag hålla mig till reglerna så mycket som möjligt.
Tjänstevikten hamnar på ca 700 kg vilket skulle tillåta 143 hk med 15kW/100 kg's gränsen.
Jag vill ju helst köra med orginal ecu pga körbarhet och slippa mappningsångest. Vad jag läst mig
till så skulle 144 hk 20v från 99 och framåt vara den bästa motorn men då kommer hela immobilizer
problematiken och e-gas på köpet. E-gas slipper jag gärna om möjligt. Tidigare motorer med 140 hk är väl bara 10v? Skulle man kunna använda 144 hk 20v motorn ihop med en tidigare ecu med vajerstyrt spjällhus?
Skulle bilen klara 20kW/100 kg kraven så skulle en standard 20v 170 hk vara den enklaste utvägen men att riskera stå med en nästan färdig bil som inte blir godkänd vet jag inte om jag vill göra.'
Hur skulle ni göra?
Eftersom den ska passera SFRO etc så vill jag hålla mig till reglerna så mycket som möjligt.
Tjänstevikten hamnar på ca 700 kg vilket skulle tillåta 143 hk med 15kW/100 kg's gränsen.
Jag vill ju helst köra med orginal ecu pga körbarhet och slippa mappningsångest. Vad jag läst mig
till så skulle 144 hk 20v från 99 och framåt vara den bästa motorn men då kommer hela immobilizer
problematiken och e-gas på köpet. E-gas slipper jag gärna om möjligt. Tidigare motorer med 140 hk är väl bara 10v? Skulle man kunna använda 144 hk 20v motorn ihop med en tidigare ecu med vajerstyrt spjällhus?
Skulle bilen klara 20kW/100 kg kraven så skulle en standard 20v 170 hk vara den enklaste utvägen men att riskera stå med en nästan färdig bil som inte blir godkänd vet jag inte om jag vill göra.'
Hur skulle ni göra?
Re: Super seven med Volvo femma
Skulle den inte klara effektkravet så är det ju bara att göra den lite tyngre...
Så var lösningen för mig 2001
//Nisse
Så var lösningen för mig 2001
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Super seven med Volvo femma
Lite mycket att vikta upp den 120 kg kan jag nog tycka...men det går ju...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Super seven med Volvo femma
Glöm inte att räkna in föraren i tjänstevikten, sen får du väl ha en redig bränsletank, några grova plåtfäljar och en redig verktygssats i bilen. Reservhjul och domkraft inte att förglömmas. Plötsligt behöver du nog inte vikta på så mycket. Det är ju bara på reg-bes den behöver väga så mycket...
MVH Basse
MVH Basse
Re: Super seven med Volvo femma
Föraren är inräknad och en tank på 40 liter. Reservhjul och domkraft kommer det inte finnas plats för.
Re: Super seven med Volvo femma
Hej,
Jag har en 2.5L 10v -96 som du kan få om du vill. Den gick när den togs ut, men bolmade blått "en del" vid gaspådrag. Inga missljud då. Den bör gå att renovera frisk eller åtminstone måtta med. Motorn byttes 2017.
Jag har även syrrans 850 2.5 10v (där den kom ifrån) som kan provköras fram till att den säljs om ca 1 vecka. 2.5 10v med standard ECU har varvstopp på ca 6000 blankt (lägre än 20v) och tröttnar vid ca 5700 rpm när man varvar ur dom enligt min uppfattning.
Jag har en 2.5L 10v -96 som du kan få om du vill. Den gick när den togs ut, men bolmade blått "en del" vid gaspådrag. Inga missljud då. Den bör gå att renovera frisk eller åtminstone måtta med. Motorn byttes 2017.
Jag har även syrrans 850 2.5 10v (där den kom ifrån) som kan provköras fram till att den säljs om ca 1 vecka. 2.5 10v med standard ECU har varvstopp på ca 6000 blankt (lägre än 20v) och tröttnar vid ca 5700 rpm när man varvar ur dom enligt min uppfattning.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm
Re: Super seven med Volvo femma
Om det är en >99 årsmodell 20V du vill ha är det nog smartast att skaffa körbar donatorbil.
Då får du samtliga elkomponenter du behöver inklusive delarna som krävs för imobilizer + nycklar.
Är drive-by-wire så dumt egentligen? Du slipper krångla med mekanisk wire dragning och gaspedalen kan du ta ifrån donatorbilen.
