Kamaxel

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Kamaxel

Inlägg av Skerty »

Någon vet skillnaden och har provat någon av dessa kamaxlar:

Kyrk 541

AGAP R37-291-16.0

AGAP R37-279-16.0

AGAP R33-264-14.0
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kamaxel

Inlägg av whilliam »

Hur en kamaxel uppträder påverkas av motorvolym och grenrör samt längd på insugsrunners, bra om du skaffar dig "recept" på alltihop.
Det är också bra om portningen lirar någorlunda, den påverkar inte lika mycket som längd på runners men i vart fall är det så att en topp med extremt bra flöde kan tillgodogöra sig pulsavstämning bättre (gäller särskilt om den har stora kanaler och ventiler)
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Kamaxel

Inlägg av Skerty »

Tar gärna tips på bra recept om du har? Utgå från b230/b23 med 160/530 topp
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kamaxel

Inlägg av whilliam »

Har inga direkta tips då Volvo inte är min specialitet, jag hoppades på att andra, mer duktiga på Volvo kunde hjälpa dig.
Är nog dock, övertygad om att du borde välja en 405 eller 531 topp. På dessa har du bättre flöde på insug och det är en bra början :thumbright:
På en sugmotor måste man ha allt tänkbart flöde (i vart fall om man vill ha lite hästar) på en turbomotor kan man kompensera med ladd, men det går ju inte här.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel

Inlägg av »

Agap lägger ju ut tillräckligt mycket värden på kamaxlarna för att man dka kunna se skillnaderna själv.
Men grovt sett
R37-279 fungerar i en högvarvig 2400rc motor (varvtalsregister på 4500-8500 ca) eller någon tävlingsmotor med mer volym än så.

R37-291 har nog inte så många användningsområden möjligen en dragracingmotor mer största möjliga volym igensvetsade förbränningsutrymmen och ventiler/säten anpassade för att ha så lågt flöde som möjligt på låga ventillyft.

R33-264 är en allround kamaxel för tex rally bus/isbil eller om man gillar kapitalförstöring gör den sig mkt bra i en Folkracemotor också.
Kyrk 541 är liknande i register borde kunna ge lite mera effekt än r33-264 då den är gjord till 37mm fulltryckare istället för 33mm org.
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Kamaxel

Inlägg av Skerty »

Okej, tusen tack för svar
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Kamaxel

Inlägg av Skerty »

skrev: sön feb 14, 2021 10:39 pm Agap lägger ju ut tillräckligt mycket värden på kamaxlarna för att man dka kunna se skillnaderna själv.
Men grovt sett
R37-279 fungerar i en högvarvig 2400rc motor (varvtalsregister på 4500-8500 ca) eller någon tävlingsmotor med mer volym än så.

R37-291 har nog inte så många användningsområden möjligen en dragracingmotor mer största möjliga volym igensvetsade förbränningsutrymmen och ventiler/säten anpassade för att ha så lågt flöde som möjligt på låga ventillyft.

R33-264 är en allround kamaxel för tex rally bus/isbil eller om man gillar kapitalförstöring gör den sig mkt bra i en Folkracemotor också.
Kyrk 541 är liknande i register borde kunna ge lite mera effekt än r33-264 då den är gjord till 37mm fulltryckare istället för 33mm org.
Vilken tror du ger mest vrid?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel

Inlägg av »

Av dom du räknat upp beror det på resten av motorns delar R37-279 ger troligen mest vrid om allt annat stämmer mot den kammen med en snällare sugmotor antingen r33-264 eller kyrk541.
En kamaxel designad för 37mm fulltryckare ger mera vrid än en för 33mm men kyrk kamen kan vara begränsad i att den är en omslipad standardkam så nockvinkel mm kan vara låst till det till skillnad från råämneskammarna.
Däremot har ju agap kamaxlar med mindre duration för 37mm tryckare R37-267 tex fungerar bra till rally 2150rc mm.
Men utan att veta motorns övriga delar är det svårt att veta ungefär vad som passar.
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Kamaxel

Inlägg av Skerty »

Receptet i grova drag:
topp:
Portad planad 530
46/38 ventiler
Cnc frästa förbränningsrum
Ställbart kamdrev

Botten
B23
M-stakar

Både toppen och blocket ska renoveras med nya ringar lager och packningar
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Re: Kamaxel

Inlägg av Dysa »

skrev: sön feb 14, 2021 10:39 pm Agap lägger ju ut tillräckligt mycket värden på kamaxlarna för att man dka kunna se skillnaderna själv.
Men grovt sett
R37-279 fungerar i en högvarvig 2400rc motor (varvtalsregister på 4500-8500 ca) eller någon tävlingsmotor med mer volym än så.

R37-291 har nog inte så många användningsområden möjligen en dragracingmotor mer största möjliga volym igensvetsade förbränningsutrymmen och ventiler/säten anpassade för att ha så lågt flöde som möjligt på låga ventillyft.

R33-264 är en allround kamaxel för tex rally bus/isbil eller om man gillar kapitalförstöring gör den sig mkt bra i en Folkracemotor också.
Kyrk 541 är liknande i register borde kunna ge lite mera effekt än r33-264 då den är gjord till 37mm fulltryckare istället för 33mm org.
Hei.. kan jeg spørre om kam tips til B 20 (strokad 2,4L) og typ steg 5 topp..Det har sitter en KG5 kam der nu. Men vi ønsker en mer modern kam som gjer mer effekt helt enkelt..
Vi vet ikke flødes verdiene, men det er gjort rett så stora kanaler..

All best Dysa Norway :lol:
Bilagor
IMG_4512.JPG
IMG_4512.JPG (94.97 KiB) Visad 1762 gånger
20210513_160314.JPG
20210513_160314.JPG (228.71 KiB) Visad 1762 gånger
20210513_160256.JPG
20210513_160256.JPG (140.64 KiB) Visad 1762 gånger
Plattan i mattan :hey:
Skriv svar