borra till vipparmsbrygga??

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Kadett4wd »

Man kan ju snabbt dra en paralell mot junkare.
Varför behöver de såna overkill grejer i ventilmekanismen?
Jo för de vill komma nånstans med sin trimning, inte harva runt på ~100hk per liter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Erland Cox »

Så sant. Men grejer till 1400lbs fjädrar ger inte mer effekt om man bara har 120kg fullt öppet, 264lbs.
Det är långt under installationstrycket för en rullkamsfjäder.
Och jag har nog som mest fått 94 hästar per liter i en B20 i min bänk.
213 hästar och 250Nm med 2260cc.
Men du menar att jag kommer över 226 hästar bara med ett byte till M10 skruv?
Tyvärr, been there, done that, gav inget.
Har dina tester visat något annat?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Kadett4wd »

Det skrev jag aldrig om du kikar två ggr till, kanske behövs tre ggr också, så gör det.

Jag skrev om vikten att ha ett stabilt vipparmsystem.
På en gammal finnopel hade jag en gördel som band samman alla justerskruvarna, den blev varvvilligare samt slapp bekymret med att pinnbultarna gick av.
Började sedan bygga om för att köra cbb rullvippor med 1.83 i utväxling, gjorde bockar liknande TG´s vipparmsbrygga till B20.
Men den toppen är fortfarande ostartad pga kompisen köpte och inte slutförde den.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av JE Jr »

Kanske ointressant då men detcär en snubbe som säljer bryggor motsvarande TG's på Tradera numera:

https://www.tradera.com/item/380226153
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Erland Cox »

Ska man göra en sån brygga så får man ha fler bultar.
Men original funkar så länge man kör H3 och liknande mekan kammar.
Ska man göra en modifiering så är B18 axeln som är dubbelt så tjock prio 1 och inte M10 bult.
Axeln med bara 4 bultar lär svikta mer än bultförbandet.
Jag bromsade min B20 hos FT tuning och han frågade hur långt han fick dra den.
Dra den så långt du vill sa jag så han drog den till över 9000.
Den har max effekt vid lite över 6000 men den backar inte av mycket på effekten på varv.
Ska man ha effekt i en B20 så får man ha en tjock kam med mer lyft.
Agap har ju rullkammar men jag vet ingen som har fått bra effekt med såna.
Vet inte varför? Kanske för mycket lyft på avgas? Alla har 16mm.
Jag har byggt en ännu ostartad 2260cc motor med rest insug, B18 axel och standard bultar med en gammal Timo rullkam som man fick köra upp mellersta kamlagret för.
Byggd åt kund för drag racinng och den borde dras igång i år.
I och för sig har hans B20 drömmar varat i 30 år men han vill nog ut på banorna snart.
Det var äver 14mm i lyft på den kammen så den lär komma över 100 literhästar.
Bästa Voövo hittills är en 2360cc 230 46-38 med 280Nm och 255 hästar.
Bred i registret, drog från 2500 till 8500 varv, max effekt vid 6800. Banracing med standard M47.
108 literhästar bara men bra bredd på registret.
Har en vassare motor som snart ska testas sen blir det en 16V.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Jens Gustavsson »

som erland säger det är kamaxeln som sviktar samt lite i stötstängerna och det är där man ska lägga krutet.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Kadett4wd »

Man gör båda om man är seriös.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Lacke »

Alla Effekter är små i BÄCKEN,,,,,,,
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Re: borra till vipparmsbrygga??

Inlägg av Dysa »

Hva er forskjellen på B 18 akselen kontra b 20 dvs ser man forskjell mellan de to?
Plattan i mattan :hey:
Skriv svar