Bara några kablar att koppla.
Då får du samtliga elkomponenter du behöver inklusive delarna som krävs för imobilizer + nycklar.
Är drive-by-wire så dumt egentligen? Du slipper krångla med mekanisk wire dragning och gaspedalen kan du ta ifrån donatorbilen.
Bara några kablar att koppla.
Re: Super seven med Volvo femma
Du har förväxlat siffrorna lite.
2,5 10v har 144hk och 2,5 20v 99-> har 170/140hk beroende på mjukvara.
Den nyare motorn är i ditt fall att föredra då 170hk och 140hk motorerna är samma hårdvara med olika mjukvaror bara. Med en omflashning av 140hk boxen har du 188hk istället.
Heter B5244S2 och är nog den i särklass vanligaste motorn på skrotarna runtom i landet!
2,5 10v har 144hk och 2,5 20v 99-> har 170/140hk beroende på mjukvara.
Den nyare motorn är i ditt fall att föredra då 170hk och 140hk motorerna är samma hårdvara med olika mjukvaror bara. Med en omflashning av 140hk boxen har du 188hk istället.
Heter B5244S2 och är nog den i särklass vanligaste motorn på skrotarna runtom i landet!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Super seven med Volvo femma
Jag skall dra till med en gissning här, förlåt mig för den om det är uppåt väggarna!
En 2.5 20v motor med T5-kammar borde kunna trivas ganska bra med en 850 2.5 10v styrenhet och ge ungefär 144hk istället för 170?
T5 kammarna är ju betydligt snällare än GLT.
En 2.5 20v motor med T5-kammar borde kunna trivas ganska bra med en 850 2.5 10v styrenhet och ge ungefär 144hk istället för 170?
T5 kammarna är ju betydligt snällare än GLT.
Re: Super seven med Volvo femma
Råkade köpa mig en 850 GLT -94 idag så nu har jag iallafall en motor att börja bygga med.
Re: Super seven med Volvo femma
Ang hur du ska göra så tycker jag satsa på 20kw/100 med 170hk som du nu köpt. Går det inte så "byt bara" motorn till en 10v. 94, kul! Då borde den nog fortfarande ha variabelt insug tror jag? Skall tydligen vara bättre register på dem. Togs enligt en artikel i Klassiker om 850 bort senare med tråkigare motor som resultat.
Edit: hittade artikeln. Ca 2.30 in i filmen nedan:
http://www.klassiker.nu/volvon-som-sikt ... stjarnorna
Edit: hittade artikeln. Ca 2.30 in i filmen nedan:
http://www.klassiker.nu/volvon-som-sikt ... stjarnorna
Re: Super seven med Volvo femma
Tack för länken, den var kul att kolla in.
Körde hem 850'n idag, chassiet är sjukt mjukt, bromsarna sådär...och handbromsen obefintlig. Men motor drar fint genom hela registret. Grabben var med mig och körde hem den, han bara asgarvade när jag svängde lite fram och tillbaka...
Körde hem 850'n idag, chassiet är sjukt mjukt, bromsarna sådär...och handbromsen obefintlig. Men motor drar fint genom hela registret. Grabben var med mig och körde hem den, han bara asgarvade när jag svängde lite fram och tillbaka...
Re: Super seven med Volvo femma
Motorn är urplockad och i morgon hämtas karossen. Motor med koppling, insug och grenrör + alla delar som drivs av multiremmen väger ca 185 kg.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Super seven med Volvo femma
Den ecun går fint att mappa också, inte säkert det finns så värst mycket att hämta men lite mer ös brukar gå att få ur dom
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Super seven med Volvo femma
Större delen finner du i att justera kammarna på dom motorerna, går några i grupp f rally. Dom e ju rätt tråkigt register i Original, men vrider man kammarna blir dom mkt mer varv villiga.
Effekten ökar inte med ett chip med höjt varvstop gör gott, vet det finns med varvstop på 7750. O det klarar ventil mekanismen std.
O du har helt rätt, 5 cyl på varv låter ju bra gött!!
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Effekten ökar inte med ett chip med höjt varvstop gör gott, vet det finns med varvstop på 7750. O det klarar ventil mekanismen std.
O du har helt rätt, 5 cyl på varv låter ju bra gött!!
Skickat från min H8324 via Tapatalk