B230 NA

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
skeptisk
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör aug 24, 2019 2:39 am

B230 NA

Inlägg av skeptisk »

hei
går de å få høyt dreiemoment på lavt turtall på b230 ? skal brukes på offroad bil. topp effekt behøver ikke være over 140 hk
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: B230 NA

Inlägg av Kirre »

Plana toppen, D eller vx3 kam och de tyngsta svänghjulet du kan hitta borde funka ganska bra
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
skeptisk
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör aug 24, 2019 2:39 am

Re: B230 NA

Inlägg av skeptisk »

går de å få 240Nm +?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230 NA

Inlägg av psa »

Kirre skrev:Plana toppen, D eller vx3 kam och de tyngsta svänghjulet du kan hitta borde funka ganska bra
Typ dom två kammarna med sämst vridmoment av alla Volvos kammar.


Det beror på vad du skall köra med i övrigt, insprut, förgasare? Vilken typ?
Få upp flödet i toppen och sedan en kam med lyft som tar tillvara på det, men med duration som inte blöder tillbaka trycket så kommer du få bra vridmoment.
Sedan behöver du tänka på hur brett register du behöver och om du skall kunna segdra på låga varvtal etc.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230 NA

Inlägg av Baxman »

skeptisk skrev:hei
går de å få høyt dreiemoment på lavt turtall på b230 ? skal brukes på offroad bil. topp effekt behøver ikke være over 140 hk
Ingen problem, men det er ikke gratis.

1. Strokerveiv. Jo större slaglengde jo bedre.
2. Korte råder.
3. Innsugsmanifold med lange rör, se til Mercedes Diesel.
4. Custom kam for 39 mm trykkere. Maksimalt löft, "minimal" durasjon og ca. 107 grader lca.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230 NA

Inlägg av The »

Vridmoment löser man ju med utväxling
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar