Vad kan jag förvänta för effekt
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons nov 06, 2019 11:18 pm
Vad kan jag förvänta för effekt
B230f fräsch botten (nya ringar o lager)
531topp portad och planad 2.5mm
Polerade och inslipade ventiler (std)
Hårdare enkel fjädrar
Ky122
Kg Extraktor
Micke grön svänghjul 6.5jg
2skivig alu remskiva
Chip från en mappad B230 lh2.4 med samma saker!
Vad kan jag för vänta mig för effekt i motorn? Målet är 150 ärliga i motorb
Ska gå på gatan och isen därför så snäll kamprofil
531topp portad och planad 2.5mm
Polerade och inslipade ventiler (std)
Hårdare enkel fjädrar
Ky122
Kg Extraktor
Micke grön svänghjul 6.5jg
2skivig alu remskiva
Chip från en mappad B230 lh2.4 med samma saker!
Vad kan jag för vänta mig för effekt i motorn? Målet är 150 ärliga i motorb
Ska gå på gatan och isen därför så snäll kamprofil
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Om inte toppen är dåligt portad eller för mycket så bör den kunna ge 150hk.
Ett grövre avgassystem bakom extraktorn och fila insuget där spridaren sitter är ingen nackdel.
Ett grövre avgassystem bakom extraktorn och fila insuget där spridaren sitter är ingen nackdel.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons nov 06, 2019 11:18 pm
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Hur menar du att jag ska porta insuget? Ska jag match porta det efter toppen ochså? Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Vid sugmotortrimning är det suveränt att använda E-85 effekten hoppar upp 5-10% utan att man köper en endaste dyr del
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Inte helt sant. Testar Bensin-etanol på 2 motorer. Den ena var en golf byggd för etanol med högkomp. Gav 4 hästar 224-228hk. Gjorde ung samma på vridet. Vilket jag tycker är för lite....whilliam skrev:Vid sugmotortrimning är det suveränt att använda E-85 effekten hoppar upp 5-10% utan att man köper en endaste dyr del
Den andra gick som etanol, men kunden ville ha Bensin. Gav 0 extra. Helt jämnt skägg.
Vet att det på vissa motorer ger riktigt bra, men kan inte pinpointa vilka.
2 saker funkar alltid, 1.för högkompade och spikkänslig motorer lugnar sig med etanol.
Och 2. gatmappning för att fönstret för bränse o tändning snappar blir mer förlåtande!!
/matti
Skickat från min H8324 via Tapatalk
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons nov 06, 2019 11:18 pm
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Svara även gärna på de frågor jag ställt Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Du bör nå dina mål om allt sitter ihop rätt osvRapport123 skrev:Svara även gärna på de frågor jag ställt Mvh
Skickat från min H8324 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
vart kommer den effekten ifrån?whilliam skrev:Vid sugmotortrimning är det suveränt att använda E-85 effekten hoppar upp 5-10% utan att man köper en endaste dyr del
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Det har behandlats i denna tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... et#p692729
Vi kan väl vara ense om att motorer ger högst effekt vid överberikning?
Det som då sker är att man "dumpar" kolet ut genom avgas och förbränner vätet som är mer reaktivt.
Bensin har högre kolhalt en Etanol och därmed blir den sämre/svårare att överberika med, det är därifrån effektökningen kommer, förbränningen blir helt enkelt effektivare.
Metanol har ännu lägre kolhalt och ger därmed ytterligare effektökning.
När ni mappar sugmotorer så har de en egen "turbo" (extractorröret) och detta är väldigt temperaturkänsligt. När förståelse finns för detta så är det också enkelt att inse hur olika bränslen ger olika avgastemp och därmed avstämning. Detta är förklaringen till att ni får för er att "det inte gjorde nån nytta" med byte till E-85.
Både turbos och extractorrör måste stämma in i ekvationen för att det ska "gå ihop"
Vi kan väl vara ense om att motorer ger högst effekt vid överberikning?
Det som då sker är att man "dumpar" kolet ut genom avgas och förbränner vätet som är mer reaktivt.
Bensin har högre kolhalt en Etanol och därmed blir den sämre/svårare att överberika med, det är därifrån effektökningen kommer, förbränningen blir helt enkelt effektivare.
Metanol har ännu lägre kolhalt och ger därmed ytterligare effektökning.
När ni mappar sugmotorer så har de en egen "turbo" (extractorröret) och detta är väldigt temperaturkänsligt. När förståelse finns för detta så är det också enkelt att inse hur olika bränslen ger olika avgastemp och därmed avstämning. Detta är förklaringen till att ni får för er att "det inte gjorde nån nytta" med byte till E-85.
Både turbos och extractorrör måste stämma in i ekvationen för att det ska "gå ihop"
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Så kan det kanske vara, men jag bygger inte motorer, utan när dom kommer till mig är de alltid "färdigbyggda". Så alternativet med att börja bygga om finns oftast ej.whilliam skrev:Det har behandlats i denna tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... et#p692729
Vi kan väl vara ense om att motorer ger högst effekt vid överberikning?
