Trimming av båtmotor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Trimming av båtmotor

Inlägg av TMB »

Hei.
Har en Nidelv 18 med AQ141.
Denne gamle motorer vurderes å skifte ut da båten ikke lengre er like rask opp i plan med hele familien.
Den gjør 28knop med dagens oppsett.

Jeg har kommet over to AQ151 som trenger overhaling.
Planen er da å bygge opp begge og selge den ene for å dekke noe av kostnaden på deler til den andre.
Etter en liten sjekk så sitte det 531 topp på de begge.

Så spørsmålet er følgende,
Vil det lønne seg å kjøpe nye og større innsugsventiler til 531 toppen? eller er det bortkastet med orginal eksoslimpa?
teoretisk sett så burde den lett yte om lag 160hk med orginaltoppen, da jeg tror avgasslimpa stjeler en del av disse hestene.
Vurderer også å sette dit en lett portet 530 topp for å heller hente ut bunndrag og økonomi fueling, men 2,5liter veiva kompenserer jo en del for tapet i mellomregisteret med 531 toppen.
Eller skal jeg lage en ny limpa i syrefast stål og hente ut mer hk der?

Forslag på dimensjoner og lengder på primær sekundær rør som muligens kan passe på en ny avgasslimpa?
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: Trimming av båtmotor

Inlägg av TMB »

Ingen tips?
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Trimming av båtmotor

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag tycker att du skall bygga ny avgaslimpa, och om du vill så kan jag porta, mirafräsa toppen och välja en bättre kam åt dig.
Mvh Jonas Enderlein
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: Trimming av båtmotor

Inlägg av TMB »

Har du noe forslag på lengder på primær og sekundær rør, evt ett bra 4-1 grenrør med for max effekt rundt 5500.
Har ikke noe pipemax for å regne ut hva som kan passe.
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: Trimming av båtmotor

Inlägg av TMB »

Litt oppdateringer,
Det blei kjøp av AQ151A.
Har investert i en ny 531 topp da den som satt der var svært korodert, knekt eksosventil, samt reparert en gang tidligere i eksosporten på bakre sylinder. syntes det var verdt pengene da nye ventiler, ventilstyringer, mira fresing etc hadde kostet halvparten, pluss tid og transport hit og dit.

Ny spec på toppen som skal bruke er; 46/38mm ventiler, mira skåret ventilsete, nye bronsje styringer, dobble ventilfjører etc lett portet.

Hadde jeg hatt mer penger til overs hadde jeg så kjøpt med en kam og fått denne shimsa rett. Men da selger ikke vistte hvor mye overlapp det var på den så tok jeg ikke sjangsen.
Har en V kam liggende, så blir den frem til noe bedre dukker opp. Rent teoretisk burde jeg nok hatt en kam med noe mer løft, rundt 12-13mm.
Kam tips til 2,5l 531 46/38 spec volvo med arbeidsområde 2500-6000rpm, effekt ca 170hk ?

Jeg studerte innsugsmanifolden på aq151. Stygg vinkel inn mot toppen.
Jeg vurderer å kappe innsuget, og endre vinkelen på det sånn at jeg minsker denne harde bøyen. Det vil jo medføre at jeg må kappe plata forgasserne står på, og tilkasse de med tilsvarende vinkelendring. Ja, jeg kunne ha kjøpt innsug og brukt ett par DCOE forgassere. men ønsker å beholde marine forgasserne enn så lenge. Må bare måle hvor mye mer "høyde" jeg tåler før det tar i lokket til motorrommet.

Jeg tok den gamle 531 orginaltoppen, og la inn litt sparkel i gulvet for å se hvor mye av arealet jeg kan minske før flowen avtar for mye. Flow test på dette kommer om to uker.
TMB
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am

Re: Trimming av båtmotor

Inlägg av TMB »

Da har jeg fått gjort en liten test av forgassere og innsug fra AQ151 og AQ140 på volvos 531 topp. Uten forgassere gav AQ151 innsuget svært varierende målinger på løft mellom 4-8mm, mens AQ140 innsuget gav en fin og gjavn flow kurve. Noe som kan tyde på turbulens problemer med AQ151 innsuget.
Men forgasserne til aq140 var litt skuffende, og de vil nok begrense toppeffekten mye. Men ut fra innfestningen skal nok ett par SU forgassere passe fint. Finnes det 2" å få tak i?

Jeg funderer fortsatt mye på avgasslimpa.
Ingen med pipemax som evt kunne gjort en kalkulasjoner for meg? Alt av tidligere grenrørs utregninger jeg finner er som oftes gjort for max effekter tett oppunder 6500-7500rpm området-
men denne motoren skal ligge med max effekt rundt 5000-5500rpm. og må kunne jobbe helt fra 2500rpm.

2,5l marinebunndel
V-kam
46-38mm 531 topp.
Skriv svar