Penta 171c, 2,5l, 16v b23, solex44pai, renix tändsystem

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mauta
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör aug 10, 2019 2:50 pm

Penta 171c, 2,5l, 16v b23, solex44pai, renix tändsystem

Inlägg av Mauta »

Hej,

Kanske kan jag få fråga någon med erfarenhet. Jag rev förgasarna då (penta171c 16v automatchoke med elektriskt lågfart på den bakre, bägge solex 44pai) den inte ville starta utan att jag hällde bensin i trottelhuset. Gjorde rent allt, lämnade husen på ultraljud, blåste tryckluft i munstycken mm. Satte ihop allt och nu går den utan misständning men BARA på accpumparna, dvs jag måste pumpa på gasen för att den inte ska dö. Tog då bort locken till flottörhusen och där var det bensin med vågräta flottörer. Jag trodde innan att den inte fick bensin fram till förgasaren så jag har Även bytt till elektrisk bränslepump. Bytt bränslefilter, kollat bränslekran från tanken. Men det var ju bensin i flottörhusen och banjoskruvarna var ju blöta när jag tog bort flottörlocket.



Är det ändå något stopp i förgasarhuset/en?



Kan det vara det elektriska lågfartmunstycket på den bakre? Har någon annan sett såna?



Eller är det Automatchoken? Tryckararmen är vid kall utskjuten, är det rätt? Dvs vid vakuum (kopplat till insugsröret via en värmekontakt i blocket) så suger klockan och ett spjäll öppnas.

Den bakre (dvs den med autchoke och elektrisk lågfart) hade även ett extrahål i packningen mellan spjällhus och förgasarhus, så jag fick använda den gamla packningen.



Skulle vara grymt tacksam om ni kunde tipsa om vad som kan vara fel?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Penta 171c, 2,5l, 16v b23, solex44pai, renix tändsystem

Inlägg av StefanM »

Ska man renovera förgasare så gäller det nästan att sätta sig in i hur allt fungerar också. Finns många förgasare som har fasta munstycken som sitter ditpressade och bakom såna kan det ligga skit och annat som frigjorts och som aldrig försvinner. Så bara för att nåt är ultraljudstvättat så betyder det ju inte att det är "som nytt"
Skriv svar