Hur långt räcker ett K-jet?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av jokkepettersson »

Om man ställer in styrtryck och systemtryck, hur långt räcker då ett K-jet?
Vet att många säger att man ska slänga K-jetet men enbart därför ska ja köra med det 8)
Volvo 244 -77
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av »

Bränslet räcker väll till 170-180hk iaf utan problem och mycket mer än så är inte lämpligt att satsa på heller då luftvågen mm stryper flödet en hel del.
Har gjort ett par folkracemotorer med k-jet och bara satt en ställbar regulator för styrtrycket och det har fungerat hyfsat.
Då även rensat bort tomgångsjusteringen mm och gjort allt enklast möjligt.
Även monterat ett större 70mm spjällhus och portat insuget på en.
Dock fungerar ju inte chokefunktionen med annan regulator så kallstart på vintern kan vara mindre roligt och det är gamla grejjer så prova flöda spridarna innan du sätter ihop motorn så dom är krya.
Senast redigerad av den sön mar 22, 2020 8:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av jokkepettersson »

Ja okej tack för svaret :)
Volvo 244 -77
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av Baxman »

jokkepettersson skrev: Vet att många säger att man ska slänga K-jetet men enbart därför ska ja köra med det 8)
Det er en fin innstilling. :)

Bild
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av Baxman »

CÅ skrev: Dock fungerar ju inte chokefunktionen med annan regulator så kallstart på vintern kan vara mindre roligt och det är gamla grejjer så prova flöda spridarna innan du sätter ihop motorn så dom är krya.
Man kan parallelkoble 2 stk. regulatorer og evt. bruke en kaldstartsdyse som magnetventil. ;)
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av Cedric »

I sugmotor får ju strypningen över klappan större påverkan. Men jag är ju kvar i Kjetträsket med min gamle turbobil och den kommer aldrig få nåt annat, den ligger idag kring 240-250 hästar enligt simuleringarna men har inte bromsat den efter moddning, helt std Kjet med jättefin bränslekurva. En bekant till mig bromsade nästan 270hästar i en liknande bil, också med std kjet, men jag tror han justerade WURen något. Så bränsle finns, iaf med 924Turbo grejerna. För att minska tryckfallet över klappan är nog V8 bränslehuvud bästa vägen, en bekant har ett sådant i sin 924 turbo, verkar kunna mata hur mycket bränsle som helst (okej, jämfört med ett standardhuvud iaf), dessutom finns smidiga lösningar för att mappa Kjet med Tuningstudio om man vill göra det komplicerat.
Porsche 924 turbo
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av »

Jag tänkte mest på volvo 240 i sugmotorutförande.
Sen finns det ju massor av olika k-jet insprut tror mig ha sett en lista någon gång på forumet med hur mkt dom olika bränslehuvudena levererade men på en sugmotor blir man ju alltid lidande av tryckfallet över vågen (ksk någon mätt tryckfallet på en typ 180hk volvomotor så man kan spekulera i vad den skulle gett med tex ett ms istället)
B21et k-jet har ja iaf hört ska klara lite mera än sugmotorns system och klara ca 200 sen fanns det ju firmor som gnistbearbetade huvudena så dom gav bränsle för 250+hk
Finns ju en lång tråd om k-jet på forumet med mycket matnyttigt.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Hur långt räcker ett K-jet?

Inlägg av Moparboy440 »

How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Skriv svar