Det som då sker är att man "dumpar" kolet ut genom avgas och förbränner vätet som är mer reaktivt.
Bensin har högre kolhalt en Etanol och därmed blir den sämre/svårare att överberika med, det är därifrån effektökningen kommer, förbränningen blir helt enkelt effektivare.
Metanol har ännu lägre kolhalt och ger därmed ytterligare effektökning.
När ni mappar sugmotorer så har de en egen "turbo" (extractorröret) och detta är väldigt temperaturkänsligt. När förståelse finns för detta så är det också enkelt att inse hur olika bränslen ger olika avgastemp och därmed avstämning. Detta är förklaringen till att ni får för er att "det inte gjorde nån nytta" med byte till E-85.
Både turbos och extractorrör måste stämma in i ekvationen för att det ska "gå ihop"
Så i mitt fall är resultatet på mina givna förutsättningar!
Mvh Matti
Skickat från min H8324 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Jag förstår att man är "bakbunden" när kunden kommer med en färdig bil. Tyvärr är detta väldigt vanligt när man inte har god kontakt med mapparen under byggets gång.
Det finns ju fler fördelar med E-85 som går att utnyttja om man är klurig, har man inte möjlighet att porta insug tillräckligt så går det att utnyttja de goda kylande egenskaperna.
Ofta lönar det sig då att flytta spridaren längre ut i insuget, på så sätt ökar kylningen och fyllnadsgraden kan i många fall öka.
Egentligen är E-85 mera känsligt på spridarens "atomiseringsförmåga" Siemens Deka 630cc är av 4-hålstyp och mycket bra, även Volvos "gröna" och Ljusblå Bosch 4-hålsspridare funkar fint.
Jag misstänker att man kan sammanfatta dina erfarenheter i att ju mer högtrimmade motorerna är desto mindre nytta verkar det göra med E-85?
Trådskaparen har dock inte trimmat så hårt så då borde det funka fint och även på motorer som är i "original skick" brukar det stämma bra.
De "högtrimmade" är, som oftast, mycket mer känsliga på grenrörsavstämning.
Det finns ju fler fördelar med E-85 som går att utnyttja om man är klurig, har man inte möjlighet att porta insug tillräckligt så går det att utnyttja de goda kylande egenskaperna.
Ofta lönar det sig då att flytta spridaren längre ut i insuget, på så sätt ökar kylningen och fyllnadsgraden kan i många fall öka.
Egentligen är E-85 mera känsligt på spridarens "atomiseringsförmåga" Siemens Deka 630cc är av 4-hålstyp och mycket bra, även Volvos "gröna" och Ljusblå Bosch 4-hålsspridare funkar fint.
Jag misstänker att man kan sammanfatta dina erfarenheter i att ju mer högtrimmade motorerna är desto mindre nytta verkar det göra med E-85?
Trådskaparen har dock inte trimmat så hårt så då borde det funka fint och även på motorer som är i "original skick" brukar det stämma bra.
De "högtrimmade" är, som oftast, mycket mer känsliga på grenrörsavstämning.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Kan då va!!
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Vad räknar du som högtrimmat då?whilliam skrev:De "högtrimmade" är, som oftast, mycket mer känsliga på grenrörsavstämning.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
När det börjar röra sig om 100 hästar/liter så har man kommit upp i ett område där Grenrörspulserna bestämmer mycket över motorn, självklart kan man tjäna lika mycket där på E-85 eller metanol men man måste räkna om grenrörsdimensioneringen eftersom avgastempen är betydligt lägre.
Är även insuget "maxportat" så kan man inte heller tillgodogöra sig de kylande egenskaperna i samma utsträckning.
På 8V kan jag väl tycka att litereffekt över 100 är "högtrimmat" på 16V 10-15 hästar upp.
Är även insuget "maxportat" så kan man inte heller tillgodogöra sig de kylande egenskaperna i samma utsträckning.
På 8V kan jag väl tycka att litereffekt över 100 är "högtrimmat" på 16V 10-15 hästar upp.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Jag testade Patrik Ståhls 960 i helgen.
2,5 liters som enligt Volvo ger 170 hästar och 230Nm.
Med ställbart sprut och etanol gav den som bäst 165 hästar och 224Nm.
Testade den inte med bensin.
Det var skitväder så kompenseringen gjordes uppåt och då brukar man tappa nån häst.
Erland
2,5 liters som enligt Volvo ger 170 hästar och 230Nm.
Med ställbart sprut och etanol gav den som bäst 165 hästar och 224Nm.
Testade den inte med bensin.
Det var skitväder så kompenseringen gjordes uppåt och då brukar man tappa nån häst.
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tor dec 19, 2019 2:16 am, redigerad totalt 1 gånger.